PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN INKUIRI UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPS SISWA KELAS IV SD NEGERI 003 SUKAJADI

Masderiani Hasibuan

Abstract


The purpose of this study was to improve the learning outcomes of Social Sciences fourth-grade students of Public Elementary School 003 Sukajadi with the number of students as many as 27 people, consisting of 15 male students and 12 female students. This study uses classroom action research with important stages such as planning, implementation, observation, and reflection. The results of this study show, seen from the basic score, the average value of students is 64.37, with students completing as many as 13 people or 48.14%. after the first cycle, the average value of students increased to 76.45, while students who completed it became 19 people or 70.3%. In the second cycle, the average score increased to 80.39 with students completing 23 people or 85.18%. From the results of the study, it can be concluded that the application of the inquiry learning model can improve Social Sciences learning outcomes of fourth-grade students of SD Negeri 003 Sukajadi


Keywords


Inquiry learning model, the result of learning student social science.

Full Text:

PDF

References


Alpusari, M. (2009). Acuan Praktikum konsep dasar IPA Biologi untuk SD. Pekanbaru: Cendikia Insani.

Alpusari, M. (2014). Upaya Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Mahasiswa Melalui Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri pada Mata Kuliah Konsep Dasar IPA 2 di Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Tahun Akademik 2013/2014. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar. 3 (1), 23-31.

Arikunto, S. (2008). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.

Azizah. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar. 7 (1), 106-111.

Juwariyah. (2018). Model Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V SDN 016 Beringin Jaya Kecamatan Singingi Hilir Kabupaten Kuantan Ingingi. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan pengajaran), 2(5), 725-730.

Juliana, S. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas VIII Semester II SMPN 5 Siak Kecil Kecamatan Siak Kecil Kabupaten Bengkalis. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan pengajaran), 2 (4), 530-539.

Noviana, E., dkk. (2010). Kajian dan Pengembangan Pembelajaran IPS SD. Pekanbaru: Cendikia Insani.

Rosidawati. (2016). Penggunaan Metode Snowball Throwing dalam Meningkatkan Hasil Belajar IPS Kelas V SDN 007 Purnama Kecamatan Dumai Barat Kota Dumai. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5 (3), 158-177.

Sanjaya, W. (2007). Strategi Pembelajaran Beroreantasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana.

Sungkem. (2016). Penerapan Strategi Inkuiri Biologi untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas III SD Negeri 010 Silikuan Hulu Kecamatan Ukui Kabupaten Pelalawan. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5 (2), 249-258.

Trianto. (2009). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif noProgresif. Jakarta : Kencana.

Wena, M. (2009). Staregi Pembelajaran Inovatif. Jakarta: Bumi Aksara.

Yanson. (2018). Peningkatan Hasil Belajar Ips Kelas VI Dengan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Examples Non Examples di SDN 007 Teratak Air Hitam Kecamatan Sentajo Raya. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan pengajaran), 2 (3), 368-374.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v3i3.7073

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : pajar@ejournal.unri.ac.id