KETERAMPILAN SOSIAL SISWA KELAS V SDN 009 GUNUNG TOAR MELALUI PENERAPAN STRATEGI THINK TALK WRITE PADA MATA PELAJARAN SAINS

Yanto Yanto

Abstract


This study aims to describe the learning outcomes of students' social skills in science learning by applying the Think Talk Write (TTW) learning strategy to fifth grade students of the 009 state primary school in Mount Toar. The subjects of this study were the fifth grade students, amounting to 26 students. The instrument of data collection is a social skills observation sheet consisting of 5 attitude indicators. From the results of data analysis, an overview of the students' social skills is obtained, the indicators are in the task of taking turns in sharing tasks and listening actively are categorized as high, while the indicators encourage participation and ask are categorized as moderate. Overall the social skills of students are categorized as high which shows that the learning strategy of Think Talk Write effectively trains the social skills of public elementary school 009 Gunung Toar.


Keywords


social skills, think talk write learning strategy.

Full Text:

PDF

References


Asniar & Leni. (2006). Penerapan Pembelajaran Fisika dengan Strategi Think Talk Write untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas VIII6 SMPN 20 Pekanbaru (Skripsi). Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Riau. Pekanbaru (tidak diterbitkan).

Dansereau. (1985). “ Model Pembelajaran Cooperative Tipe TTW”. Dalam http://www.worldpress.com/2009/11/04/model-pembelajaran-ttw. diakses 12 Mei 2011.

Davidson & Warsham. (2011). Model Pembelajaran Kooperatif. Bandung: Rineka Cipta.

Depdiknas. (2006). Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan.

Yamin, M., & Antasari, B.I. (2008). “Taktik Pengembangan Kemampuan Individual Siswa”. Gaung Persada Press: Jakarta.

Noviana, E., & Huda, M.N. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Untuk Meningkatkan Hasil Belajar PKN Siswa Kelas Iv Sd Negeri 79 Pekanbaru. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Riau. Vol 7. No. 2

Slameto. (2003). Belajar dengan Faktor–Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Slavin, R. E. (2009). Cooperative Learning (Teori, Riset, Praktik). Bandung: Nusa Media.

Suastra, I.W. (2006). Pembelajaran sains (Fisika) berbasis budaya lokal sebagai upaya pengembangan kurikulum tingkat satuan pendidikan di sekolah. Makalah. Disajikan pada Seminar dengan tema “meningkatkan profesionalisme guru melalui pembelajaran inovatif”, pada tanggal 4 Oktober 2006, dalam rangka hari jadi Jurusan Pendidikan Fisika Undiksha

Suhardan (2007). Standar Kinerja Guru dan Pengaruhnya Terhadap Pelayanan Belajar. Mimbar Pendidikan. No. 2 Tahun XXVI. UPI: Bandung

Sudjana. (2000). Strategi Pembelajaran. Bandung: Falah Production.

Taniredja, T., & Mustafidah, H. 2011). Penelitian Kuantitatif (Sebuah Pengantar). Bandung: Alfabeta.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v3i2.6756

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : pajar@ejournal.unri.ac.id