IMPROVEMENT OF WRITING SKILL OF PANTUN USING THE FIELDTRIP METHOD FOR ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS

Aprima Vista, Darnis Arief

Abstract


This research is motivated by the low ability in writing Pantun for elementary school students. The purpose of this study was to determine the improvement of the ability to write pantun for elementary school students using the field trip method. This research was a classroom action research carried out in grade 5 of SDN 01 Nan Sabaris, Padang Pariaman Regency consisting of 30 students. The research procedure consisted of planning, implementing, observing, and reflecting. Data collection techniques used the method of observation, measurement of learning test results and documentation. Data analysis techniques consisted of quantitative data. Quantitative data used to analyze the results of the ability to write Pantun by measuring the percentage of mastery learning and class average. The results showed that the students' initial ability score in writing rhymes was 67.00, cycle I got a score of 72.00, and cycle II got a score of 83.00. This research proved that there was an increase in the ability to write rhymes for elementary school students using the field trip method. The implication of this research is to be used as a reference for teachers in implementing the learning process of Pantun writing for elementary school students.


Keywords


pantun, elementary school students, field trip method

References


Andriani, T. (2012). Pantun Dalam Kehidupan Melayu (Pendekatan historis dan antropologis). Sosial Budaya, 9(2), 195-211.

Astuti, Y. W., & Mustadi, A. (2014). Pengaruh Penggunaan Media Film Animasi terhadap Keterampilan Menulis Karangan Narasi Siswa Kelas V SD. Jurnal Prima Edukasia, 2(2), 250-262.

Farhan, A., Martha, I. N., & Putrayasa, I. B. (2019). Peningkatan Kemampuan Siswa Menulis Teks Negosiasi Dengan Menggunakan Metode Karyawisata Kelas X Ipa 1 Man 1 Buleleng. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Undiksha, 8(2), 1-10.

Fitriyani, I. N. (2013). Peningkatan Keterampilan Menulis Laporan Pengamatan melalui Metode Karya Wisata Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(2), 1-10.

Gani, E. (2012). Kajian Terhadap Landasan Filosofi Pantun Minangkabau. Komposisi: Jurnal Pendidikan Bahasa, Sastra, dan Seni, 10(1), 1-10.

Habibi, N. U. F. (2016). Peningkatan Keterampilan Menulis Laporan Perjalanan Melalui Metode Karyawisata. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 5(1), 1-10.

Jumiati, J. (2017). Penerapan Metode Karya Wisata pada Konsep Dasar IPA MI/SD Materi Perkembangbiakan untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Mahasiswa PGMI. Muallimuna: Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 2(2), 19-27.

Khair, U. (2018). Pembelajaran Bahasa Indonesia dan Sastra (BASASTRA) di SD dan MI. AR-RIAYAH: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 81-93.

Khoirotunnisa, R. P., Hasanah, M., & Dermawan, T. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Menulis Pantun Bermuatan Nilai Budaya dengan Strategi Pohon Kata untuk Siswa Kelas VII. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 3(2), 238-244.

Mahendra, D. (2018). Pengaruh Penggunaan Video Pembelajaran terhadap Keterampilan Menulis Narasi Siswa Kelas V SDN Wiyung 1/453 Surabaya. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(1), 1-10.

Makarim, H., Holipah, S., & Helmi, H. (2018). The Development Book OF Story Based Sundanese Culture as Media on Indonesian Language with Pantun Material in IV Class Elementary School. DIDAKTIKA TAUHIDI: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(1), 70-82.

Mansyur, U. (2016). Inovasi Pembelajaran Bahasa Indonesia melalui Pendekatan proses. RETORIKA: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 9(2), 1-10.

Mayasari, D., & Wikanengsih, W. (2019). Pembelajaran Menulis Teks Puisi dengan Metode Circ pada Kelas VIII SMPN 1 Teluk Jambe Karawang. Parole (Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia), 2(2), 219-222.

Nashruddin, M. D. (2015). Penerapan Metode Karya Wisata untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Deskripsi pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(2), 1-8.

Pangastuti, R., & Qumillaila, Q. (2017). Pengaruh Metode Karyawisata Terhadap Kreativitas Menggambar Anak di Taman Kanak-Kanak Bani Toifur Kabupaten Nganjuk. AL-ATHFAL: JURNAL PENDIDIKAN ANAK, 3(2), 169-184.

Pangesti, M. D. (2015). Buku Pintar Pantun dan Peribahasa Indonesia. Jakarta: Lembar Langit Indonesia.

Panjaitan, L. M., & Sundawa, D. (2016). Pelestarian Nilai-Nilai Civic Culture dalam Memperkuat Identitas Budaya Masyarakat: Makna Simbolik Ulos dalam Pelaksanaan Perkawinan Masyarakat Batak Toba di Sitorang. Journal of Urban Society's Arts, 3(2), 64-72.

Permatasari, D., & Wikanengsih, W. (2018). Pengaruh Metode Karyawisata (Field Trip) Terhadap Kemampuan Menulis Teks Puisi pada Siswa Kelas X SMK Negeri 2 Karawang Tahun Ajaran 2017/2018. Parole (Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia), 1(5), 821-828.

Putra, Y. S., Kartiko, H. D., & Fitria, I. (2017, December). Penerapan Metode Karya Wisata Dalam Menulis Cerpen Siswa Kelas VIII SMP. In Seminar Nasional Pendidikan Bahasa Indonesia (Vol. 1, No. 1), pp. 34-48.

Rahmawati, D. L. (2013). Penerapan Metode Karyawisata dalam Pembelajaran Menulis Karya Sastra (Cerpen). Anterior Jurnal, 13(1), 43-51.

Retnosari, D. S., & Damayanti, M. I. Penerapan Metode Karya Wisata untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Eksposisi Siswa Kelas V di Sekolah Dasar. (2019). Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3(2), 1-10.

Ridho, H., Nurjanah, N., & Kuswari, U.(2019). Metode Karya Wisata Dalam Pembelajaran Menulis Sajak. Lokabasa, 9(2), 133-141.

Sri Retnosari, D. (2016). Penerapan Metode Karya Wisata Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Eksposisi Siswa Kelas V Di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3(2), 1-10.

Tafifin, M. (2017). Kemampuan Menulis Pantun Siswa Kelas VII SMP Negeri 52 Konawe Selatan. Jurnal Humanika, 3(15), 1-10.

Wiyanto, A. (2012). Panduan Karya Tulis Guru. Yogyakarta: Galangpress Publisher.

Wondal, R. (2015). Meningkatkan Kemampuan Bercerita Anak Melalui Metode Karya Wisata. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 9(1), 1-14.

Wulandari, D., Susetyo, S., & Amrizal, A. (2017). Pelaksanaan Pembelajaran Menulis Teks Pantun Pada Siswa Kelas VII SMPN 3 Kota Bengkulu Tahun Pelajaran 2016/2017. Jurnal Ilmiah KORPUS, 1(1), 22-31.

Zulela, M. S. (2014). Pendekatan Kontekstual Dalam Pembelajaran Menulis Di Sekolah Dasar (Action Research Di Kelas Tinggi Sekolah Dasar). Mimbar Sekolah Dasar, 1(1), 83-91.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v4i4.8019

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : pajar@ejournal.unri.ac.id