PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE THINK PAIR SHARE UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPA SISWA KELAS IV SD NEGERI 004 SEBERANG TELUK HILIR KECAMATAN KUANTAN TENGAH KABUPATEN KUANTAN SINGINGI

Kasmarni Kasmarni

Abstract


This research is motivated by the results of learning science in fourth-grade elementary school students who are still low. The purpose of this study was to improve the learning outcomes of science by applying the cooperative pair type think pair share (TPS) model. The results showed, seen from the basic score, students who completed 11 people with a percentage of 47.82%, while students who did not complete 12 people with a percentage of 52.17%. cycle I, students who completed 17 people with a percentage of 73.91% while students who did not complete 6 people with a percentage of 26.08%. cycle II, students who completed 20 people with a percentage of 86.95% while the incomplete 3 people with a percentage of 13.04%. From the results of the study, it can be concluded that by applying the cooperative learning model the think pair share (TPS) type can improve science learning outcomes of grade IV students of SD Negeri 004 Seberang Teluk Hilir Kecamatan Kuantan Tengah, Kabupaten Kuantan Singingi.


Keywords


cooperative learning think pair share (TPS) type, science learning outcomes

Full Text:

PDF

References


Abidin, Z. (2017). Penerapan Metode Pembelajaran Think Pair Share untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas VI SD Negeri 001 Binamang, Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 1 (2), 256-263.

Arni. (2018). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas III Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share (TPS) Di SD Negeri 018 Rantau Sialang Kecamatan Kuantan Mudik, Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2(5), 737-743.

Asmina. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Snowball Throwing untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ips Siswa Kelas III SD Negeri 009 Teluk Pauh Kecamatan Cerenti Kabupaten Kuantan Singingi. Jurnal Pajar (Pendidik dan Pengajar). 2 (5), 753-760.

Asnimar. (2016). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial Dengan Pembelajaran Kooperatif Tipe TPS (Think Pair Share) Pada Kelas IV SD Negeri 001 Ukui Satu, Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar), 5(3), 113-116.

Djamarah, S. B., & Zain, A. (2002). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Dewi. (2015). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Thinkpair-Share untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Masalah Sosial IPS Pada Siswa Sekolah Dasar. DOAJ. Directory of Open Access Journals. DOI 10.25273/pe.v5i02.280.

Fairunnizad. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share (TPS) untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV SD Negeri 15 Pangkalan Nyirih. PGSD. Universitas Riau: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan.

Hasniwati. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Pictue And Picture untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas Ii A SD Negeri 004 Cendirejo Kecamatan Pasir Penyu Kabupaten Indragiri Hulu. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3(1), 189-197.

Khaulani, F., Noviana, E., & Witri, G. (2019). Penerapan Metode Brainstorming dengan Bantuan Media Gambar Grafis untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pkn Siswa Kelas V SD Negeri 009 Pulau Kecamatan Bangkinang Kabupaten Kampar, Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3 (1), 18-25.

Lestasri, T. P. (2018). Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TPS untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Agama Budha Siswa Kelas V SDN 004 Tembilahan Kota Kecamatan Tembilahan, Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2(2), 300-304.

Meiharty, F. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share untuk Memperbaiki Proses Pembelajaran dan Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V SD Negeri 21 Balai Makam Kecamatan Mandau. Primary : Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7 (2), 312-320.

Trianto. (2007). Model-Model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Konstruktivistik. Jakarta: Prestasi Pustaka.

Winkel, W. S. (2004). Psikologi Pendidikan dan Evaluasi Belajar. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v3i2.7020

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : pajar@ejournal.unri.ac.id