THE DEVELOPMENT OF MISS PPL (ADVANCED MICROSOFT POWER POINT) LEARNING MEDIA AT ELEMENTARY SCHOOL

Liza Auliya, Lazim N

Abstract


This research aims to develop, know the feasibility test, and see teacher responses and student responses to Miss PPL (Advanced Microsoft Power Point) learning media at elementary school. The media was developed by using Microsoft Power Point 2010 applications. The research method used was a development method with an ADDIE model (Analysis-Design-Develop-Implement-Evaluate). The data obtained were analyzed descriptively quantitative. The result of this study obtained information about the feasibility of the product assessed by the validator from 86.26 with highly feasible category in draft 1 increasing to 95.57 with highly feasible category in draft 2. Teacher response data  was 84.38 with a very good category and student responses score 95.89 with a very good category. Based on the result of the research, it can be concluded that Miss PPL learning media (Advanced Microsoft Power Point) developed is suitable for use and increases the diversity of social science learning media, especially in the diversity of Indonesian society.


Keywords


miss PPL, social lessons, elementary school

References


Abidin, Z., & Purbawanto, S. (2015). Pemahaman Siswa terhadap Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Livewire pada Mata Pelajaran Teknik Listrik Kelas X Jurusan Audio Vidio di SMK Negeri 4 Semarang. Edu Elektrika Jurnal, 4(1). Diakses pada 6 Februari 2020

Djamarah, S. B., & Zain, A. (2013). Stategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta

Hasibuan, Z. A. (2014). Revitalisasi Peran BSNP dalam Peningkatan Mutu Pendidikan Nasional Melalui Pengembangan Standar dan Penyelenggaraan Ujian Nasional yang Kredibel. (T. S. Prihatiningsih, & dkk, Eds.) 9(3). diakses pada 25 Februari 2020

Indriani, D. S. (2014). Keefektifan Model Think Think Pair Share Terhadap Aktivitas dan Hasil Belajar IPS. Journal of Elementary Education, 3(2). diakses pada 15 Februari 2020

Kudsiyah, S., & Harmanto. (2017). Pengembangan Multimedia Power Point Interaktif Materi Tata Urutan Peraturan Perundang-undangan Nasional Kelas VIIID SMPN 1 Jabon. Jurnal Kajian Moral dan Kewarganegaraan, 5(1). diakses pada 6 Febriaru 2020

Mahnun, N. (2012). Media Pembelajaran. Jurnal Pemikiran Islam, 37(1). diakses pada 12 Februari 2019

Mulyatiningsih, E. (2014). Metode Penelitian Terapan Bidang Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Musfiqon, H. (2015). Pengembangan Media dan Sumber Pembelajaran. Jakarta: Prestasi Pustaka.

Mustaqim, I., & Prianto, E. (2015). Modul Pelatihan Media Pembelajaran Microsoft Power Point. Yogyakarta: UNY. diakses pada 16 April 2019

Prasetyo, F. (2018). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Power Point 2016 pada Subtema 1 Manusia dan Lingkungan Kelas V Sekolah Dasar. diakses pada 13 Februari 2020

Pribadi, B. A. (2017). Media dan Teknologi dalam Pembelajaran. Jakarta: Kencana.

Rasyid, M., Azis, A. A., & Saleh, A. R. (2016, Februari). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia dalam Konsep Sistem Indera pada Siswa Kelas XI SMA. Jurnal Pendidikan Biologi, 7(2). diakses 27 Oktober 2019

Sanaky, H. A. (2015). Media Pembelajaran. Yogyakarta: Safiria Insania Press.

Sapriya. (2009). Pendidikan IPS. Bandung: Rosda.

Sari, H. V., & Suswanto, H. (2017, Juli). (Sari & Suswanto, Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Web untuk Mengukur Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Komputer Jaringan Dasar Program Keahlian Teknik Komputer dan Jaringan. Jurnal Pendidikan, 2(7). diakses pada 6 November 2019

Sudijono, A. (2011). Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Tegeh, I. M., Jampel, I. N., & Pudjawan, K. (2015). Pengembangan Buku Ajar Model Penelitian Pengembangan dengan Model ADDIE. Seminar Nasional Riset Inovatif IV. diakses pada 28 Oktober 2019

Wati, Ega Rima. 2016. Ragam Media Pembelajaran. Yogyakarta: Kata Pena

Wibawa, S. C., & dkk. (2017). The Design and Implementation of an Educational Multimedia Interactive Operation System Using Lectora Inspire. Elinvo (Electronics, Informatics, and Vocational Education), 2(1). diakses pada 6 Februari 2020




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v4i4.8027

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : pajar@ejournal.unri.ac.id