APPLICATION OF COOPERATIVE LEARNING MODEL TYPE THE POWER OF TWO TO IMPROVE STUDENT LEARNING SOCIAL STUDIES
Abstract
This study was initiated by the low learning outcomes of social studies students at SDN 002 Muara Lembu. The purpose of this research is to improve students' social studies learning outcomes by applying the power of two cooperative learning model. This research was conducted at SDN 002 Muara Lembu. When the research was conducted in the even semester of the 2018/2019 school year. The subjects of this study were students of class IV.B SDN 002 Muara Lembu with a total of 22 students consisting of 13 male students and 9 female students. This type of research is a classroom action research study consisting of two cycles, each cycle consisting of planning, implementation, observation and reflection. The results of research conducted to prove that, student learning outcomes have increased, from an average base score of 62.7 increased to 73.2 in Cycle I and increased again in cycle II to 87.3. Overall, there was an increase from the baseline score to End of Cycle II at 35.1%. From these results, it can be concluded that by applying the power of two types of cooperative learning model can improve the social learning outcomes of students in grade IV.B SDN 002 Muara Lembu.
Keywords
Full Text:
PDF (Bahasa Indonesia)References
Asmina. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Snowball Throwing untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas III SD Negeri 009 Teluk Pauh Kecamatan Cerenti Kabupaten Kuantan Singingi. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2(5), 753-760.
Hanifi. (2017). Penerapan Strategi The Power Of Two Untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Matematika Siswa Kelas X Sman 9 Pekanbaru. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 1(1), 11-15.
Johariyah, S. (2012). Penerapan Strategi Pembelajaran Aktif Tipe The Power Of Two dengan Media Gambar untuk Meningkatkan Kreativitas dan Prestasi Belajar Bahasa Indonesia Tingkat MI. Al-Bidayah Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 4(2), 193-204.
Khairanisa, N., Kurniaman, O., Hermita, N. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe The Power of Two terhadap Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V Sd Negeri 125 Pekanbaru. Jurnal Pajar (Pendidikan dan Pengajaran), 3 (1), 41-45.
Muqowim. (2012). Pengembangan Soft Skills Guru. Yogyakarta: PT. Pustaka Insan Mandiri.
Mbudja, A.P., Walujo, D.A., & Sugito, S. (2019). Efektivitas hasil belajar IPS melalui penggunaan model pembelajaran snowball throwing pada siswa kelas IV SDN Ende 5 dan SDI Ende 10. Educandum: Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 9(2), 82-90.
Naida, F. (2018). Penerapan Strategi Pembelajaran The Power Of Two (Kekuatan Dua Orang) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Pada Siswa Kelas VII-B Smp Negeri 3 Tapung. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2(6), 850-855.
Purwanto, N. (2004). Prinsip-prinsip dan teknik evaluasi pengajaran. PT.Remaja Rosdakarya. Bandung.
Purwanto, N. (2008). Prinsip-prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: Remaja Roesda Karya.
Rapih, S., & Sutaryanto. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Perubahan Konseptual (MPPK) Terhadap Hasil Belajar IPS dan Sikap Multikultural Siswa Sekolah Dasar Berlatar Belakang Monokultur. Educandum: Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 7(2), 180-188.
Rosnihayati. (2017). Penggunaan Media Gambar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ips Siswa Kelas Ii Sdn 003 Pagaran Tapah Darussalam Kabupaten Rokan Hulu. Pimary: Jurnal Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(1), 306-313.
Rustini, T. (2012). Penerapan Model Inkuiri Dalam Meningkatkan Pembelajaran Ips di Kelas IV Sekolah Dasar. Eduhumaniora: Jurnal Pendidikan Dasar UPI, 1(1), 1-9.
Samsur. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooeperatif Tipe Make A Match Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ips Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Pimary: Jurnal Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(1), 170-177.
Tampubolon, S. (2014). Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Pendidik Dan Keilmuan. Jakarta: Erlangga.
Wintarti. (2017). Upaya Meningkatkan Prestasi Belajar Ips Melalui Model Pembelajaran DI (Direct Instruction) Dengan Media Visual Berbantuan Komputer. Educandum: Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 7(1), 28-38.
DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v4i1.7936
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2020 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)
Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : pajar@ejournal.unri.ac.id