IMPLEMENTATION OF PEER LESSONS LEARNING STRATEGY TO IMPROVE STUDENTS LEARNING OUTCOMES SCIENCE ON CLASS V SD

Nurfauziah Nurfauziah

Abstract


This research is motivated by the still weak learning outcomes of science students in grade V of SD Negeri 021 Tarai Bangun. The purpose of this study is to improve student science learning outcomes by implementing peer lessons learning strategies. This type of research uses classroom action research consisting of two cycles. Each cycle consists of 4 stages such as: 1) planning; 2) implementation; 3) observations / observations; and 4) reflection. The results of this study showed the average percentage of student learning outcomes before the action only reached an average of 54.3%. In the first cycle student learning outcomes increased to 66.6% or with a classification of moderate values, and in the second cycle again increased to 80.5% with a classification of good grades. Based on these results it can be concluded that by implementing the peer lessons learning strategy can improve the science learning outcomes of fifth-grade students of SD Negeri 021 Tarai Bangun.


Keywords


peer lessons learning strategies, science learning outcomes

References


Bahrudin, M.D.F. (2017). Pelaksanaan Program Adiwiyata Dalam Mendukung Pembentukan Karakter Peduli Lingkungan Di Sma Negeri 4 Pandeglang. Gea: Jurnal Pendidikan Geografi, 17(1), 25-37.

Basri, M. (2019). Meningkatkan Profesionalisme Guru Membuat Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) Melalui Supervisi Bimbingan Pribadi di SDN 91/IX Rengas Bandung. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3(5), 1003-1014.

Fitrah., Suryani, E., & Rahmawati, A. (2019). Pengaruh Strategi Pembelajaran Peer Lesson Terhadap Hasil Belajar Ipa Terpadu Siswa Kelas Viii Smp Negeri 6 Kota Bima Tahun Pelajaran 2018/2019. Jurnal Pedagogos : Jurnal Pendidikan STKIP Bima, 1(1), 36-44.

Johariyah, S & Resti, Y. (2012). Penerapan Strategi Pembelajaran Aktif Tipe The Power Of Two dengan Media Gambar untuk Meningkatkan Kreativitas dan Prestasi Belajar Bahasa Indonesia Tingkat MI. Al-Bidayah, 4(2), 193-204.

Maharani, C., Kusmarni, Y., & Kurniawati S.Y. (2018). Penggunaan Strategi Pembelajaran Peer Lesson Untuk Meningkatkan Kecerdasan Interpersonal Siswa Dalam Pembelajaran Sejarah. Factum: Jurnal Sejarah Dan Pendidikan Sejarah, 7(1), 43-52.

Mayarah, E. (2015). Penerapan Strategi Pembelajaran Peer Lesson Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ips Materi Perkembangan Negara Di Dunia Kelas Ix-B Smp Negeri 16 Kota Sukabumi Tahun Pelajaran 2014/2015. Jurnal Media Inovasi Edukasi, 01(01), 142-160.

Muttaqin, N.H., Yamtinah, S., & Utomo, S.B. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Langsung (Direct Instruction) Disertai Diskusi Dan Media Hyperchem Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Prestasi Belajar Pada Materi Ikatan Kimia Kelas X 1 Sma Islam 1 Surakarta Tahun Pelajaran 2016/2017. Jurnal Pendidikan Kimia Universitas Sebelas Maret, 7(1), 62-68.

Relita, D.T., Marganingsih, A., & Ningsih, U.L. (2017). Penerapan Strategi Pembelajaran Aktif Tipe Peer Lessons Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. SOSIO DIDAKTIKA: Social Science Education Journal, 4 (2), 1-12.

Silbermen, M. (2002). Active Learning. Yogyakarta: Yappendis.

Zaini dkk. (2007). Strategi Pembelajaran Aktif. Yogyakarta: CTSD.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v4i1.7940

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : pajar@ejournal.unri.ac.id