MENINGKATKAN KOMPETENSI GURU DALAM MENYUSUN RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN (RPP) MELALUI SUPERVISI AKADEMIK

Kamsi Kamsi

Abstract


This research is motivated by a lack of teacher competency in preparing a plan for implementing learning. This can be seen, the teacher does not design a plan for implementing the learning itself and the teacher is not able to provide an evaluation of what has been taught. It is not uncommon for teachers to teach improperly (carelessly taking responsibility). The purpose of this study is to improve teacher competency in preparing a learning implementation plan. This study uses the School Action Research design. School Action Research is carried out in four stages, namely planning, implementation, observation and reflection, and carried out at least in two cycles. The results of the study prove that the assessment of the implementation plan for the learning of the Melayu Besar Elementary School 001 teachers in class IV and class V increased by 6 points or 30%. Whereas for the 002 Melayu Besar state Primary School in the fourth grade increased by 7 points or 35% and for class V increased by 5 points or 25%. Based on the results of the above research, researchers can conclude that by applying academic supervision can improve teacher competency in developing plans for implementing learning in the Melayu Besar 001 Elementary School and the Melayu Besar 002 Public Elementary School


Keywords


academic supervision, teacher competence

Full Text:

PDF

References


Arikunto, S. (2004). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Astuti, S. (2016). Penerapan Supervisi Akademik Untuk Meningkatkan Kompetensi Guru dalam Menyusun Administrasi Penilaian di SD Laboratorium UKSW, Jurnal Scholaria, 6 (1), 117 – 126.

Baharuddin. (2019). Meningkatkan Kompetensi Guru dalam Memilih Model Pembelajaran melalui Kegiatan Suvervisi Akademik di SD Negeri 004 Dusun Tua Kecamatan Kelayang Kabupaten Indragiri Hulu. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3 (1), 53-60.

Jenny. (2016). Peningkatan Hasil Belajar IPA Siswa Melalui Model Pembelajaran CTL (Contextual Theacing and Learning) di Kelas V A SDN 021 Tanjung Palas. Primary : Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5 (3), 240-246.

Jurianti. (2018). Peningkatan Keterampilan Mengajar Guru Pada Mata Pelajaran IPS Melalui Supervisi Akademik di SD Negeri038 Pulau Kijang. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2 (6), 928-935.

Kunandar. (2007). Guru Profesional, Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP) dan Persiapan Menghadapi Sertifikasi Guru. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Mulyasa. 2010. Kurikulum Tingkat Satuan Pembelajaran (KTSP). Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Purwanto, N. (2013). Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 19 tahun 2005 tentang Standar Nasional pendidikan, Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.

Sungkem. (2016). Penerapan Strategi Inkuiri Biologi untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas III SD Negeri 010 Silikuan Hulu Kecamatan Ukui Kabupaten Pelalawan. Primary : Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar,5 (2), 249-258.

Samudi. (2018). Penerapan Supervisi Akademik Sebagai Upaya untuk Meningkatkan Knerja Guru Sekolah Dasar. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran). 1 (1), 144-152.

Suriati. (2018). Menngkatkan Kompetensi Guru SDN 007 Kambung Baru Kecamatan Cerenti Dalam Menyusun Perencanaan Pembelajaran Melalui Supervisi Akademik. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2 (2), 274.

Susanto, A. (2013). Teori Belajar Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Trianto. (2010). Model pembelajaran Terpadu Konsep, Strategi, dan Implementasinya dalam Kuriklulum Tingkat SAatuan Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Wartini. (2018). Upaya Peningkatan Kompetensi Guru dalam Melaksanakan Proses Belajar Mengajar Melalui Supervisi Akademik di SDN 011 Bukit Raya Singingi Hilir. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2 (6), 10-25.

Yurnalis. (2018). Upaya Meningkatkan Kemampuan Guru Dalam Menyusun Perangkat Pembelajaran Melalui Supervisi Klinis di Sekolah Binaan Kecamatan Cerenti. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2(4), 505-515.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v3i3.7234

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : pajar@ejournal.unri.ac.id