PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN LANGSUNG UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPA

Rainis Rainis

Abstract


This research is motivated by the low science learning outcomes of Class II students of SD Negeri 022 Pulau Baru Kopah. The purpose of this study is to improve student science learning outcomes by applying a direct learning model. This form of research uses classroom action research. The data needed in this study is data about the activities of teachers and students in the learning process and student learning outcomes. The data collection techniques used are observation sheets and learning outcomes tests. The results showed, seen from the total score completed on the base score of only 14 people (46.6%) while those who did not complete as many as 16 people (53.4%). After the direct learning model was carried out in the first cycle, the total students increased to 25 people (83.3%) while the incomplete students decreased to 5 people (16.4%). Cycle II, students who completed again increased to 27 people (90%) while students who did not complete became 3 people (10%). Based on these results it can be concluded that by applying the direct learning model can improve the learning outcomes of science students in grade II of SDN 022 Pulau Baru Kopah.

Keywords


direct learning model, science learning outcomes

References


Hamalik, O. (2003). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: PT. Bumi Aksara

Juwariyah. (2018). Model Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V SDN 016 Beringin Jaya Kecamatan Singingi Hilir Kabupaten Kuantan Singingi. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2(5), 725-730.

Kusdinar, D. (2016). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Alam dengan Penerapan Metode Demonstrasi Siswa Kelas IV SD Negeri 010 Banjar Panjang Kecamatan Kerumutan. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar. 5(3), 307-316.

Lestari. (2014). Peningkatan Hasil Belajar Ips Melalui Model Pembelajaran Problem Based Lerning Pada Siswa Kelas V Sd Negeri Pojokrejo I Jombang. JPGSD. 02(03), 1-13.

Meiharty, F. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share untuk Memperbaiki Proses Pembelajaran dan Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V SD Negeri 21 Balai Makam Kecamatan Mandau. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(2), 312-320.

Noazaini. (2017). Peningkatan Hasil Belajar IPA Menggunakan Media Lingkungan Alam pada Siswa Kelas III. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(6), 716-722.

Nurlirosmi. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Langsung untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas III SD Negeri 003 Pulau Jambu. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 1(2), 161-167.

Panjaitan, D.J. (2016). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa dengan Metode Pembelajaran Langsung. Jurnal Matematics Pedagogic, 1(1), 83-90.

Purwanto. (2011). Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Sakti, I., Puspasari, Y.M., & Risdianto, E. (2012). Pengaruh Model Pembalajaran Langsung (Direct Instruction) Melalui Media Animasi Berbasis Macromedia Flash Terhadap Minat Belajar dan Pemahaman Konsep Fisika Siswa di Sma Plus Negeri 7 Kota Bengkulu. Jurnal Exacta: Pusat Pengarsipan Data dan Karya Tulis Ilmiah Universitas Bengkulu, X(1), 1-10.

Rohyatin, Yulianti,D., & Suyono. (2016). Peningkatan Hasil Belajar IPA dengan Menggunakan Media Visual Gambar pada Siswa Kelas VI SD Negeri Bumi Agung Kalianda. Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan, 4(2).

Trianto. (2007). Mendensain Model Pembelajaran Inovatif, Progesif, Dan Kontekstual. Jakarta: Prestasi pustaka.

Wilanda, R.A. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Langsung untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pada Tema Peristiwa Disekolah Dasar. JPGSD, 02(03), 1-10.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v3i6.7898

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Lisensi Creative Commons
Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran) published by
 Laboratoruium Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Universitas Riau
under license Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Website:  https://pajar.ejournal.unri.ac.id/ 
Email: pajarjournal@unri.ac.id | jurnalpajar@gmail.com