TEACHERS’ PROBLEMS IN USING INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGY (ICT) AND ITS IMPLICATIONS IN ELEMENTARY SCHOOLS

Sutria Ningsih, Eko Kuntarto, Agung Rimba Kurniawan

Abstract


This research is a qualitative research with a type of case study research. The purpose of this study is to find out the problems / obstacles faced by teachers in using (ICT). Information and Communication Technology (ICT) is a tool used to convey information related to the processing, management and transfer of information. As for the types of Information and Communication Technology (ICT) that were the focus of research include: computers / laptops and LCD projectors. In this era of globalization, teachers are required to be able to use ICT in the learning process to add insight and can help teachers in adding teaching material. with the use of ICT in the learning process. The findings from the research results concluded that problems / obstacles that occur in the use of ICT in primary schools such as: time-consuming, limited amount of infocus, students lack of focus on the material, the unavailability of.


Keywords


problems, teachers, use of ICT

References


Aka, K. A. (2017). Pemanfaatan Teknologi Informasi Dan Komunikasi (TIK) Sebagai Wujud Inovasi Sumber Belajar Di Sekolah Dasar. ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 1(2a).

Amir, B. (2019). Problematika Pembelajaran Idafah Pada Prodi Pba Iain Bone (Suatu Tinjauan Nahwu). (LISANUNA): Jurnal Ilmu Bahasa Arab dan Pembelajarannya, 8(2), 194-206.

Asmawi, A., Syafei, S., & Yamin, M. (2019, July). Pendidikan Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi. In Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang.

Azhariadi, A., Desmaniar, I., & Geni, Z. L. (2019, July). Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK) Di Daerah Terpencil. In Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang.

Fitriyadi, H. (2013). Integrasi teknologi informasi komunikasi dalam pendidikan: potensi manfaat, masyarakat berbasis pengetahuan, pendidikan nilai, strategi implementasi dan pengembangan profesional. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, 21(3).

Giri, I. M. A. (2019). Problematika Guru Dalam Pembelajaran Berbasis Tik Di Era Global. Widyacarya: Jurnal Pendidikan, Agama dan Budaya, 2(2), 10-18.

Hamid, A. (2017). Guru Profesional. Al-Falah: Jurnal Ilmiah Keislaman dan Kemasyarakatan, 17(2), 274-285.

Hestia, H., Hasyim, A., & Nurmalisa, Y. (2013). Peranan Guru dalam Menanamkan Nilai Kejujuran pada Siswa. Jurnal Kultur Demokrasi, 1(6).

Humaira, F., Warno, S., & Miana, H. (2016). Kendala-kendala yang Dihadapi Guru Dalammemanfaatkan Media Berbasis Komputer di SD Negeri 10 Banda Acehkendala-kendala yang Dihadapi Guru Dalammemanfaatkan Media Berbasis Komputer di SD Negeri 10 Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(1).

Ismail, M. I. (2010). Kinerja dan Kompetensi Guru dalam Pembelajaran. Lentera Pendidikan: Jurnal Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, 13(1), 44-63.

Kuntarto, E., & Sugandi, S. (2018). Penerapan Program Pengembangan Profesi Guru Di Sekolah Dasar Islam Terpadu Diniyah Al-Azhar Kota jambi. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 3(2), 220-238.

Muhith, A. (2018). Problematika pembelajaran tematik terpadu di MIN III bondowoso. Indonesian Journal of Islamic Teaching, 1(1), 45-61.

Munir (ed). 2014. Kerangka Kompetensi TIK bagi Guru. Bandung: Alfabeta

Nurhayati, T. (2016). Problematika guru dalam menguasai TIK (Teknologi Informasi dan Komunikasi) pada pembelajaran pendidikan agama Islam dan solusinya di MI Al-Asy’ari Kuniran Batangan Kabupaten Pati tahun ajaran 2015/2016 (Doctoral dissertation, UIN Walisongo).

Pribowo, F. S. P. (2017). Analisis Kemampuan Guru SD Terhadap Teknologi Informasi dan Komunikasi. ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 1(1).

Rusdi, R. (2018). The Challenge of Mathematics Teacher in Globalization Era. Proceeding IAIN Batusangkar, 1(2), 385-396.

Rusman, dkk. (2011). Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi, Mengembangkan Profesionalitas Guru. Jakarta: PT. Raja Grafindo.

Setiono, P., & Sari, E. P. (2016). Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Visual untuk Meningkatkan Perhatian Siswa Pada Mata Pelajaran IPS Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 1(2), 215-238.

Siahaan, S. (2015). Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Pembelajaran: Peluang, Tantangan, Dan Harapan. Jurnal Teknodik, 19(3), 321-332.

Sugiyono. (2017). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta, CV.

Supianti, I. I. (2018). Pemanfataan teknologi informasi dan komunikasi (TIK) dalam pembelajaran matematika. MENDIDIK: Jurnal Kajian Pendidikan dan Pengajaran, 4(1), 63-70.

Syamsuar, S., & Reflianto, R. (2019). Pendidikan dan tantangan pembelajaran berbasis teknologi informasi di era revolusi industri 4.0. E-Tech: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 6(2).




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v4i3.7964

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : pajar@ejournal.unri.ac.id