PENINGKATAN KOMPETENSI GURU DALAM MENYUSUN SILABUS DAN RPP MELALUI SUPERVISI AKADEMIK DI SMP NEGERI 3 SUNGAI LALAK

Sujarno Sujarno

Abstract


The learning implementation plan is a guide to the steps that will be taken by the teacher in the learning process which is arranged in the activity scenario. But the fact is there are still teachers who do not compile a set of lessons such as syllabus and plan for implementing learning. The research was conducted at SMP Negeri 3 Sungai Lalak. This study uses school action research which consists of two cycles. The results of the study prove, the basic data of the teacher who compiled the learning device is 67% or as many as 8 teachers who collect. While the quality of the learning device is only 3 teachers with a large number of assessments of 70 with a percentage of 25% with very little category. In the first cycle the quantity of collection of learning devices increased to 92% while the quantity for the syllabus and lesson plans was above 70 with a percentage of 75% in the good category. In the second cycle, the quantity of teachers who compiled the syllabus increased to 100%. While the quality of the 12 teachers who compiled the syllabus and lesson plans, the assessment has been above 70 with a percentage of 100% in the excellent category. It can be concluded that by applying the academic supervision can improve the competence of teachers in preparing the syllabus and RPP at SMP Negeri 3 Sungai Lalak.


Keywords


academic supervision, preparation of syllabus and lesson plans

Full Text:

PDF

References


Afandi, M., & Badarudin. (2011). Perencanaan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Bandung: Alfabeta.

Asmina. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Snowball Throwing untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas III SD Negeri 009 Teluk Pauh Kecamatan Cerenti Kabupaten Kuantan Singingi. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3(2), 753-757.

Baharuddin. (2019). Meningkatkan Kompetensi Guru dalam Memilih Model Pembelajaran melalui Kegiatan Suvervisi Akademik di SD Negeri 004 Dusun Tua Kecamatan Kelayang Kabupaten Indragiri Hulu. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3(1), 53-60.

Depdiknas. (2004). Kerangka Dasar Kurikulum 2004. Jakarta

Hamid, A. (2018). Upaya Peningkatan Kompetensi Guru dalam Menyusun Perangkat Pembelajaran melalui Supervisi Akademik yang Berkelanjutan SDN 007 Panipahan Darat. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 1(2), 277-289.

Iskandar. (2018). Upaya Peningkatan Kemampuan Guru dalam Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) melalui Supervisi Klinis di Sekolah Dasar Negeri 001 Panipahan Kabupaten Rokan Hilir. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2(3), 324-330.

Juniladri. (2012). Upaya Peningkatan Kompetensi Guru dalam Menyusun Silabus dan RPP. Online https://juniladri.wordpress.com.

Kamsi. (2019). Meningkatkan Kompetensi Guru dalam Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) melalui Supervisi Akademik. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3 (3), 670-677.

Majid, A. (2005). Perencanaan Pembelajaran: Mengembangkan Standar Kompetensi Guru. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Marjoni. (2019). Upaya Meningkatkan Kompetensi Guru SDN 020 Langsat Hulu dalam Menyusun Penilaian Proses K13 Melalui Supervisi Akademik. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3(3), 512-520. DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v3i3.7210.

Permendiknas. (2005). Undang-undang No. 14 Tahun 2005 Tentang Guru dan Dosen. Jakarta.

Rasmita, D. (2019). Upaya Meningkatan Kompetensi Guru dalam Pelaksanaan Proses Pembelajaran Melalui Supervisi Akademik di SD Negeri 017 Pasir Emas. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3 (3), 560-569. DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v3i3.7189.

Sagala, S. (2012). Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Samudi. (2018). Penerapan Supervisi Akademik Sebagai Upaya untuk Meningkatkan Kinerja Guru Sekolah Dasar. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 1 (1), 142-149.

Sulmi. (2019). Meningkatkan Kemampuan Guru dengan Berbantuan Kegiatan Workshop dalam Menyusun Perangkat Pembelajaran di Sungai Majo Kecamatan Kubu. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3(3), 447-454. DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v3i3.6986.

Suriati. (2018). Meningkatkan Kompetensi Guru SDN 007 Kampung Baru Kecamatan Cerenti dalam Menyusun Perencanaan Pembelajaran Melalaui Supervisi Akademik. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2 (2), 269-281.

Wartini. (2018). Upaya Peningkatan Kompetensi Guru dalam Melaksanakan Proses Belajar Mengajar Melalui Supervisi Akademik di SDN 011 Bukit Raya Singingi Hilir Kecamatan Singingi Hilir. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2 (6), 1023- 1031.

Yurnalis. (2018). Peningkatan Kompetensi Guru dalam Pelaksanaan Proses Pembelajaran Melalui Supervisi Akademik di SD Negeri 007 PL. Sipan Inuman Kabupaten Kuantan Singingi. Laporan penelitian Tidak Diterbitkan.

Zahrudin, M. (2016). Perencanaan dan Pelaksanaan Evaluasi Pembelajaran. Online https://evaluasipembelajaranelghazy.blogspot.com.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v3i4.7490

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : pajar@ejournal.unri.ac.id