UPAYA MENINGKATKAN KOMPETENSI GURU SMP DALAM MENYUSUN TES HASIL BELAJAR BERBASIS KETERAMPILAN BERPIKIR KRITIS MELALUI SUPERVISI AKADEMIK

Leni Suryani

Abstract


This research is motivated by the competence of teachers in preparing poor learning outcomes tests and has not been able to measure high-level thinking skills, especially critical thinking skills. Therefore the researcher seeks to improve teacher competence in compiling tests on student learning outcomes based on critical thinking skills through academic supervision. This study uses a school action research design that has stages of planning, implementation, observation, and reflection. This research was conducted for 2 months starting April 9 to May 17, 2019 for Physics teachers in the 7 target schools. Data is sourced from interviews with teachers and test documents prepared by the teacher. Data collection techniques include observation, interviews and documentation. Data analysis through the stages of data collection, data simplification, data presentation, conclusion drawing. Data were analyzed using assessment rubrics adjusted to indicators of critical thinking skills. The results of this study conclude that teacher competence in preparing tests of learning outcomes based on critical thinking skills has increased from the first cycle with a percentage of 61% with sufficient categories to 76% with good categories in cycle II.


Keywords


teacher competency, critical thinking skills

Full Text:

PDF

References


Ariani, D. N. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah dengan Pendekatan Saintifik Terhadap Kemampuan Berfikir Kritis Matematis Mahasiswa/I PGMI. Muallimuna: Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 3 (2), 108-115.

Arikunto, S. (2005). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan (Edisi Revisi). Jakarta: Bumi Aksara

Azizah, M. Sulianto, J. & Cintang, N. (2018). Analisis Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar pada Pembelajaran Fisika Kurikulum 2013. Jurnal Penelitian Pendidikan, 35 (1), 61-70.

Facione, Peter A. (2015). Critical Thinking What It Is and Why It Counts. California: The California Academic Press, Millbrae, CA.

Haris (2012). Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Perindo.

James, N., David, M. & Thinguri R. (2014). Evaluating the Impact of Primary School Headteachers’ Supervisory Practices on Academic Performance in Githunguri SubCounty, Kenya. Journal of Education and Practice, 5, 47-58.

Jenny. (2016). Peningkatan Hasil Belajar IPA Siswa Melalui Model Pembelajaran CTL (Contextual Theacing and Learning) di Kelas V A SDN 021 Tanjung Palas. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5 (3), 240-246.

Marimin. (2017). Upaya Meningkatkan Kemampuan Guru dalam Menyusun Tes Hasil Belajar Akhir Semester I melalui Supervisi Akademik Pada Kelas V Dabin II Pattimura Kecamatan Jatiyoso Tahun Pelajaran 2016/2017. Jurnal Ilmiah Mitra Swara Ganesha, 4 (1), 37-57.

Marjoni. (2019). Upaya Meningkatkan Kompetensi Guru SDN 020 Langsat Hulu dalam Menyusun Penilaian Proses K13 Melalui Supervisi Akademik. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3 (3), 512-520.

Saad, M. (2019). Penerapan Bimbingan Terstruktur Sebagai Upaya Meningkatkan Kompetensi Guru dalam Melaksanakan Penilaian Kurikulum 2013 di SDN 011 Beringin Jaya. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3 (3), 493-502.

Safari (2008). Analisis Butir Soal: Dengan Manual, Kalkulator dan Komputer. Jakarta: Asosiasi Pengawas Sekolah Indonesia Depdiknas.

Samudi. (2018). Penerapan Supervisi Akademik Sebagai Upaya untuk Meningkatkan Kinerja Guru Sekolah Dasar. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 1 (1), 144.

Sijabat, L. (2014). Meningkatkan Kompetensi Guru Menyusun Instrumen Tes Melalui Model Pelatihan SSOTT di SMA dan SMK Kabupaten Dairi. Jurnal Pendidikan dan Kepengawasan, 1 (1), 107-118.

Sudijono, A. (2011). Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.

Suriati. (2018). Meningkatkan Kompetensi Guru SDN 007 Kampung Baru Kecamatan Cerenti dalam Menyusun Perencanaan Pembelajaran Melalui Supervisi Akademik. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2 (2), 274.

Suriasa. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Problem Posing Menggunakan LKS Berbasis Scientific Aproach Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa. Berkala Ilmiah Pendidikan Fisika, 6 (2), 190-204.

Susanto, A. (2015). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenada




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v3i4.7518

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : pajar@ejournal.unri.ac.id