THE EFFECT OF SCIENTIFIC APPROACH TO THE ACTIVITY OF LEARNING STUDENTS IN SMPN 25 TANGERANG CITY

Sanyo Saputra, Hendro Prasetyono

Abstract


The purpose of this study is to find out how significant a significant level of scientific influence on student activity. The school which is the object of this research is SMP Negeri 25 Kota Tangerang on Jl. Inpres Raya RT. 003/004 Kel. Gaga Kec. Larangan Tangerang City. The method used in this study is to use t-test testing with the comparative hypothesis testing of two samples to assess whether the effect of an action on behavior or to test whether there is an effect of that action between the Scientific Approach and Student Activity. After the authors conducted t-test testing by testing the comparative hypotheses of two samples. Testing using t-test correlates with the right side test because the alternative hypothesis (Ha) sounds better. Hypothesis testing obtained t-hitung -15.637 and ttabel at position 1.668 which means that there is a high influence of scientific application on the activeness of students in social studies class VIII at SMP Negeri 25 Kota Tangerang


Keywords


Scientific approach, student activity, comparative two samples

References


Ahmad, E. (2019). Upaya Meningkatkan Kompetensi Pedagogik Guru dalam Menerapkan Proses Pembelajaran Berbasis Pendekatan Saintifik Melalui Supervisi Kunjungan Kelas di SMPN 18 Dumai. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3(4), 859-869.

Harnanik. (2014). Pendekatan Pembelajaran Saintifik untuk Meningkatkan Kreativitas dan Hasil Belajar Materi Kegiatan Produksi pada Peserta didik Kelas VII D SMPN 1 Winong. Jurnal Pendidikan Ekonomi Dinamika Pendidikan, IX (2), 115-120.

Kemdikbud (2014). Materi Pelatihan Guru Implementasi Kurikulum 2013 SMP Ilmu Pengetahuan Sosial. Jakarta: Badan Pengembangan Sumber Daya Manusia Pendidikan dan Kebudayaan dan Penjaminan Mutu Pendidikan, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Palupi, D., T. (2016). Cara Mudah Memahami Kurikulum. Surabaya: Jaring Pena.

Priyadi, Y. & Agustiningsih. (2016). Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar Peserta didik dengan Penerapan Pendekatan Saintifik dan Media Benda Asli pada Pembelajaran IPA Kelas IV di SDN Maron Kidul II Kecamatan Maron Kabupaten Probolinggo. Pancaran, 5 (4), 125-142.

Sani, R., A. (2017). Pembelajaran Saintifik untuk Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta: Bumi Aksara.

Sardiman. (2007). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Sudjana, N. (2004). Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algessindo.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: CV. Alfabeta.

Supardan (2015). Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial: Perspektif Filosofi dan Kurikulum. Jakarta: Bumi Aksara.

Surahman, E. & Mukminan. (2017). Peran Guru IPS sebagai Pendidik dan Pengajar dalam Meningkatkan Sikap Sosial dan Tanggungjawab Sosial Peserta didik SMP. Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS, 4 (1), 1-13.

Wibowo, N. (2016). Upaya Peningkatan Keaktifan Peserta didik melalui Pembelajaran Berdasarkan Gaya Belajar di SMK Negeri 1 Saptosari. Jurnal Electronic, Informatics and Vocational Education (ELINVO). 1 (2), 128-139.

Wulandari, A. (2015). Pengaruh Saintifik terhadap Keaktifan Peserta didik dalam Pembelajaran IPA Kelas IV di SD Muhammadiyah Pendowoharjo. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar. 14 (IV), 1-7.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v4i1.7910

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Lisensi Creative Commons
Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran) published by
 Laboratoruium Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Universitas Riau
under license Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Website:  https://pajar.ejournal.unri.ac.id/ 
Email: pajarjournal@unri.ac.id | jurnalpajar@gmail.com