KEEFEKTIFAN MODEL PEMBELAJARAN CONTEKTUAL TEACHING AND LEARNING UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPS SISWA KELAS III SD NEGERI 30 MANDAU

Adrianis Adrianis

Abstract


This research is motivated by the low student social studies learning outcomes. this research was carried out at SDN 30 Mandau. The purpose of this study was to improve the learning outcomes of class III students at SD Negeri 30 Mandau. This study uses classroom action research. The study was conducted in 2 cycles, each through the stages of planning, implementation, observation, and reflection. The results showed that, in the initial data of students who were completed by 11 (45.8%) people while those who did not complete 13 (54.2%) people with incomplete categories. In the second cycle, students who completed completed increased to 18 (75%) while those who did not complete were 6 (25%) with complete categories. In the second cycle, the total number of students completed was 21 (87.5%) while the incomplete students were 3 (12.5%) people in the category of institutions. Based on these results it can be concluded that by applying the contextual teaching and learning (CTL) learning model can improve social studies learning outcomes of class III students of SDN 30 Mandau


Keywords


learning model contextual teaching and learning (CTL), social studies learning outcomes

References


Aunurrahman. 2009. Belajar dan Pembelajaran. Bandung : CV Alfabeta.

Arniati, W. (2018). Penerapan Startegi Pembelajaran Benar Salah Berantai untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Pada Materi Perjuangan Mempertahankan Kemerderkaan Siswa Kelas V SD Negeri 157 Pekanbaru. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2(2), 187-193.

Arikunto, S. (2009). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta : Bumi Aksara.

Dirto. (2016). Penerapan Pendekatan Contextual Teaching and Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar PKn Siswa Kelas VI SD Negeri 014 Beringin Makmur Kecamatan Kerumutan. Primary: Jurnal Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(2), 354-364.

Erita, T. (2017). Meningkatkan Penguasaan Belajar IPS Melalui Strategi Ekspositori Siswa Kelas VI SDN 01 Tanjuang Balik Kecamatan Pangkalan Koto Baru Kabupaten Lima Puluh Kota Sumatera Barat. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 1(2), 240-246.

Makarti, S.E. (2016). Penerapan Strategi Contextual Teaching and Learning (CTL) untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V SD Negeri 010 Silikuan Hulu Kecamatan Ukui. Primary: Jurnal Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(2), 320-329.

Marhadi1, H., Syahrilfuddin., & Liyaumi. (2016). Pengaruh Model Contextual Teaching and Learning (CTL) untuk Meningkatkan Retensi Siswa dalam Pembelajaran IPA Kelas V SDN 130 Pekanbaru. Primary: Jurnal Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(1), 10-18.

Muslainy. (2017). Upaya Meningkatkan Kemampuan Menulis Developing Paragraph of Explanation Text Melalui Pendekatan Contextual Teaching and Learning (CTL) pada Mata Pelajaran Bahasa Inggris Siswa Kelas XII IPA 4 SMAN 9 Pekanbaru. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 1(1), 54-59.

Murjiyem. (2016). Penerapan Pendekatan Contextual Teaching and Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas II SDN 006 Tri Mulya Jaya Kecamatan Ukui. Primary: Jurnal Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(3), 120-133.

Sutrisna, W. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Two Stay Two Stray untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Kelas IV SD Negeri 010 Silikuan Hulu. Primary: Jurnal Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(2), 172-189.

Saifulloh, M.T. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas VI SD Negeri 007 Pendalian Kecamatan Pendalian IV Koto Kabupaten Rokan Hulu. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 1(2), 324-332.

Siregar, E., dkk. (2010). Teori Belajara dan Pembelajaran. Bogor : Ghalia Indonesia.

Syarihrilfuddin, DKK. (2011). Penelitian Tindakan Kelas. Pekanbaru: Cendikia Insani. Pekanbaru.

Trika. (2018). Penggunaan Media Gambar untuk Meningkatkan Motivasi Belajar IPS Siswa Kelas I SDN 019 Aursati Kecamatan Tambang Kabupaten Kampar. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2(2), 179-186.

Trianto. (2009). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v3i5.7725

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : pajar@ejournal.unri.ac.id