The Influence of the Problem-Based Learning Model Based on Song Media on Student Learning Outcomes in Science Learning in Class V Elementary Schools
Abstract
Students who experience learning difficulties in natural science (science) lessons obtain unsatisfactory learning results and grades that do not fulfil the KKM. Quantitative research method is a research method based on positive philosophy which is used to examine research instruments and quantitative/statistical data analysis, with the aim of testing predetermined hypotheses. In this research, researchers used experimental methods. The student's natural science (science) learning outcomes before being given treatment obtained an average score of 60.46. The normality test result is 0.150, so it can be concluded that the pre-test learning results are normally distributed. The student's natural science (science) learning outcomes after being given treatment obtained an average score of 82.46. The normality test result is 0.094, so it can be concluded that the post-test learning results are normally distributed. This can be proven with a correlation coefficient value of 0.960 which is a very strong interpenetration. The results of the T-test calculation to find out whether the hypothesis is accepted or rejected, the tcount 16,830 is greater than ttable 1,706, which means that there is an influence of Problem-Based Learning Based on Song Media on student learning outcomes. Thus, Ha is accepted and Ho is rejected.
Keywords
Full Text:
PDF (ENGLISH)References
Agustin,dkk. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Tematik Terpadu Menggunakan Project Based Learning. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1142-1149
Aprianti, I., Kurniawan, E. Y., Sumadiningrat, E., & Muhammadiyah, U. (2022). Pemanfaatan Penggunaan Media Lagu pada Pelajaran Bahasa Inggris Siswa Kelas IV SDN Kampung Besar II Teluk Naga Kabupaten Tangerang. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6, 12113–12122.
Arikunto, S. (2024). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktis . Jakarta : Rineka Cipta
Ariyani, B., & Kristin, F. (2021). Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa SD. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(3), 353. https://doi.org/10.23887/jipp.v5i3.36230
Arofaturrohman, Y. A., Darsinah, D., & ... (2023). Penggunaan Media Lagu Dalam Pembelajaran Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan Yang Inovatif. Innovative: Journal Of …, 3, 7338–7345. http://j-innovative.org/index.php/Innovative/article/view/2994%0Ahttp://j-innovative.org/index.php/Innovative/article/download/2994/2122
Bakat Numerik, K., & Spasial, K. (2013). Kecerdasan Logis Matematis Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa SD Negeri Di Kabupaten Buleleng (Vol. 2).
Eris Griyanti, H. (2018). Penerapan Media Lagu Dalam Pembelajaran Sejarah Untuk Meningkatkan Kesadaran Budaya Lokal Siswa. In Seminar Nasional Pakar ke 1 Tahun.
Faizah, S. N. (n.d.). At-Thullab: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Hakikat Belajar Dan Pembelajaran.
Fatchuroji, D. (n.d.). Penerapan Metode Bernyanyi Dalam Meningkatkan Hafalan Asmaul Husana (Pada Siswa Tunagrahita Ringan Di Skh Global Insani Madani).
Febrita, I., & Harni. (2020). Model Problem Based Learning dalam Pembelajaran Tematik Terpadu terhadap Berfikir Kritis Siswa di Kelas IV SD. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(2), 1619–1633.
Febriyona, C., Supartini, T., Pangemanan, L., & Pendidikan Agama Kristen Sekolah Tinggi Filsafat Jaffray Makassar, P.
(2019). Metode Pembelajaran dengan Media Lagu untuk Meningkatkan Minat Belajar Firman Tuhan The Methods of Learning with Song Media for Enhancing Interest in God·s Word Learning. JUurnal Jaffaray Available Online At, 17(1), 123–140. https://doi.org/10.25278/jj.v17i1.326
Firmansyah, D. (2015). Pengaruh Strategi Pembelajaran Dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal Pendidikan UNSIKA, vol 3 Nomor 2
Husnul, H. (2020). Penerapan Metode Pembelajaran Problem Based Learning Dalam Meningkatkan Kemampuan Bercerita Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Edukasi, 7(3), 5.
Husamah, Pantiwati, Y., Restian, A., & Sumarsono, P. (2016). Belajar dan pembelajaran. In UMM Press.
Ilmi, F., Respati, R., & Nugraha, A. (2021). Pedadidaktik: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar Manfaat Lagu Anak dalam Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik Sekolah Dasar. In All rights reserved (Vol. 8, Issue 3). http://ejournal.upi.edu/index.php/pedadidaktika/index
Julaeha, S., Erihardiana, M., Miftahul Khoer El-Istohari, Y., & Sunan Gunung Djati Bandung, U. (n.d.). Reslaj: Religion Education Social Laa Roiba Journal Model Pembelajaran dan Implementasi Pendidikan HAM Dalam Perspektif Pendidikan Islam dan Pendidikan Nasional. https://doi.org/10.47476/reslaj.v4i1.449
Kristina, M., & Wandani, M. (2019). Pengembangan Media Lagu Dalam Upaya Peningkatan Pemahaman Dāna Bagi Remaja. ABIP: Agama Buddha Dan Ilmu Pengetahuan, 2(2), 90–111.
Lestari, E. S. (2016). Peningkatan Hasil Belajar Keliling Lingkaran Melalui Model Problem Based Learning (PBL) Pada Siswa Kelas VI A SDN Junrejo 01 Kota Batu. 4(1), 1–23.
Lubis, elvi maya sari, Zai, tuti justiani, Nahor, sorta uli banjar, Safitri, W., & Bety, cici fitri. (2022). Hubungan Pendidikan Karakter Mandiri Dengan Motivasi Belajar Mahasiswa Di Masa Pandemi Covid-19 Mahasiswa Prodi. Jurnal Kewarganegaraan, 6(2), 2572–2579.
Maryanto. 2017. Buku Siswa Kelas 5, Tema 6: Panas dan Perpindahannya Kurikulum 2013 (Revisi 2017). Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Megarani, O., Ge’e, R. S., Fitriani, Rahayu, Farisi, M. Al, & Hutapea, P. R. (2023). Efektivitas Teknik Reka Cerita Gambar (RCG) terhadap Keterampilan Menulis Peserta Didik Sekolah Dasar. Mahaguru: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(1), 179–193.
Meningkatkan Keaktifan Dan Hasil Belajar Mata Pelajaran Administrasi Kepegawaian, U., Huda Atma Dirgatama, C., Santoso Th, D., Ninghardjanti, P., Studi Pendidikan Administrasi Perkantoran, P., & Keguruan dan, F. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Dengan Mengimplementasi Program Microsoft Excel (Vol. 1, Issue 1). http://jurnal.fkip.uns.ac.id
Ndraha, W., dkk.(2023). Analisis Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Pada Materi Tema 7 Subtema 1 Perkembangan Teknologi Produksi Pangan Kelas III Di SD 105332 Sei Blumai Tanjung Marowa. 3(9). 7766.
Niawati, K., & Nursyahidah, F. (2023). Analisis Minat Belajar melalui Media Lagu pada Mata Pelajaran IPA Kelas V SDN Wonotingal. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(20), 20967–20973.
N. P. Pradnya Swari (2022). Mind Mapping Berbasis Problem Based Learning sebagai Media Pembelajaran Menarik bagi Siswa Kelas V SD. Journal for Lesson and Learning Studies Volume 5 (119).
Nurrita, T. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran PACAS Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. JLEB: Journal of Law, Education and Business, 1(2), 102–108. https://doi.org/10.57235/jleb.v1i2.1192
Pertiwi, D. (n.d.). Pengaruh Pembelajaran Problem Based Learning Berbantu Media Lagu Terhadap Minat Dan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas VI SD Negeri Pedurungan Kidul 01 (Vol. 5).
Prasetyani, Y. & Hadi, S. (2012). Economic Education Analysis Journal Perbedaan Penerapan Model Pembelajaran Quantum Teaching Dengan Metode Konvensional Dalam Hasil Belajar Siswa. In EEAJ (Vol. 1, Issue 2).
http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/eeaj
Priansa, D. J. (2017). Pengembangan Strategi Dan Model Pembelajaran : Inovatif, Kreatif, Dan Prestatif.
Puspitasari, azza salsabila &. (2020). Faktor-Faktor Determinan Yang Mempengaruhi Prestasi Belajar Siswa. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, Dan Supervisi Pendidikan), 5(2), 191. https://doi.org/10.31851/jmksp.v5i2.3770
Rahmadani, N. N., Anugraheni, I., & Kristen Satya Wacana, U. (n.d.). Peningkatan Aktivitas Belajar Matematika Melalui Pendekatan Problem Based Learning Bagi Siswa Kelas 4 SD.
Riwahyudin, A. (2015). Pengaruh Sikap Siswa Dan Minat Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas V Sekolah Dasar Di Kabupaten Lamandau. Jurnal Pendidikan Dasar, 6(1), 11. https://doi.org/10.21009/jpd.061.02
Rosmi, N. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Langsung Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas Iii Sd Negeri 003 Pulau Jambu. JURNAL PAJAR (Pendidikan Dan Pengajaran), 1(2), 162.
Salsabila, Dkk. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Web Google Sites pada Pembelajaran IPA Sekolah Dasar. In Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Web Google Sites pada Pembelajaran IPA Sekolah DasarDasar (Vol. 5, Issue 5).
Saputra, H., PGMI IAI Agus Salim Metro Lampung, D., & SMP Muhammadiyah Ahmad Dahlan Metro Lampung, P. (2020). “Pembelajaran Berbasis Masalah (Problem Based Learning).”
SarumpaetHutahaean, dkk. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Tema 7 Peristiwa Dalam Kehidupan Di Kelas V SD Journal on Education,06(01). 3193-3203.
Septiana, T. S., & Kurniawan, M. R. (2018). Penerapan Model Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Berpikir Kritis Siswa Kelas 5 Pada Mata Pelajaran Pkn Di Sd Muhammadiyah Kauman Tahun 2016/ 2017. Jurnal Fundadikdas (Fundamental Pendidikan
Dasar), 1(1), 94. https://doi.org/10.12928/fundadikdas.v1i1.74
Shofiyah, N., Fitria, D., & Wulandari, E. (2018). Model Problem Based Learning (PBL) Dalam Melatih Scientific Reasoning
Siswa.
Silaban, P. J.,dkk. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran PAKEM terhadap Hasil Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal basicedu, 5(1), 105.
Silaban, P. J. (2015). Meningkatkan Motivasi dan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Tgt Berbantuan Alat Peraga Pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas VI SD Methodist-12 Medan Tahun Ajaran 2014 (Doctoral dissertation, UNIMED).
Silaban, P. J. (2017). Meningkatkan Motivasi Dan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa melalui Alat Peraga Montessori Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas IV SD ASSisi Medan. Elementary School Journal Pgsd Fip Unimed, 7(4), 502-511.
Silaban, P. J. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas VI SD Negeri 066050 Medan Tahun Pembelajaran 2018/2019. Jurnal Ilmiah Aquinas, 2(1), 107-126.
Silaban, P. J. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas VI SD Negeri 066050 Medan Tahun Pembelajaran 2018/2019. Jurnal Ilmiah Aquinas, 2(1), 107-126.
Silaban, P. J. (2019). Efektivitas Pembelajaran Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Tgt Berbantuan Alat Peraga Di Kelas Vi Sd Methodist-12 Medan Pada Kompetensi Dasar Luas Bangun Datar Sederhana. Jurnal Ilmiah Aquinas, 2(2), 175-199.
Silaban, P. J., & Hasibuan, A. (2021). Hubungan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Cat Terhadap Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa. Jurnal Ilmiah Aquinas, 4(1), 48-59.
Silaban, P. J., Sinaga, B., & Syahputra, E. (2024). The Effectiveness Of Developing The Realistic Mathematics Education Based On Toba Batak Culture Learning Model To Improve The HOTS Capabilities Of Prospective Elementary School Teachers. Educational Administration: Theory and Practice, 30(5), 5625-5644.
Simanjuntak D.S.,dkk. (2022). Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Peserta Didik. Jurnal Multidisiplin Ilmu, 1(3), 173-180.
Siregar, E., & Widyaningrum, R. (2015). Belajar Dan Pembelajaran. Mkdk4004/Modul 01, 09(02), 193–210.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif R&D. Bandung: CV Alfabeta.
Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif R&D. Bandung: CV Alfabeta.
Susanti. (2018). Peningkatan Hasil Belajar IPA Melalui Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah (Problem Based
Learning) Pada Siswa Kelas V SDN Purwasari III Kabupaten Karawang. Jurnal Prosiding Seminar dan Diskusi Nasional
Pendidikan Dasar 2018, 14(2), 495-499.
Sutriyani, dkk. (2020). Efektivitas Model PBL (Problem Based Learning) Menggunakan Media Lagu Rumus Matematika Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar : Jurnal Tunas Nusantara. 2(2). 220-229.
Suwahyu Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta, I. (n.d.). Pendidikan Karakter Dalam Konsep Pemikiran Pendidikan Ki Hajar Dewentara.
Tampubolon. (2020). Pengaruh Pembelajaran Daring dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa di SD. Jurnal Basicedu, 5(5), 3(2), 524–532. https://journal.uii.ac.id/ajie/article/view/971
Tarigan, R., Rumahorbo, K., & Matondang, M. (2020). Hubungan Gaya Belajar Dengan Hasil Belajar PKN Siswa Kelas XI MIA SMA Swasta GKPI Padang Bulan Medan Semester Ganjil T.A 2020/2021. Jurnal Pendidikan Pancasila Dan Kewaranegaraan, 2(2), 137–144.
Wijayama.(2020). Peningkatan Hasil Belajar IPA Dan Karakter Rasa Ingin Tahu Melalui Model Problem Based Learning Peserta Didik Di Kelas VI. Jurnal Kependidikan
DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v8i6.10013
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)
Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : pajar@ejournal.unri.ac.id