PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF DENGAN MENGGUNAKAN OBJEK LANGSUNG UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENULIS KARANGAN DESKRIPSI SISWA KELAS V SDIT INSAN UATAM PEKANBARU

Dwi Sofyani

Abstract


The background of this study is the low value of students' essay writing skills at the SDIT Main Insan Pekanbaru. This study also aims to improve students' essay writing skills by applying cooperative learning models using objects directly to class V SDIT Main Insan Pekanbaru students. This type of research is classroom action research. The place for conducting this research was at the SDIT Insan Utama Pekanbaru school, with 22 students. The object of this research is the skill of writing a description using a direct object. Methods of collecting data using tests and observations. Instruments in the form of test questions and observation sheets. Data were analyzed by quantitative descriptive analysis. The results of the study show that the use of cooperative learning models using objects can directly improve the essay writing skills of the fifth grade students of SDIT Insan Utama Pekanbaru. The results of the students' description essay writing skills in the initial data were 56.68 which increased in UH I to 75.63 (increased by 33.43%) seen in UH II increased to 83.54 (increasing by 47.43%)


Keywords


cooperative learning model, direct media object, essay description

Full Text:

PDF

References


Aqib, Z. (2011). Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: CV Yrama Widya.

Aqib, Z. (2016). Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: CV. Yrama Widya.

Ariani, W. N. (2012). Implementasi Metode Peta Pikiran Berbantuan Objek Langsung untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Deskrips. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 45(1).

Arikunto, S., et all. (2016). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Dalman. (2016). Keterampilan Menulis. Depok: PT Raja grafindo Persada.

Majid, A. (2016). Strategi Pembelajara. Bandung: PT. Remaja Rosdakaya

Oktari, C. (2018). Penerapan Strategi Menulis Terbimbing Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Karangan Deskripsi Siswa Kelas V SDN 38 Pekanbaru. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2(6).

Purwanto, N. (2009). Prinsip-prinsip Dan Teknik Evaluasi Pengajaran.Bandung: Remaja Rosdakarya.

Purwanto, N. (2013). Prinsip-prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Rusman. (2014). Model-model Pembelajaran. Depok: PT Rajagrafindo Persada.

Sitorus, K. 2018. Penerapan Strategi Parafrase Terarah Untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Karangan Singkat Siswa Kelas IV SD Negeri 014 Silikuan Hulu Kecamatan Ukui. Primary : Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(2).

Suparyono. (2018). Penerapan Model Kooperatif Tipe NHT Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V SD Negeri 016 Marsawa. Jurnal PAJAR (Jurnal Pendidikan dan Pengajaran), 2(6).

Trianto. (2013). Mendesain model pembelajaran inovatif-progresif. Jakarta: Kencana Prenada Group.

Wijiyanto, R. (2017). Peningkatan keterampilan karangan deskripsi menggunakan media objek langsung pada siswa kelas IV Sekolah Dasar Muhammadiyah Griyini Kecamatan pengasih kabupaten kulun progo. (Skripsi). Yogyakarta: Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Jurusan Ilmu Pendidikan Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Yogyakarta.

Witri, et all. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Untuk Memfasilitasi Belajar Mandiri Mahasiswa Calon Guru SD Pada Konsep Bilangan. Primary : Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(1).




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v3i2.6666

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : pajar@ejournal.unri.ac.id