THE ANALYSIS OF GIVING REWARDS BY THE TEACHER IN LEARNING MATHEMATICS GRADE 5 STUDENTS OF SD NEGERI 184 PEKANBARU

Sri Yunengsih, Syahrilfuddin Syahrilfuddin

Abstract


This study aims to find out and describe the rewards given by teachers in learning mathematics of fifth grade students of SD Negeri 184 Pekanbaru . This research was conducted in grade 5 SD Negeri 184 Pekanbaru on Jl. Putri Tujuh Pekanbaru. The activity was carried out in odd semester 2019/2020 which held on 11 November 2019 - 6 December 2019. The type of research was qualitative research. Based on the results of this study concluded that the provision of rewards by teachers in grade 5 SDN 184 Pekanbaru been implemented well in learning mathematics. These forms of rewards given in the form of verbal and non-verbal,  prize, and  value rewards. The impact of giving rewards given by teachers to students in learning mathematics has an impact on student motivation. Students are enthusiastic in participating in learning and students self-confidence is increasing.


Keywords


reward, learning mathematics, elementary school

References


Afidah, & Khairunisa. (2015). Matematika Dasar. Jakarta: PT Rajagrafindo Perdasa.

Asmani. (2011). Pendidikan Internalisasi Pendidikan Karakter di Sekolah. Yogyakarta: Diva Pres.

Dimyati, & Mudjiono. (2009). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Djamarah, S. B. (2011). PsikologiBelajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Hamalik, O. (2014). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Jihad, A. & Abdulah H. (2013). Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Pressindo.

Kusyairy,U. & Sulkili. (2018). Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Melalui Pemberian Reward and Punishment. Jurnal Pendidikan Fisika. 6(2).(online).http://jounal.uin.alauddin.ac.id/index.php/pendidikan fisika/article/view/55955 204 (diakses 6 Mei 2019)

Moleong, L. J. (2014). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Mulyasa, E. (2008). Menjadi Guru Profesional Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Prasetyo A. H. dkk. 2019. Analisis Dampak Pemberian Reward dan Punishment Dalam Proses Pembelajaran Matematika. Journal pedagogik dan Pembelajaran, 2 (3)(online) .https://ejounal.indiksha.ac.id/index.php /jp2/article/view/19332

Sardiman. (2011). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Pers.

Satori D. dan Aan K. (2014). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta

Setyono (2007). Mathemagics. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Shoimin, A. (2014). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurukulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta, cv.

Sundayana, R. (2015). Media dan Alat Peraga dalam Pembelajaran Matematika. Bandung: Alfabeta cv.

Suryana, A. (2009). Bermain dengan matematika. Jakarta: Anggota IKAPI.

Wijaya dkk. (2019) Analisis Pemberian Reward dan Punisment Pada Sikap Disiplin SD N 01 Sokaraja Tengah. Jurnal Educatio FKIP UNMA. 5 (2) (online). https://ejournal.unma.ac.id/index.php/educatio/article/view/17 (diakses 5 februari 2020)




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v4i4.8029

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : pajar@ejournal.unri.ac.id