KEEFEKTIFAN MODEL PEMBELAJARAN MIND MAPPING PADA PEMBELAJARAN IPA PADA SISWA KELAS V DI SD NEGERI 010 TALONTAM KECAMATAN BENAI KABUPATEN KUANTAN SINGINGI

Yusneti Yusneti

Abstract


The problem behind this research is the low learning outcomes of science in fifth grade students of SDN 010 Talontam, Benai sub-district. This study aims to improve the learning system and improve science learning outcomes by applying mind mapping learning models. . Class action research is an effort to improve various kinds of learning problems in the classroom. Data analysis of teacher activity after the study is in the initial data of 60%, then the second meeting is 70.6%, the third meeting is 84%, and at the fourth meeting is 90%. Student activity data after research has increased at the first meeting only by 56%, at the second meeting amounting to 64.5, at the third meeting at 81%, and at the IV meeting at 85%. Improvement of learning outcomes is obtained after a daily test, in UH I the average student learning outcomes are 73 and in UH II 87 is a significant increase. By looking at the data above that the application of mind mapping learning models is effective for improving Indonesian learning outcomes in fifth grade students of SDN 010 Talontam.


Keywords


Mind mapping learning model, science learning outcomes

Full Text:

PDF

References


Adman., dan Latipah, W, H. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Mind Mapping Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik (Studi Kuasi Eksperimen Pada Kompetensi Dasar Mengidentifikasikan Fasilitas Dan Lingkungan Kantor Kelas X Program Keahlian Administrasi Perkantoran Di Smkn 3 Bandung). Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 1(2), 125-137.

Aminah, S, H. (2017). Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Melalui Model Kooperatif Tipe Jigsaw Berbantu Media Gambar Kelas VI Sd. Jurnal pendidikan Progresif, 7(2), 93-100.

Aqib, Zainal.(2009). PenelitianTindakan Kelas. Bandung :YramaWidya.

Asnimar. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Nht Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ips Siswa Kela VI SD Negeri 018 Pulau Kijang. Jurnal pajar (pendidikan dan pengajaran), 2(6), 936-941.

Darusman, R. (2014). Penerapan Metode Mind Mapping ( Peta Pikiran) Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematik Siswa Smp. Jurnal ilmiah program studi matematika STKIP sliwangi Bandung, 3(2), 164-173.

Karim, A. (2017). Efektivitas Penggunaan Metode Mind Map Pada Pelatihan Pengembangan Penguasaan Materi Pembelajaran. Jurnal ijtimaiya, 1(1), 1-22.

Lazim, N., dkk. (2018). Penerapan strategi menulis terbimbing untuk meningkatkan keterampilan mengarang deskripsi siswa kelas V SDN 38 pekanbaru. Jurnal pajar (pendidikan dan pengajaran), 2(6), 843-849.

Maisaroh., dan Ningsih, R. (2010). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Dengan Menggunakan Metode Pembelajaran Active Learning Tipe Quiz Team Pada Mata Pelajaran Keterampilan Dasar Komunikasi Di Smk Negeri 1 Bogor. Jurnal Ekonomi Dan Pendidikan, 8(2), 157-172.

Pradesa, R., dkk. (2018). Pengaruh Metode Mind Mapping Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Dan Motivasi Belajar Siswa Smp Negeri 5 Prabumulih. Jurnal pendidikan matematika RAFA, 4(1), 9-18.

Riyadi, S. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe NHT Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pkn Siswa Kelas VI SDN 004 Simpang Pulai Kecamatan Ukui Kebupaten Pelalawan. Primary : Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(2), 312-319.

Ristiasari, T., dkk. (2012). Model Pembelajran Problem Solving Dengan Mind Mapping Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Unnes Journal Of Biology Education, 1(3), 34-41.

Suhanji. (2014). Konsep Manajemen Kelas Dan Implikasinya Dalam Pembelajaran. Jurnal Kependidikan, 2(2), 30-46.

Surahman., dkk. (2014). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran IPA Pokok Bahasan Mahluk Hidup Dan Proses Kehidupan Melalui Media Gambar Konstektual Pada Siswa Kelas II Alkhairaat Towera. Jurnal Kreatif Tadulako Online, 3(4), 91-107.

Sutrisna, E. (2016). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe two stay two stray untuk meningkatkan hasil belajar ips kelas IV Sd Negeri 010 silikuan hulu. Jurnal primary (pendidikan guru sekolah dasar), 5(2), 172-189.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v3i2.7017

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : pajar@ejournal.unri.ac.id