UPAYA MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENGAJAR GURU BERBASIS MODEL PEMBELAJARAN TEAM GAME TOURNAMENT MELALUI BIMBINGAN BERKELOMPOK DI SDN 016 BANJAR LOPAK

Bartunus Bartunus

Abstract


This study aims to improve teacher teaching skills based on team game tournament learning models through group guidance. This research was conducted in September - October 2019 at SDN 016 Banjar Lopak with 14 subjects as teachers. The study design uses school action research that has stages of planning, implementation, observation, and reflection. The research instrument used observation sheets. The results showed an increase in teacher teaching skills based on team game tournament learning models in the first cycle by 71% which is enough to be 87% which is included in the excellent category. Based on the results and discussion it can be concluded that through group counselling can improve teacher teaching skills based on team game tournament learning models.


Keywords


teacher teaching skills, team game tournament, group guidance

References


Barnawi dan Arifin, M. (2012). Etika dan Profesi Kependidikan. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.

Emda, A. (2016). Strategi Peningkatan Kinerja Guru Yang Profesional. Lantanida Journal, 4 (2), 111-117.

Ernalis. (2019). Upaya Meningkatkan Keterampilan Mengajar Guru Matematika SD dalam Merancang Pembelajaran Berbantuan Alat Peraga melalui Bimbingan Berkelompok. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3 (4), 847-858.

Juliana, S. (2019). Implementasi Supervisi oleh Pengawas Sekolah Terhadap Peningkatan Keterampilan Guru dalam Proses Belajar Mengajar. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3 (4), 744-750.

Jurianti. (2018). Peningkatan Keterampilan Mengajar Guru pada Mata Pelajaran IPS Melalui Supervisi Akademik SD Negeri 038 Pulau Kijang. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2 (6), 928-935.

Mudlofir, A. (2012). Pendidik Profesional (Strategi dan Aplikasinya dalam Pendekatan Mutu Pendidikan di Indonesia). Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Mulyasa, E. (2013). Menjadi Guru Profesional Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Nurmala., Murniati, A.R., & Bahrun. (2019). Efektivitas Pelaksanaan Supervisi oleh Pengawas dalam Meningkatkan Kompetensi Profesional Guruipa pada SMP Negeri 3 Ingin Jaya Kabupaten Aceh Besar. Jurnal Magister Administrasi Pendidikan, 7 (1), 26-34.

Pidarta, M. (2009). Supervisi Pendidikan Kontekstual. Jakarta: Rineka Cipta.

Ramadhani, U. (2019). Meningkatkan Kemampuan Memahami Bacaan dengan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Game Turnament (TGT) pada Siswa Kelas IV SDN 010 Langgini. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3 (5), 1153-1161.

Rifdan. (2018). Upaya Meningkatkan Kemampuan Guru dalam Penggunaan Media TIK melalui Kegiatan Workshop di SMPN 2 Teluk Kuantankecamatan Kuantan Tengah Kabupaten Kuantan Singingi. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2 (5), 827-835.

Rusman. (2011). Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: PT. Rajagrafindo Persada.

Saidi. (2019). Peningkatan Motivasi dan Hasil Belajar Pecahan dengan Menggunakan Pendekatan Kooperatif Tipe TGT di Kelas V SDN 04 Kayu Manang. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3 (5), 1052-1064.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v3i6.7889

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Lisensi Creative Commons
Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran) published by
 Laboratoruium Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Universitas Riau
under license Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Website:  https://pajar.ejournal.unri.ac.id/ 
Email: pajarjournal@unri.ac.id | jurnalpajar@gmail.com