The Influence of Principal's Leadership on Teacher Performance in State Elementary Schools
DOI:
https://doi.org/10.33578/pjr.v9i1.10043Keywords:
school principal leadership, teacher performance, elementary school teachersAbstract
The present study discusses the influence of the principal's leadership on teacher performance in elementary schools. The research population of all teachers at public elementary school 047159 is 15. The sampling method used is non-probability sampling, specifically saturated sampling for 15 teachers. The data collection instrument is a questionnaire with a Likert scale that has 5 alternatives consisting of 110 items. The instrument validation test used the help of data processing results from SPSS version 25.0, while the instrument reliability used the Alpha Cronbach formula. Data analysis was conducted using simple regression analysis techniques. The research results indicate that the principal's leadership is high with a rate of 33% from the questionnaires filled out by the teachers, while performance is very high with a rate of 47%. Based on the research results, the principal's leadership influences the hypothesis test results, where the calculated value is 2.150 and the table value is 1.77. Thus, it influences the principal's leadership on the teachers' performance.
References
Afroh, N. H., & Fadillah, W (2020).Pengaruh Kepemimmpinan Kepla Sekolah Terhadap Kinerja Gurudi SD ALl- Irsyad Kota Sorong. Jurnal pendidikan dasar.2(2)5161.
Agus M., & Yudin. C. (2024). Model Kepemimpinan Trasformasional Kepalas Sekolah Perempuan Dalam Meningkakan Kuaitas Pendidikan di Kota Mataram. Studykasus di SD13 Ampenan. El-Mail: Jurnal Ekonomi & Bisnis Islam, 5(4), 3075-3088
Alya Adeli a SP, dkk. (2021). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5 (5) 3625-3635.
Arikunto, S. (2022 ). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. PT.RINEKA CIPTA.
Arinda, F., dkk. (2021). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru. DIRASAH.4(2) 82-88.
Aslan & akmaluddin. (2021). Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah. PT. Yayasan Berkode. E-BOOK
Basri. (2014). Kepemimpinan Kapala Sekolah. PT.PUSTAKA SETIA
Bonefantura, dkk. (2023). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru di Sekolah Dasar Inpres Sein Arak Kabupaten Malaka. Jurnal PenelitianDosen,(2).
Dyan Wulan Sari, HS. dkk.(2023) Pengaruh Tangung jawab guru tehadap motivasi belajar siswa di SD Negeri 101824 Durin Simbelang Kecamatan Pancur Batu Tahun Pembelajaran 2022/2023. Jurnal on Education, 6 (1) 4858-4867.
Evalin,N. dkk. (2021). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru Sekolah Dasar Negeri di Kecamatan Bala Raja. jurnal inovasi penelitian, 2 (3) 1025-1035.
Isma, R. dkk.(2020). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah Dan Disiplin Kera Guru Terhadap Kinera Guru SDN Dikecamatan Sembawa. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4 (3) 1883-1894.
Ivan FQ,&Ubun B.(2020).Pengaruh Kepemimpina Kepala Sekolah Kopetensi Guru Terhadap Kinerja Guru. Jurnal Pendididkan Indonesia, 1(2) 145-160S
Kaiman, dkk.(2020).Pengaru Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Pengawasan Pengawas Sekolah Terhdap Kinerja guru. jurnal of education research, 1(3)283-289.
Malik, J., Trisnamansyah, S., & Mulyanto, A. (2021). Pengaruh Kompetensi, Motivasi, Sarana Prasarana, dan Iklim Sekolah terhadap Kepemimpinan Kepala Sekolah di Sekolah Dasar Negeri. Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(2), 81–94.
Muliyasa. (2019).Manejemen & Kepemimpinan Kepala Sekolah.PT.BUMI AKSARA
Musdiani, dkk. (2020). Peran kepemimpinan kepala sekolah untuk meningkatkan kinerja guru. CV SEFA BUMI ERSADA-ACEH. E-BOOK
Nur'aini, M. (2020). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru Sekolah Dasar Di Bayumas. Jurnal Utile.VI(I),66-67.
Octavia. (2019). Sikap dan Kinerja Guru Profesional.PT.DEEPUBLISH
Ratnawulan, dkk. (2021). Manajemen dan Kepemimpinan Kepala sekolah. Ikatan Penerbit Indonesia
Romadhon, M., & MS, Z. (2021). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah terhadap Kinerja Guru Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(2), 479–489.
Rukajat, dkk. (2022). Peningkata Kinerja Guru. PT.BUDI UTAMA
Sugiyono.(2021). Metode Penelitian Kuantatif Kualitatif. Ikatan Penerbit Indonesia.
Sugiyono.(2023). Metode Penelitian Kuantatif Kualitatif. Ikatan Penerbit Indonesia.
Suhartik. (2019). Peran Kepala Sekolah. PT. LAKEISHA
Silaban, P. J. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Kelas IV Di SD. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 6(3), 749-766.
Silaban, P. J. (2015). Meningkatkan Motivasi dan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Tgt Berbantuan Alat Peraga Pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas VI SD Methodist-12 Medan Tahun Ajaran 2014 (Doctoral dissertation, UNIMED).
Silaban, P. J. (2017). Meningkatkan Motivasi Dan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa melalui Alat Peraga Montessori Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas IV SD ASSisi Medan. Elementary School Journal Pgsd Fip Unimed, 7(4), 502-511.
Silaban, P. J. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas VI SD Negeri 066050 Medan Tahun Pembelajaran 2018/2019. Jurnal Ilmiah Aquinas, 2(1), 107-126.
Silaban, P. J. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas VI SD Negeri 066050 Medan Tahun Pembelajaran 2018/2019. Jurnal Ilmiah Aquinas, 2(1), 107-126.
Silaban, P. J. (2019). Efektivitas Pembelajaran Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Tgt Berbantuan Alat Peraga Di Kelas Vi Sd Methodist-12 Medan Pada Kompetensi Dasar Luas Bangun Datar Sederhana. Jurnal Ilmiah Aquinas, 2(2), 175-199.
Silaban, P. J., & Hasibuan, A. (2021). Hubungan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Cat Terhadap Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa. Jurnal Ilmiah Aquinas, 4(1), 48-59.
Silaban, P. J., Sinaga, B., & Syahputra, E. (2024). The Effectiveness Of Developing The Realistic Mathematics Education Based On Toba Batak Culture Learning Model To Improve The HOTS Capabilities Of Prospective Elementary School Teachers. Educational Administration: Theory and Practice, 30(5), 5625-5644.
Wartini. (2022). Pengaru Kepemimpina Kepala Sekolah dan Motivasi Belajar terhadap Kinerja Guru.PT.LAKEISHA
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Almaria Br. Perangin-angin, Juliana, Dyan Wulan Sari HS, Antonius Remigius Abi, Anton Sitepu, Patri Janson Silaban (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Licence
Copyright @2017. This is an open-access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/) which permits unrestricted non-commercial used, distribution and reproduction in any medium
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.