MODEL PEMBELAJARAN KONTEKSTUAL DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS 3 SDN 016 MARSAWA KECAMATAN SENTAJO RAYA
Abstract
The problem that often occurs in schools is that there are still many students who have not completed in compulsory subjects, especially mathematics, as found by researchers at Marsawa Elementary School 016 Sentajo Raya District, the low student learning outcomes maked the teacher to be able to deliver the material well. The purpose of this study is to improve and improve student mathematics learning outcomes. The form of research is classroom action research. The results of the study can be seen from the improvement in student learning outcomes that occur at each meeting. Data on the increase in student learning outcomes were found before the action data with an average of 68, then after being given an action carried out the daily test I the average student learning outcomes amounted to 84, and on the daily test II the average student learning outcomes were 93. we can see the data on the improvement of students' mathematics learning outcomes that the application of the contextual method to mathematics learning is effectively used.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Asnimar. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe NHT Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas VI SD Negeri 018 Pulau Kijang. Jurnal pajar (pendidikan dan pengajaran), 2 (6), 936-941.
Baharun, H. (2015). Penerapan Pembelajaran Active Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal pendidikan pedagogik. 1 (1), 34-46.
Dewi, P, M, dkk. (2018). Pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe think talk write terhadap pemahaman konsep matematika siswa. Jurnal edukasi dan penelitian matematika, 7 (3), 1-6.
Haji, S. (2012). Pengaruh Pembelajaran Konstektual Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematika Siswa SMP Kota Bengkulu. Jurnal Exacta, 10 (2), 115-118.
Handayani, H. (2015). Pengaruh Pembelajaran Kontekstual Terhadap Kemampuan Pemahaman Dan Representasi Matematis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal pendidikan guru sekolah dasar, 1 (1), 142-149.
Kristin, F. (2016). Analisis Model Pembelajaran Discovery Learning dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SD. Jurnal pendidikan dasar perKhasa. 2 (1), 90-98.
Lazim, N., dkk. (2018). Penerapan Strategi Menulis Terbimbing untuk Meningkatkan Keterampilan Mengarang Deskripsi Siswa Kelas V SDN 38 Pekanbaru. Jurnal pajar (pendidikan dan pengajaran), 2 (6), 843-849.
Soedjadi, R. (2007). Inti Dasar-Dasar Pendidikan Matematika Realistik Indonesia. Jurnal pendidikan matematika, 1 (2), 1-10.
Maulana, dkk. (2016). Penigkatan Kemampuan Koneksi Matematis Dan Motivasi Belajar Siswa Menggunakan Pendekatan Konstektual. Jurnal pena ilmiah, 1 (1), 121-130.
Nuriah. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas I SD Negeri 004 Teluk Binjai. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 1 (1), 122-128.
Noer, H, S. (2011). Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis dan Pembelajaran Matematika Berbasis Masalah Open-Ended. Jurnal pendidikan matematika, 5 (1), 104-111.
Siwal, dkk. (2018). Penerapan Metode Diskusi dalam Meningkatkan Hasil Belajar Murid Pada Pelajaran Fiqh. Jurnal al-hikmah, 15 (1), 60-79. DOI: https://doi.org/10.25299/jaip.2018.vol15(1).1585
Sujana, dkk. (2016). Penerapan Mode Discovery Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Perubahan Wujud Benda. Jurnal pena ilmiah. 1 (1), 371-380.
DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v3i3.7287
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2019 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)
Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : pajar@ejournal.unri.ac.id