UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PAI SISWA V SD NEGERI 003 TASIK JUANG MELALUI MODEL PEMBELAJARAN GROUP INVESTIGATION

Teni Teni

Abstract


This study aims to improve student learning outcomes of PAI through the Group Investigation learning model. This research is a classroom action research conducted at SDN 003 Tasik Juang. The subjects of this study were 30 people. The research will be carried out from August to September 2019. The research instrument used was an observation sheet and a test of learning outcomes. The results showed an increase in student learning activities and outcomes with a percentage of student activities in the first cycle of 57.5% with enough categories increased to 72.5% with a high category, student learning outcomes in the first cycle showed as many as 17 students or 56.7% who meet the KKM value set with an average learning outcome of 64.5 which is included in the category of being increased in the second cycle which shows as many as 24 students or 80% have met the KKM with an average of 75.3 which is included in the high category. Based on these results it can be concluded that the learning model of Group Investigation can improve the learning outcomes of PAI SDN 003 Tasik Juang students.

Keywords


learning outcomes, group investigation learning model

References


Asmurni. (2019). Keefektifan Model Pembelajaran Kontruktivisme dalam Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas VI SD Negeri 003 Benai Kecil. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3 (5), 995-1002.

Asrawati. (2019). Implementasi Pembelajaran Kooperatif Tipe Snowball Throwing untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas II SD Negeri 007 Kampung Baru Kecamatan Gunung Toar. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3 (2), 327-333.

Azizah, M., Rustiana, A., dan Pramusinto, H. (2012). Penerapan Model Pembelajaran Group Investigation untuk Meningkatkan Kreativitas Siswa pada Pelajaran Produktif. Economic Education Analysis Journal, 1 (1), 1-7.

Dasinah. (2019). Keefektifan Model Pembelajaran Group Investigation pada Mata Pelajaran IPA Kelas VI SDN 016 Marsawa. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3 (3), 615-622.

Efendi, S., dan Koto, I. (2015). Perencanaan dan Pelaksanaan Pembelajaran Koperatif Tipe Investigasi Kelompok untuk Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran Fisika Kelas X: Penelitian Tindakan Kelas. Jurnal Penelitian & Pengembangan Pendidikan Fisika, 1 (1), 39-46.

Hasnawati. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Picture and Picture untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas II A SD Negeri 004 Cendirejo Kecamatan Pasir Penyu Kabupaten Indragiri Hulu. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3 (1), 189-196.

Hosnan (2014). Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21. Bogor: Ghalia Indonesia.

Indrawati. (2018). Pembelajaran Group Investigasi Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jekpend Jurnal Ekonomi Dan Pendidikan, 1 (1) 17-26.

Marhadi, H., dan Erlisnawati. (2016). Peningkatan Hasil Belajar Mahasiswa pada Mata Kuliah Manajemen Kelas dengan Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Universitas Riau. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5 (1), 1-13.

Rosdianah. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Three Stay One Stray (TSOS) untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV SD Negeri 023 Pulau Kijang Kecamatan Reteh. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3 (2), 360-368.

Suroyya, D, N., dan Rochmad. (2015). Studi Komparasi Pembelajaran Novick dan Group Investigation Terhadap Kemampuan Spasial Siswa Kelas VIII Materi Geometri. Unnes Journal of Mathematics Education, 4 (1), 95-102.

Sutama. (2007). Model Pembelajaran Kooperatif Group Investigation untuk Pengembangan Kreativitas Mahasiswa. Jurnal Varidika, 19 (1)




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v3i6.7900

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : pajar@ejournal.unri.ac.id