PENINGKATAN KOMPETENSI GURU MENGGUNAKAN TEKNOLOGI INFORMASI DAN KOMUNIKASI (TIK) DALAM PEMBELAJARAN DI SEKOLAH DASAR MELALUI SUPERVISI KLINIS

Umardulis Umardulis

Abstract


This research is motivated by the demands of an era full of technology so that the learning process must shift from conventional learning to active learning that utilizes ICT in the learning process. The facts found in the field indicate that teachers do not use ICT in the learning process for difficult reasons, teachers do not have the competence to use ICT, and facilities that are less available. The purpose of this study is to improve teacher competence using information and communication technology in learning through clinical supervision. This research is a classroom action research which includes the stages of planning, implementation, observation, and reflection. This research was carried out in the target schools of Pasir Penyu sub-district starting March 13 to April 30 2019 against 10 elementary school teachers. Data analysis using observation sheets that observe the actions of teachers using ICT in the learning process. The results showed an increase in teacher competency using ICT in the learning process with the percentage of the first cycle amounting to 57% with the medium category being 83% which included a very high category. Based on the results and discussion it can be concluded that the implementation of clinical supervision can help the teacher's problems in the use of ICT in the learning process.


Keywords


teacher competency, information and communication technology, clinical supervision

Full Text:

PDF

References


Amani, L., Dantes, N., & Lesmawan, W. (2013). Implementasi Supervisi Klinis dalam Rangka Meningkatkan Kemampuan Guru Mengelola Proses Pembelajaran Pada Guru SD Se-Gugus VII Kecamatan Sawan. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 3 (1), 1-11.

Ansori, A. dkk. (2016). Pelaksanaan Supervisi Klinis dalam Meningkatkan Kinerja Guru Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori Penelitian dan Pengembangan, 1 (12), 2321-2326.

Arikunto, S. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Batubara, D, S. (2017). Kompetensi Teknologi Informasi dan Komunikasi Guru SD/MI (Potret, Faktor-faktor, dan Upaya Meningkatkannya). Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 3 (1), 48-65.

Fernandez, R. (2013). Teachers’ Competence and Learners’ Performance in the Alternative Learning System towards an Enriched Instructional Program. International Journal of Information Technology and Business Management, 22 (1), 33-46.

Hakim, A. (2015). Contribution of Competence Teacher (Pedagogical, Personality, Professional Competence and Social) on the Performance of Learning. The International Journal of Engineering and Science, 4 (2), 01-12.

Hamid, A. (2017). Upaya Peningkatan Kompetensi Guru dalam Menyusun Perangkat Pembelajaran melalui Supervisi Akademik Yang Berkelanjutan SDN 007 Panipahan Darat. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 1 (2), 277-289.

Herlina. (2018). Meningkatkan Kompetensi Guru dalam Menyusun Model Pembelajaran Melalui Workshop di SD Negeri 009 Seberang Teluk Kecamatan Kuantan Tengah Kabupaten Kuantan Singingi. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2 (5), 812-819.

Humairoh, F. dkk (2016). Implementasi Supervisi Klinis dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Guru di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori Penelitian dan Pengembangan, 1 (12), 2277-2280.

Imron, A. (2012). Supervisi Pembelajaran Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Iskandar (2018). Upaya Peningkatan Kemampuan Guru dalam Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) melalui Supervisi Klinis di Sekolah Dasar Negeri 001 Panipahan Kabupaten Rokan Hilir. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2 (3), 324-330.

Jurianti. (2018). Peningkatan Keterampilan Mengajar Guru pada Mata Pelajaran IPS Melalui Supervisi Akademik SD Negeri 038 Pulau Kijang. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2 (6), 928-935.

Miadi, O. Kaniawati, I. Ramalis, T, R. (2019). Penerapan Model Pembelajaran LC 7E dengan Pendekatan TBCT dan CT untuk Meningkatkan Kemampuan Memahami Siswa. JNSI: Journal of Natural Science and Integration, 2 (1), 85-94.

Mulhadi (2018). Peningkatan Kemampuan Mengajar Guru melalui Kegiatan Supervisi di SMP Negeri 1 Kampar Timur Kabupaten Kampar. Jurnal Pajar (Pendidikan dan Pengajaran), 2 (3), 453-457.

Rifdan. (2018). Upaya Meningkatkan Kemampuan Guru dalam Penggunaan Media TIK melalui Kegiatan Workshop di SMPN 2 Teluk Kuantankecamatan Kuantan Tengah. Kabupaten Kuantan Singingi. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2 (5), 827-835.

Siahaan, S. (2010). Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Pembelajaran. Jakarta: Pustekkomdiknas.

Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Pendidikan Pendidikan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sumintono, B. dkk (2012). Penggunaan Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Pengajaran: Survei pada Guru-Guru Sains SMP di Indonesia. Jurnal Pengajaran Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, 17 (1), 122-131.

UNESCO. (2011). UNESCO ICT Competency Framework for Teacher. UNESCO and Microsoft. France: UNESCO and Microsoft.

Usman, U. (2011). Menjadi Guru Profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Utami, S. (2017). Penerapan Supervisi Klinis untuk Meningkatkan Kinerja Guru dalam Proses Belajar Mengajar Gugus IV Sanankulon. Jurnal Riset dan Konseptual, 2 (3), 272-280.

Wartini. (2018). Upaya Peningkatan Kompetensi Guru Dalam Melaksanakan Proses Belajar Mengajar melalui Supervisi Akademik di SDN 011 Bukit Raya Singingi Hilir Kecamatan Singingi Hilir. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2 (6), 1023-1031.

Wernely. (2018). Upaya Peningkatan Kemampuan Guru dalam Penggunaan Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK) di TK Aisyiyah Kota Dumai. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2 (3), 415-418.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v3i4.7539

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : pajar@ejournal.unri.ac.id