PELAKSANAAN SUPERVISI AKADEMIK SEBAGAI UPAYA UNTUK MENINGKATKAN KOMPETENSI GURU DALAM MENYUSUN RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN

Mangarahon Rambe

Abstract


This research is motivated by a lack of understanding of teachers in preparing lesson plans in a complete and systematic manner, besides that the ability of teachers is not sufficient in developing the components of lesson plans according to the needs and abilities of students. The purpose of this study is to improve teacher competencies in preparing learning implementation plans through academic supervision. This research is a classroom action research. School action research is carried out in four stages, namely planning, implementation, observation and reflection, and carried out at least in two cycles. The research subjects were mathematics teachers totaling 6 people who were in the shade school of the researchers. The research instruments used were RPP documents and assessment observation sheets. The results of the study showed that the teacher's competence in preparing lesson plans in the first cycle was 40.90% which was included in the less category, in the second cycle it increased to 92.42% which was included in the good category. The conclusion based on the research data is that the teacher's competence in preparing lesson plans has increased after academic supervision.


Keywords


teachers competence, lesson plan, academic supervision

Full Text:

PDF

References


Arman, A. (2016). Upaya Peningkatan Kompetensi Guru dalam Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran melalui Supervisi Akademik Kepala Sekolah di SMAN 1 Lembah Melintang Kabupaten Pasaman Barat. Jurnal Manajemen Pendidikan, 1 (1), 55-62.

Asmini, K. (2017). Upaya Peningkatan Kompetensi Guru dalam Menyusun Silabus dan RPP Melalui Supervisi Akademik yang berkelanjutan di SDN 4 Sumberrejo Kab. Malang. Pedagogia: Jurnal Pendidikan, 6 (2), 177-194

Astuti, S. (2017). Supervisi Akademik untuk Meningkatkan Kompetensi Guru di SD Laboratorium UKSW. Scholaria, 7 (1), 49-59.

Baharuddin. (2019). Meningkatkan Kompetensi Guru dalam Memilih Model Pembelajaran Melalui Kegiatan Suvervisi Akademik di SD Negeri 004 Dusun Tua Kecamatan Kelayang Kabupaten Indragiri Hulu. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran) 3 (1).

Glickman, C.D., Gordon, S.P., dan Ross-Gordon, J.M. (2007). Supervision and Instructional Leadership A Development Approach. Seventh Edition. Boston: Perason.

Hamid, A. (2017). Upaya Peningkatan Kompetensi Guru dalam Menyusun Perangkat Pembelajaran melalui Supervisi Akademik yang Berkelanjutan SDN 007 Panipahan Darat. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 1 (2), 277-289.

Hendawati, Y. dkk. (2018). Penerapan Model Mind Mapping untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep IPA di Sekolah Dasar. Metodik Didaktik, 13 (2), 113-124.

James, N., David, M. & Thinguri R. (2014). Evaluating the Impact of Primary School Headteachers’ Supervisory Practices on Academic Performance in Githunguri SubCounty, Kenya. Journal of Education and Practice, 5, 47-58.

Kamsi. (2019). Meningkatkan Kompetensi Guru dalam Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) melalui Supervisi Akademik. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3 (3), 670-677.

Novauli, F.M. (2015). Kompetensi Guru dalam Peningkatan Prestasi Belajar pada SMP Negeri dalam Kota Banda Aceh. Jurnal Administrasi Pendidikan Pascasarjana Universitas Syiah Kuala, 3(1), 45- 67.

Samudi. (2018). Penerapan Supervisi Akademik Sebagai Upaya untuk Meningkatkan Kinerja Guru Sekolah Dasar. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 1 (1), 144.

Siswanto. (2008). Program Sertifikasi Guru (Antara Tuntutan Kesejahteraan dan Kualitas). Jurnal Pendidikan Islam Tadris, 3 (2), 211-221.

Sudjana, N. (2012). Standar Kompetensi Pengawas Dimensi dan Indikator. Jakarta: Binamitra Publishing.

Supriyana, dkk. (2014). The Development of Academic Supervision Learning Material for the Education and Training of Prospective School Principal Preparation Program. Journal of Education and Practice, 5, 110-120.

Suriati. (2018). Meningkatkan Kompetensi Guru SDN 007 Kampung Baru Kecamatan Cerenti dalam Menyusun Perencanaan Pembelajaran melalui Supervisi Akademik. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2 (2), 274.

Yulizon. (2017). Penerapan Metode Pemberian Tugas untuk Meningkatkan Kemampuan Guru dalam Memanfaatkan Lingkungan Sekolah Sebagai Sumber Belajar SDN 001 Kunto Darussalam. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 1(1). 153-160.

Zulhanif. (2018). Penyusunan Silabus dan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) Untuk Meningkatkan Kompetensi Guru melalui Supervisi Akademik di SDN 165 Pekanbaru. Jurnal Pigur, 1 (2), 42-52.

Zuriah. (2003). Penelitian Tindakan dalam Bidang Pendidikan dan Sosial. Malang: Banyu Publishing.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v3i4.7464

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : pajar@ejournal.unri.ac.id