KEEFEKTIFAN MODEL PEMBELAJARAN LANGSUNG BERBANTU MEDIA GAMBAR UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPS SISWA KELAS I SD NEGERI 016 MARSAWA

Timoria Timoria

Abstract


Social studies learning about social community that is useful for future student life. To achieve these objectives, the teacher must work hard in striving, creating a learning process that makes it easy for students to explore the information provided. This research was carried out in class I 016 Marsawa Public Elementary School with a total of 22 students out of 15 men and 7 women. The design of this study uses classroom action research which consists of two cycles by applying a direct learning model assisted by media images. The results of the study prove, on the base score, students who complete as many as 10 (45.4%) while students who did not complete as many as 12 (54.5%) people with an average grade on the base score of 51.8 with the category of incomplete. Cycle I, as many as 16 students (72.7%), while students who did not complete as many as 6 (27.3%) people with an average grade of 73.4. The increase in class average from the base score to the first cycle was 21.6 with a complete category. Cycle II, students who completed as many as 20 (90.9%) while students who did not complete as many as 2 (9.1%) people with an average grade of 88.7. Increased class average from the base score to the second cycle of 21.6 with the category of completion. It can be concluded that by applying the direct learning model assisted by effective image media to improve social studies learning outcomes of Grade I students of SD Negeri 016 Marsawa


Keywords


direct learning, picture media, social studies learning outcomes

References


Asmah. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Langsung untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas II SD Negeri 016 Buluh Kasap. PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 1(1), 110-114.

Arsyad, A. (1995). Media Pembelajaran. Jakarta: PT. Rajagrafindo Persaada.

Depdiknas. (2003). Undang-undang RI No.20 tahun 2003. tentang sistem pendidikan nasional.

Djamarah, S.B. (2016). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Halima, A.M. (2017). Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif dengan Teknik Keliling Kelas untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Pada Siswa Kelas III SD Negeri 013 Pagaran Tapah Darussalam. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan pengajaran), 1 (1), 98-107.

Juliana, S. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas VIII Semester II SMPN 5 Siak Kecil Kecamatan Siak Kecil Kabupaten Bengkalis. PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2(4), 530-539.

Kencana, S.A. (2010). Cooperative Learning. Yogyakarta. Pustaka Pelajar.

Khaulani, F., Noviana, E., & Witri, G. (2019). Penerapan Metode Brainstorming dengan Bantuan Media Gambar Grafis untuk Meningkatkan Hasil Belajar PKn Siswa Kelas V SD Negeri 009 Pulau Kecamatan Bangkinang Kabupaten Kampar. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3(1), 18-25.

Meiherty, F. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share untuk Memperbaiki Proses Pembelajaran dan Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V SD Negeri 21 Balai Makam Kecamatan Mandau. Primary: Jurnal Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(2), 312-320.

Nurlirosmi. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Langsung untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas III SD Negeri 003 Pulau Jambu. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 1(2), 161-167.

Puryadi. (2016). Penerapan Strategi Inkuiri Biologi untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas VI SD Negeri 009 Air Emas. Primary: Jurnal Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(3), 229-239.

Rahayu, S. (2018). Penggunaan Alat Peraga dengan Pembelajaran Langsung dalam Meningkatkan Motivasi Mengajar Guru di SD Negeri 010 Pagaran Tapah Darussalam Kabupaten Rokan Hulu. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan pengajaran), 2 (6), 1016-1022.

Rahima. (2107). Penerapan Media Gambar untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IV SDN 003 Tembilahan Kota Kecamatan Tembilahan Kabupaten Indragiri Hilir. Primary: Jurnal Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(2), 528-538.

Safaliris. (2018). Penggunaan Model Pembelajaran Langsung untuk Meningkatkan Hasil Belajar PKn Siswa Kelas VI SD Negeri 008 Pulau Rumput. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan pengajaran), 2 (2), 282-287.

Sungkem. (2016). Penerapan Strategi Inkuiri Biologi untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas III SD Negeri 010 Silikuan Hulu Kecamatan Ukui Kabupaten Pelalawan. Primary: Jurnal Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(2), 249-258.

Trianto. (2010). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif – Progresif. Jakarta: Pena.

Utami, S. (2018). Penggunaan Media Gambar untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas III Sekolah Dasar. Primary: Jurnal Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(1), 137-148.

WS. Winkel. (1989). Psikologi Pengajaran. Jakarta: PT. Gramedia Widia Sarana Indonesia.

Yanson. (2018). Peningkatan Hasil Belajar Ips Kelas Vi Dengan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Examples Non Examples Di SDN 007 Teratak Air Hitam Kecamatan Sentajo Raya. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2 (3), 368-374.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v3i5.7838

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : pajar@ejournal.unri.ac.id