PELAKSANAAN SUPERVISI AKADEMIK UNTUK MENINGKATKAN KOMPETENSI GURU DALAM MENYUSUN TES HASIL BELAJAR BERBASIS KETERAMPILAN BERPIKIR KRITIS

Sungep Sungep

Abstract


This study refers to the teacher's competence in compiling tests of learning outcomes that are still low and seems to be a condition for the availability of the test only, even though the test is used as a benchmark for students' abilities after experiencing the learning process. For this reason, this study aims to guide teachers in developing learning outcomes tests, especially those based on critical thinking skills. This research is a classroom action research conducted on 24 teachers of 006 Pontian Mekar Elementary School. The research will be carried out from July to August 2019. Data analysis uses observation sheets. The results showed an increase in teacher competency in preparing critical thinking skills learning outcomes test with a percentage in the construction aspect I of 72% with a quite appropriate category to 85% which is included in the appropriate category, in the material aspect in the cycle I gained a percentage of 75% which is a category quite appropriate increased to reach 87% which is classified in the category of very appropriate, and for aspects of language also increased from 68% in the first cycle increased to 82% in the second cycle. The conclusion of this study is that the implementation of academic supervision can improve teacher competence in compiling tests of learning outcomes based on critical thinking skills

Keywords


academic supervision, teacher competence, learning achievement test, critical thinking skills

References


Arikunto, S. (2003). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Asmawati, E. Y. S. , dkk. (2018). Efektivitas Instrumen Asesmen Model Creative Problem Solving pada Pembelajaran Fisika Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika, 6 (2), 128-143.

Asniarny. (2019). Pelaksanaan Supervisi Akademik Pengawas Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru Sekolah Dasar di Kota Dumai. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3 (4), 764-772.

Asnidawati. (2019). Kompetensi Guru dalam Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) Melalui Supervisi Akademik di SD Negeri 004 Sungai Manau. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3 (5), 1120-1128.

Baharuddin. (2019). Meningkatkan Kompetensi Guru dalam Memilih Model Pembelajaran melalui Kegiatan Suvervisi Akademik di SD Negeri 004 Dusun Tua Kecamatan Kelayang Kabupaten Indragiri Hulu. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3 (1), 53-60.

Basri, M. (2019). Meningkatkan Profesionalisme Guru Membuat Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) Melalui Supervisi Bimbingan Pribadi di SDN 91/IX Rengas Bandung. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3 (5), 1003-1014.

Gusmarni. (2019). Meningkatkan Kompetensi Guru dalam Menyusun Butir Soal melalui Kegiatan Workshop di Sekolah Dasar. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3 (5), 1129-1136.

Kadarwati, A. (2017). Peningkatan Kompetensi Calon Pendidik SD Dalam Pengembangan Tes Hasil Belajar. Premiere Educandum, 7 (1) 76 – 86.

Kasiono, D. (2019). Peningkatan Kemampuan Menyusun Soal dengan Metode Pendampingan Berpola SP3R pada Guru SDN Sepanyul Kecamatan Gudo Kabupaten Jombang Tahun 2018. Jurnal Dinamika Manajemen Pendidikan, 4 (1) 33-41

Kartimi & Liliasari. (2012). Pengembangan Alat Ukur Berpikir Kritis Pada Konsep Termokimia Untuk Siswa SMA Peringkat Atas Dan Menengah. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 1 (1), 21-26.

Marimin. (2017). Upaya Meningkatkan Kemampuan Guru dalam Menyusun Tes Hasil Belajar Akhir Semester I melalui Supervisi Akademik Pada Kelas V Dabin II Pattimura Kecamatan Jatiyoso Tahun Pelajaran 2016/2017. Jurnal Ilmiah Mitra Swara Ganesha, 4 (1), 37-57.

Rambe, M. (2019). Pelaksanaan Supervisi Akademik Sebagai Upaya untuk Meningkatkan Kompetensi Guru dalam Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3 (4), 782-790.

Sudijono, A. (2011). Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v3i6.7896

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : pajar@ejournal.unri.ac.id