PELAKSANAAN SUPERVISI AKADEMIK PENGAWAS SEKOLAH DALAM MENINGKATKAN KINERJA GURU SEKOLAH DASAR DI KOTA DUMAI

Asniarny Asniarny

Abstract


This research is motivated by poor teacher performance. For this reason the aim of this research is to improve teacher performance by carrying out academic supervision. This study uses a school action research design that has stages of planning, implementation, observation, reflection. This research was conducted at the target schools in Dumai city from March 4 to April 27. The subjects of this study were grade IV elementary school teachers totaling 11 people. Data analysis instruments use observation sheets that are analyzed and described according to the criteria set. The results showed that the teacher's performance in the first cycle had an average percentage of 65% with sufficient criteria, classically the number of teachers who achieved the indicator of success was 3 people (27%). After repairs with academic supervision, the performance of teachers in the second cycle increased with a percentage of 81% with sufficient criteria. Classically the number of teachers who achieved good performance was 9 people (81%). The conclusion of this study is the implementation of academic supervision can improve the performance of elementary school teachers in the city of Dumai.


Keywords


academic supervision, teacher performance

Full Text:

PDF

References


Adeyemi. (2011). Principals’ Leadership Styles and Teachers’ Job Performance in Senior Secondary Schools in Ondo State, Nigeria. Journal of Economic Theory, Department of Educational Foundations and Management, University of Ado-Ekiti, 3 (3), 84-92.

Andriyuan. (2018). Meningkatkan Profesionalisme Guru Mengajar Melalui Penerapan Penilaian Kinerja Guru di SMP Negeri 5 Singingi Kabupaten Kuantan Singingi. Jurnal Pajar (Pendidikan dan Pengajaran), 2 (4), 497-504.

Arikunto. (2006). Prosedur Penelitian Praktik” Edisi Revisi VI. Jakarta: Rineka Cipta.

Burhanuddin. (2007). Analisis Administrasi Manajemen dan Kepemimpinan Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Danurwati, S. (2015). Penerapan Supervisi Kunjungan Kelas untuk Meningkatkan Kinerja Guru SD Negeri 2 Kalimanggis Kecamatan Kaloran Temanggung. Jurnal Manajemen Pendidikan, 2 (2), 162-172.

Erita. (2019). Efektivitas Supervisi Kunjungan Kelas oleh Kepala Sekolah untuk Meningkatkan Kinerja Guru. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3 (3), 623-631.

Faizin. (2018). Pengaruh Kompetensi Profesional Guru, Motivasi Kerja dan Konsep Diri Terhadap Kinerja Guru di Madrasah Aliyah Negeri Kabupaten Kampar. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2 (4), 635-646.

Hamid. (2017). Upaya Peningkatan Kompetensi Guru dalam Menyusun Perangkat Pembelajaran melalui Supervisi Akademik Yang Berkelanjutan SDN 007 Panipahan darat. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 1 (2), 277-289.

Hasan, A. (2015). Kompetensi Sosial Guru, Iklim Kerja dan Motivasi Berprestasi Terhadap Kinerja Guru SMA. Journal Pedagogia, 4 (1), 8-15.

Hendawati, Y. dkk. (2018). Penerapan Model Mind Mapping untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep IPA di Sekolah Dasar. Metodik Didaktik, 13 (2), 113-124.

Jurianti. (2018). Peningkatan Keterampilan Mengajar Guru Pada Mata Pelajaran IPS Melalui Supervisi Akademik SD Negeri 038 Pulau Kijang. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2 (6), 928-935.

Maisuherni. (2019). Peningkatan Kompetensi Guru dalam Perencanaan Penilaian Autentik dengan Bimbingan Kelompok di SMPN 011 Mandau. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3 (3), 570-579.

Marjoni. (2019). Upaya Meningkatkan Kompetensi Guru SDN 020 Langsat Hulu dalam Menyusun Penilaian Proses K13 Melalui Supervisi Akademik. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3 (3), 512-520.

Nadeem, dkk. (2011). Teacher’s Competencies and Factors Affecting the Performance of Female Teachers in Bahawalpur (Southern Punjab) Pakistan. International Journal of Business and Social Science, 2 (19), 218.

Nurhasni. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Giving Question and Getting Answer untuk Meningkatkan Kinerja Guru dalam Mengajar di SMPN 4 Minas. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 1 (2), 200-207.

Nurmalinda. (2019). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru di SD Negeri 003 Benai Kecil. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3 (3), 607-614.

Purwanto. (2006). Ilmu Pendidikan Teoritis Dan Praktis. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Rasmita, D. (2019). Upaya Meningkatan Kompetensi Guru dalam Pelaksanaan Proses Pembelajaran Melalui Supervisi Akademik di SD Negeri 017 Pasir Emas. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3 (3), 560-569.

Rokmawirda. (2018). Upaya Meningkatkan Kinerja Guru Melalui Supervisi di SD Negeri 013 Suka Maju Kecamatan Kuantan Singingi. Jurnal Pajar (Pendidikan dan Pengajaran), 2 (5), 836-842.

Saad, M. (2019). Penerapan Bimbingan Terstruktur Sebagai Upaya Meningkatkan Kompetensi Guru dalam Melaksanakan Penilaian Kurikulum 2013 di SDN 011 Beringin Jaya. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3 (3), 493-502.

Samudi. (2018). Penerapan Supervisi Akademik Sebagai Upaya untuk Meningkatkan Kinerja Guru Sekolah Dasar. Jurnal Pajar (Pendidikan dan Pengajaran), 1 (1), 142-149.

Supeni, B, S. (2014). Pengaruh Total Quality Management (TQM) dan Kedisiplinan Guru Terhadap Kinerja Guru SMA/SMK di Kota Madiun. Assets: Jurnal Akuntansi dan Pendidikan, 3 (2), 75-82.

Syarif, H. (2011). Pengaruh Komunikasi Interpersonal dan Supervisi Kepala Sekolah terhadap Kinerja Guru. Media Akademika, 26 (1), 125-137.

Tokhibin, & Wuradji. (2013). Pengaruh Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah, Kompetensi, Motivasi dan Kedisiplinan Guru Terhadap Kinerja Guru SMK. Jurnal Akutabilitas Manajemen Pendidikan, 1 (2), 308-320.

Winarni. (2017). Supervisi Administrasi untuk Meningkatkan Kinerja Guru dalam Menyusun Perangkat Pembelajaran. BRILIANT: Jurnal Riset dan Konseptual, 2 (3), 335-343.

Zuraida. (2018). Penerapan Supervisi Akademis Pengawas Sekolah untuk Meningkatkan Kompetensi Pedagogik Guru Non Kependidikan SDN 003 Bagan Hulu Kecamatan Bangko Kabupaten Rokan Hilir. Jurnal Pajar (Pendidikan dan Pengajaran), 1 (1), 136-141.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v3i4.7489

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : pajar@ejournal.unri.ac.id