PELAKSANAAN WORKSHOP DAN BIMBINGAN BERKELANJUTAN UNTUK MENINGKATKAN KOMPETENSI GURU DALAM MENYUSUN RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN (RPP)

Nurzali Nurzali

Abstract


This study aims to determine the improvement of teacher competencies in preparing plans for implementing learning in 008 Sungai Primary School, Sigajah and 013 Public Elementary School, Teluk Piyai, through continuous workshops and guidance. The subjects of this study were 008 State Elementary School teachers, Sigajah River, and SDN 013 Piyai Bay, totaling 24 teachers. This study uses school action research with two cycles. The technique of collecting data uses an observation sheet on the preparation of plans for implementing learning carried out by the teacher. The school action research is carried out in the odd semester of the 2018/2019 academic year for approximately two months, from September to November 2018. The results of the study are 1) workshops and ongoing guidance can increase teacher motivation and competence in preparing a complete learning implementation plan according to the components. The teacher shows the seriousness in understanding and compiling the plan for implementing the learning after getting guidance on the preparation of the learning implementation plan from the researchers in the implementation of the workshop. 2) Continuous guidance can improve teacher competency in preparing learning implementation plans. It can be proven from the results of observations that show that there is an increase in teacher competence in preparing the implementation of learning plans.


Keywords


lesson plan, workshop, continuous guidance

Full Text:

PDF

References


Amirul. (2018). Upaya Meningkatkan Kompetensi Guru Dalam Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) Melalui Work Shop dan Bimbingan Berkelanjutan Di SDN 01 Lunang Kecamatan Lunang. Jurnal Penelitian Guru Indonesia (JPGI), 3 (1), 34-41.

Aminudin. (2016). Upaya Meningkatkan Kemampuan Guru Dalam Membuat Perangkat Pembelajaran Melalui Pendampingan Di SMP Negeri 2 Pasir Limau Kapas Kabupaten Rokan Hilir. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 5 (3), 687-699.

Arikunto, S., Suhardjono., & Supardi. (2006). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.

Hendawati, Y., Putri, S. C., & Pratomo, S. (2018). Penerapan Model Mind Mapping Untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan ke-SD-an, 13 (2), 113-124.

Herlina. (2018). Meningkatkan Kompetensi Guru Dalam Menyusun Model Pembelajaran Melalui Workshop di SD Negeri 009 Seberang Teluk Kecamatan Kuantan Tengah Kabupaten Kuantan Singingi. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran). 2, (5). 812-819.

Iskandar. (2018). Upaya Peningkatan Kemampuan Guru Dalam Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) Melalui Supervisi Klinis Di Sekolah Dasar Negeri 001 Panipahan Kabupaten Rokan Hilir. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2, (3). 324-330.

Muslim. (2014). Kegiatan Workshop Terprogram Dapat Meningkatkan Kompetensi Guru Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran. Jurnal Penelitian Tindakan Sekolah dan Kepengawasan. Jurnal Penelitian Tindakan Sekolah dan Kepengawasan, 1 (1). 31-37.

Nawawi, H. (1985). Metode Penelitian Bidang Sosial. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.

Sudjana, H.N. (2009). Penelitian Tindakan Kepengawasan, Konsep Dan Aplikasinya Bagi Pengawas Sekolah. Jakarta: Binamitra Publishing

Suharningsih. (2016). Pelaksanaan Bimbingan Berkelanjutan Sebagai Upaya Meningkatkan Kompetensi Guru Dalam Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Di SD N Bandungrejo 1 Pada Semester Gasal Tahun Pelajaran 2014/2015. Jurnal Penelitian Pendidikan. 33 (1). 83-92.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Wiriaatmadja, R. (2007). Metode Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Yulizon. (2017). Penerapan Metode Pemberian Tugas Untuk Meningkatkan Kemampuan Guru Dalam Memanfaatkan Lingkungan Sekolah Sebagai Sumber Belajar SDN 001 Kunto Darussalam. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 1 (1). 153-160.

Yurnalis. (2018). Upaya Meningkatkan Kemampuan Guru Dalam Menyusun Perangkat Pembelajaran Melalui Supervisi Klinis Di Sekolah Binaan Kecamatan Cerenti. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2 (4), 505-515.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v3i3.6997

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : pajar@ejournal.unri.ac.id