KEEFEKTIFAN MODEL COOPERATIVE INTEGRATED READING AND COMPOSITION (CIRC) DALAM MENINGKATKAN HASIL BLAJAR IPA SISWA KELAS VI SD NEGERI 011 AIR EMAS
Abstract
Cooperative learning type integrated cooperative reading and composition is a comprehensive program that can be used in learning, especially in science learning. the aim was to improve students' learning outcomes in science class VI Elementary School 011 Air Emas. The results showed, at the base score the average score of students was only 64, after improvement in the first cycle using a cooperative model of integrated cooperative reading and composition (CIRC) type, the average value increased to 78, and in cycle II it increased to 86. These results prove that, the model of integrated cooperative reading and composition (CIRC) proved to be effective in improving the process and student learning outcomes
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abidin, Y. (2012). Pembelajaran Bahasa Berbasis Pendidikan Karakter. Bandung: PT. Refika Adit.
Afendi, N. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Membaca Pemahaman Berbasis Strategi Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) Sebagai Upaya Penanaman Pendidikan Karakter di Kelas VI SD. Universitas Negeri Padang: Tesis Tidak diterbitkan.
Arbi, S. (2015). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Ipa Melalui Penerapan Model Cooperative Learning Tipe Circ Siswa Kelas VIII 2 Semester II SMPN 1 Bukit Batu Ta 2014/20. Jurnal Primary : Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4 (2), 187-193.
Ernawati, M. (2018). Penggunaan Metode Pendekatan Ketrampilan Proses Untuk Meningkatkan Aktivitas Hasil Belajar IPA Siswa Kelas III Sekolah Dasar. Jurnal Primary : Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7 (1), 75-87.
Emzimur. (2018). Meningkatkan Keterampilan Menuliskan Kembali Karangan Dengan Model Kooperatif CIRC Siswa Kelas VII SMPN 4 Kuantan Mudik Kabupaten Kuantan Singingi. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2 (5), 674-681.
Gustariani. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Cooperative Integrated Reading And Composition (CIRC) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Fisika Pada Pokok Bahasan Gejala Dan Ciri Ciri Gelombang Siswa Kelas XII Sman 9 Pekanbaru. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 1 (1), 79-84.
Hariyanto & Warsono. (2012). Pembelajaran Aktif Teori dan Asesmen. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Hakim, L.Al. (2011). Metode Kooperetatif Terpadu Membaca dan Menulis (CIRC) Sebagai Metode Peningkatan Efetivitas Pengajaran Membaca (Reading). Jakarta : DIVA Press.
Juliana, S. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas VIII Semester II SMPN 5 Siak Kecil Kecamatan Siak Kecil Kabupaten Bengkalis. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2 (4), 530-539.
Kusdinar, D. (2016). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Alam Dengan Penerapan Metode Demonstrasi Siswa Kelas IV SD Negeri 010 Banjar Panjang Kecamatan Kerumutan. Jurnal Primary : Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5 (3), 307-316.
Kurniaman, O., Yuliani, T., & Mansur. (2018). Investigating Think Talk Write (TTW) Learning Model to Enhance Primary Students’ Writing Skill. Journal of Teaching and Learning in elementary Education (JTLEE), 1(1), 52-59.
Libarti. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas III SD Negeri 005 Sikakak Kecamatan Cerenti Kabupaten Kuantan Singingi. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2 (5), 696-703.
Mahermawati. (2018). Peningkatan Motivasi Belajar Dalam Pembelajaran Tematik Integratif Melalui Teknik Reward Siswa Kelas V SD Negeri 011 Desa Baru Siak Hulu. Primary : Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7 (2), 194-203.
Purwanto. (2009). Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Puryadi. (2016). Penerapan Strategi Inkuiri Biologi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas VI SD Negeri 009 Air Emas. Primary : Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5 (3), 229-239.
Purwanto. (2018). Model Pembelajaran Langsung Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V SD Negeri 015 Beringin Jaya Kecamatan Singingi Hilir Kabupaten Kuantan Singingi. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2 (5), 719-724.
Suprijono. (2011). Model-Model Pembelajaran. Jakarta: Gramedia Pustaka Jaya.
Suyatin. (2016). Penggunaan Metode Latihan Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran IPA Siswa Kelas VI SD Negeri 001 Ukui Satu Kecamatan Ukui. Primary : Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5 (3), 254-265.
Salantina, L. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Tipe Circ Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VII B SMP Negeri 3 Kuningan. Jurnal Euclid, 5 (1), 1-133.
Santika, Y. M., Kurniaman, O., & Antosa, Z. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) terhadap Kemampuan Menentukan Ide Pokok Paragraf Siswa Kelas V SD Negeri 003 Pulau Kopung Kecamatan Sentajo Raya Kabupaten Kuantan Singingi. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3 (2), 306-312. DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v3i2.6355
DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v3i3.7181
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2019 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)
Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail :Â pajar@ejournal.unri.ac.id