PENINGKATAN HASIL BELAJAR PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN DENGAN METODE SOSIODRAMA DI KELAS V SEKOLAH DASAR

Julinawati Julinawati

Abstract


This research is motivated by the low level of student learning in citizenship education. This research was conducted at SDN 004 Teratak Buluh. The subjects of this study were all fifth-grade students of SDN 004 Teratak Buluh which numbered 34 students. This research is a classroom action research consisting of 2 cycles. Each cycle consists of planning, implementation, observation, and reflection. The purpose of this study was to improve the learning outcomes of citizenship education for fourth-grade students of SDN 004 Teratak Buluh. The results of the study prove, on the cycle of learning outcomes averaged 42.00 (not good); the first cycle increased to 61.10 (enough) in the second cycle to 76.30 or good. Learning completeness increases, students start learning completed 4 students or 21.10%; In the first cycle learning completeness was obtained by 8 students or 42.10% and learning completeness in the second cycle was obtained by 18 students (94.70%). Thus the use of the sociodrama method can improve PKn learning outcomes of fifth-grade students of SDN 004 Teratak Buluh.


Keywords


sociodrama method, learning outcomes citizenship education

Full Text:

PDF

References


Ambari. (2016). Peningkatan Hasil Belajar PPKn melalui Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Siswa Kelas IV SD Negeri 011 Beringin Makmur Kecamatan Kerumutan. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5 (3), 563-573.

Depdiknas Pusat Kurikulum. (2006). Kurikulum 2006 Standar Kompetensi dan Kompetensi Dasar SD,MI. Jakarta: Balitbang Depdiknas.

Dirto. (2016). Penerapan Pendekatan Contextual Teaching And Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar PPKn Siswa Kelas VI SD Negeri 014 Beringin Makmur Kecamatan Kerumutan. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5 (3), 354-364.

Ikrom, A. (2016). Peningkatan Hasil Belajar PPKn dengan Penerapan Metode Demonstrasi Siswa Kelas IV SD Negeri 010 Banjar Panjang Kecamatan Kerumutan. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5 (3), 546-553.

Mardalena, D. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Role Playing untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas VI Sekolah Dasar. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7 (1), 128-236.

Salim. (2018). Meningkatkan Prestasi Belajar Pendidikan Kewarganegaraan Melalui Model Pembelajaran Bermain Peran Pada Siswa Kelas VI Sekolah Dasar. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7 (1), 159-169.

Suyanto. (2015). Menjadi Guru Propesional. Jakarta: PT Erlangga.

Srihayati, H. (2016). Penerapan Metode Bermain Peran dalam Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Anak Usia 5-6 Tahun di TK Kartika 1-4 Pekanbaru. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5 (1), 115-124.

Tarigan, A. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Role Playing untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas III SD Negeri 013 Lubuk Kembang Sari Kecamatan Ukui. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5 (3), 102-112.

Winataputra, U.S., dkk. (2005). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Universitas Terbuka.

Werkanis. (2005). Strategi Mengajar. Riau: Sutra Benta Perkasa.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v3i4.7435

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : pajar@ejournal.unri.ac.id