PENERAPAN MEDIA GAMBAR UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPS SISWA KELAS I SD NEGERI 011 AIR EMAS

Kartina Kartina

Abstract


In the process of learning Social Sciences is very necessary for the right and optimal learning for students by teachers both intellectually and emotionally, so that ideal conditions are created in the learning process. But the learning process carried out by the teacher is very far from the ideal word, this is due to the weak learning process developed by the teacher. The purpose of this study was to improve the learning outcomes of students' Social Sciences by applying media images. This study uses classroom action research which consists of 4 stages, such as; planning, observation, implementation and reflection. As for the results of the study, judging from the initial completeness, as many as 13 students or 43.3% of students who completed the Minimum Completion Criteria, while the students who were not completed were 17 students or 56.6% with a class average of 63.4. In the first cycle, as many as 21 students or 70% had completed reaching the Minimum Completion Criteria, while students who had not yet completed reached the Minimum Completion Criteria as many as 9 students or 30% with a class average value of 73.2. For the second cycle, as many as 26 students or 86.6% had completed reaching the Minimum Completion Criteria and only 4 students or 13.3% had not yet completed reaching the Minimum Completion Criteria.


Keywords


Media images, student Social Sciences learning outcomes.

Full Text:

PDF

References


Asmaria. (2017). Penggunaan Media Gambar Untuk Meningkatkan Minat Belajar PKn Siswa Kelas II SDN 015 Pagaran Tapah Darussalam. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 1 (1), 108-116.

Asmina. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Snowball Throwing untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas III SD Negeri 009 Teluk Pauh Kecamatan Cerenti Kabupaten Kuantan Singingi. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3 (2), 753-757.

Apriyanti. (2018). Penggunaan Media Gambar Dalam Pembelajaran Membaca di Kelas 1 SDN 003 Pulau Jambu Kecamatan Cerenti. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2 (2), 234-438.

Burhanuddin. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Peta Konsep untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas VI SD Negeri 022 Jaya Mukti Kota Dumai. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2 (3), 395-599.

Darsiana. (2018). Upaya Meningkatkan Kemampuan Berbicara pada Mata Pelajaran Bahasa Inggris Melalui Metode Demontrasi Siswa Kelas III SD Negeri 157 Pekanbaru. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2 (2), 202-207.

Elpis (2017). Penggunaan Media Gambar untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas VI SDN 010 Jaya Mukti. Primary : Jurnal Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6 (2), 610-622.

Gimin. (2029). Peningkatan Hasil Belajar IPS Pada Materi Gejala Alam Negara Indonesia dan Negara Tetangga dengan Penggunakan Teknik The Power of Two Siswa Kelas VI B SDN 37 Pekanbaru. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3 (2), 274-281.

Hasniwati. (2019). Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia dengan Menggunakan Metode Pembelajaran Problem Solving di SDN 010 Talontam Kecamatan Benai. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3 (2), 265-273.

Ibrahim & Syaodih, N. (2003). Perencanaan Pengajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Kanza, V., Kurniaman, O., & Witri, G. (2018). Pengaruh Penggunaan Media Gambar Dua Dimensi Terhadap Kemampuan Menulis Puisi Bebas Siswa Kelas V SD Negeri 161 Pekanbaru. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2 (6), 877-822.

Nursian. (2019). Adaptasi Model Pembelajaran Make a Match dengan Talking Stick untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas VIII SMP Negeri 15 Dumai. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3 (2), 248-257.

Purwanto. (2018). Model Pembelajaran Langsung untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V SD Negeri 015 Beringin Jaya Kecamatan Singingi Hilir Kabupaten Kuantan Singingi. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2 (5), 719-724.

Ramayulis. (2028). Penggunaan Media Gambar Untuk Meningkatkan Minat Belajar Pkn Siswa Kelas II SD Negeri 157 Pekanbaru. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2 (2), 212-222.

Rosmayanti. (2018). Pembelajaran Matematika Dengan Menggunakan Media Gambar Di Kelas 1 SDN 017 Seberang Cengar Kecamatan Kuantan Mudik. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2 (3), 419-423.

Sadiman, A. (2006). Media Pendidikan Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatannya. Jakarta: Rajawali Perss.

Tarika. (2018). Penggunaan Media Gambar untuk Meningkatkan Motivasi Belajar IPS Siswa Kelas I SDN 019 Aursati Kecamatan Tambang Kabupaten Kampar. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2 (2), 179-186




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v3i3.7160

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : pajar@ejournal.unri.ac.id