IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE SNOWBALL THROWING UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPA SISWA KELAS II SD NEGERI 007 KAMPUNG BARU KECAMATAN GUNUNG TOAR
Abstract
This study aims to improve the learning outcomes of natural science students with the application of the type of cooperative learning model of snowball throwing in class II of SD Negeri 007 Kampung Baru Kecamatan Gunung Toar. This research is a class action research that includes planning (action), action (observation), observation (observation), reflection (reflection). The subjects in this study were class II of SD Negeri 007 Kampung Baru Kecamatan Gunung Toar, amounting to 21 people consisting of 9 male students and 12 female students. The results showed, seen from the basic scores of students who completed as many as 10 people with a percentage of 47.61%. After repairs in the first cycle, student learning outcomes increased to 15 people who completed with a percentage of 71.42%. while in the second cycle again increased to 19 people who completed with a percentage of 90.47%. Based on these results it can be concluded that by applying the snowball throwing type cooperative learning model can improve the science learning outcomes of Class II of SD Negeri 007 Kampung Baru Kecamatan Gunung Toar.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Suprijono, A. (2009). Cooperative Learning Teori & Aplikasi PAIKEM. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Asminah. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Snowball Throwing Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ips Siswa Kelas III SD Negeri 009 Teluk Pauh Kecamatan Cerenti Kabupaten Kuantan Singingi. Jurnal Pajar (Pendidik dan Pengajar), 2 (5), 753-760.
Erlisnawati., Munjiatun., & Hamdayani, F. (2013). Pengaruh Model Contextual Teaching And Learning (CTL) Terhadap Peningkatan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V SD Negeri 99 Pekanbaru. Jurnal Primary : Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2 (2), 1-9.
Erniwati. (2015). Upaya Peningkatan Aktivitas Belajar sejarah Siswa Melalui Pembelajaran Cooperatif Learning Tipe Snowball Throwing Di Kelas XI IPS 3 SMA Negeri 1 Pasaman. Jurnal Pendidikan Indonesia. Jurnal Pendidikan Indonesia, 1 (1), 1-12.
Hasniwati. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Pictue And Picture Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas II A SD Negeri 004 Cendirejo Kecamatan Pasir Penyu Kabupaten Indragiri Hulu. Jurnal Pajar (Pendidik dan Pengajar). 3 (1), 189-197.
Istarani. (2012). 58 Model Pembelajaran Inovatif. Medan: Media Persada.
Kokom Komalasari. 2010. Pembelajaran Kontektual konsep dan aplikasi. Bandung: PT. Reika Aditama.
Muhammad, MH. (2017). Penerapan Metode Pemberian Tugas Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas IV SD Negeri 004 Tembilahan Kecamatan Tembilahan Kabupaten Indragiri Hilir. Jurnal Primary : Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6 (1), 242-251.
Purwanto, N. (2006). Psikologi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Purbowo, G.A., Mashuri., & Kawati, P.H. (2012). keefektifan pembelajaran Snowball Throwing berbantuan LKS terhadap hasil belajar siswa kelas VIII SMP Negeri 1 Kaliori. Unnes Journal of Mathematics Education. 2 (2), 20-25.
Ramlah. (2017). Penerapan Metode Pembelajaran Kooperatif Tipe Snowball Throwing Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Fisika Pada Siswa Kelas XII SMAN 9 Pekanbaru. Jurnal Pajar (Pendidik dan Pengajar), 1 (1), 66-72.
Rosidawati. (2016). Penggunaan Metode Snowball Throwing Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Ips Kelas V SDN 007 Purnama Kecamatan Dumai Barat Kota Dumai. Jurnal Primary : Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5 (3), 158-177.
DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v3i2.6988
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2019 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)
Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : pajar@ejournal.unri.ac.id