PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE PICTURE AND PICTURE UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPS SISWA KELAS III SD NEGERI 37 PEKANBARU
Abstract
The background in this study is the low social studies learning outcomes of third-grade students of SD Negeri 37 Pekanbaru. The purpose of this study is to improve social studies learning outcomes by applying the cooperative learning model type picture and picture. The subjects of this study were class III B SD Negeri 37 Pekanbaru totaling 35 students. The results showed that student learning outcomes experienced an increase in the base score was 57.28 to 70.71, an increase of 23.45%. The average score from base to cycle 2 to 83.42 increased by 45.63%. Based on the research that has been done, it can be concluded that the application of the cooperative and learning model type picture and the picture has been proven to be able to improve the learning outcomes of social studies in Grade III students at SD Negeri 37 Pekanbaru.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Altaftazani, D. H. (2018). Application Of Cooperative Learning Type Picture To Picture To Increase Student’s Comprehension On Social Studies. Journal of Elementary Education, 2(2).
Aqib, Z. (2009). Penelitan Tindakan Kelas untuk Guru SMP,SMA,SMK. Bandung: Yrama Widya.
Arikunto, S. (2010). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.
Kurniasih, I., & Berlin, S. (2015). Ragam Pengembangan Model Pembelajaran untuk Peningkatan Profesionalitas Guru. Jakarta: Kata Pena.
Mulyasa, E. (2013). Menjadi Guru Profesional Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan. Bandung: Remaja RosdaKarya.
Ngalim. (2009). Prunsip-prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: Remaja Rosda Karya.
Nopridayanti. (2018). Penerapan Pembelajaran Kooperatif Tipe Two Stay Two Stray untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Peserta Didik Kelas IV SD Negeri 003 Beringin Taluk Kecamatan Kuatan Tengah Kabupaten Kuatan Singingi. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2(5).
Noviana, E., & Desta, C. T. (2018). Enhancing Primary Students’ Achivement in Civic Education with Talking Stick Approach. Journal of Teaching and Learning in elementary Education (JTLEE), 1(1), 44-51.
Noviana, E., & Huda, M. N. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD untuk Meningkatkan Hasil Belajar PKN Siswa Kelas IV SD Negeri 79 Pekanbaru. Primary : Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(2), 204-210.
Rati, N. W. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS. International Journal of Elementary Education, 1(2), 115-124.
Slameto. (2010). Belajar dan faktor-faktor yang mempengaruhinya. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Solihatin, E., & Raharjo. (2005). Cooperatif Learning Analisis Model Pembelajaran IPS. Jakarta: Bumi Aksara.
Zainur. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD dengan Pendekatan RME untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IX SMP Muhammadiyah Padang Luas Kecamatan Tambang Kabupaten Kampar. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2(5).
DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v3i2.6659
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2019 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)
Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : pajar@ejournal.unri.ac.id