UPAYA MENINGKATKAN KOMPETENSI GURU DALAM MENYUSUN RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN BERBASIS LEARNING CYCLE 7E MELALUI SUPERVISI AKADEMIK

Wati Rahayu

Abstract


This study aims to improve teacher competency in developing lesson plans based on the 7E learning cycle through academic supervision. The study was conducted at Air Putih 010 Air Putih Elementary School on 13 teachers conducted for 2 months starting from 26 August to 19 October 2019. This class action research design refers to the research design according to Stephen Kemmis and Mc. Taggart consists of 4 stages in each cycle, including 1) planning, 2) action, 3) observation and 4) reflection. Data analysis through the stages of data collection, data simplification, data presentation, drawing conclusions. The results showed an increase experienced by teachers namely from the first cycle of 66% which is included in the category enough to 83% which is a very good category. Conclusions based on the results and discussion are the competencies of teachers in developing lesson plans based on the 7E learning cycle have increased after academic supervision.


Keywords


teacher competence, lesson plan, learning cycle 7E, academic supervision

References


Ahmad, E. (2019). Upaya Meningkatkan Kompetensi Pedagogik Guru dalam Menerapkan Proses Pembelajaran Berbasis Pendekatan Saintifik melalui Supervisi Kunjungan Kelas di SMPN 18 Dumai. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3 (4), 859-869.

Al-Tabany., & Trianto, I. B. (2014). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif, Progresif dan Kontekstual. Jakarta: Prenadamedia Group.

Asnidawati. (2019). Kompetensi Guru dalam Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) Melalui Supervisi Akademik di SD Negeri 004 Sungai Manau. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3 (5), 1120-1128.

Hakim, A. (2015). Contribution of Competence Teacher (Pedagogical, Personality, Professional Competence and Social) on the Performance of Learning. The International Journal of Engineering and Science, 4 (2), 01-12.

Kunandar. (2011). Guru Profesional, Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP) dan Persiapan Menghadapi Sertifikasi Guru. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Kunandar. (2015). Penilaian Autentik. Suatu Pendekatan Praktis. Jakarta: PT Raja Gafindo Persada.

Miadi, O., Kaniawati, I., Ramalis, T, R. (2019). Penerapan Model Pembelajaran LC 7E dengan Pendekatan TBCT dan CT untuk Meningkatkan Kemampuan Memahami Siswa. JNSI: Journal of Natural Science and Integration 2 (1), 85 -94.

Partini, dkk. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Learning Cycle 7E untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 2 (2), 268-272.

Rambe, M. (2019). Pelaksanaan Supervisi Akademik Sebagai Upaya untuk Meningkatkan Kompetensi Guru dalam Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3 (4), 782-790.

Rasmita, D. (2019). Upaya Meningkatan Kompetensi Guru dalam Pelaksanaan Proses Pembelajaran Melalui Supervisi Akademik di SD Negeri 017 Pasir Emas. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3 (3), 560-569.

Sagala, S. (2012). Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Samudi. (2018). Penerapan Supervisi Akademik Sebagai Upaya untuk Meningkatkan Kinerja Guru Sekolah Dasar. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 1 (1), 142-149.

Sujarno. (2019). Peningkatan Kompetensi Guru dalam Menyusun Silabus dan RPP melalui Supervisi Akademik di SMP Negeri 3 Sungai Lalak. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3 (4), 819-829.

Suriati. (2018). Meningkatkan Kompetensi Guru SDN 007 Kampung Baru Kecamatan Cerenti dalam Menyusun Perencanaan Pembelajaran Melalui Supervisi Akademik. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2 (2), 274.

Suryani, L. (2019). Upaya Meningkatkan Kompetensi Guru SMP dalam Menyusun Tes Hasil Belajar Berbasis Keterampilan Berpikir Kritis melalui Supervisi Akademik. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3 (4), 773-781.

Umardulis. (2019). Peningkatan Kompetensi Guru Menggunakan Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK) dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar melalui Supervisi Klinis. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3 (4), 870-878.

Yurnalis. (2018). Upaya Meningkatkan Kemampuan Guru Dalam Menyusun Perangkat Pembelajaran Melalui Supervisi Klinis di Sekolah Binaan Kecamatan Cerenti. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2 (4), 505-515.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v3i6.7862

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : pajar@ejournal.unri.ac.id