DEVELOPMENT OF INTEGRATED NATURAL SCIENCE MODULES IN ISLAMIC ELEMENTARY SCHOOL IN PEKANBARU CITY

Kardina Engelina Siregar, Amril M, Hasbullah Hasbullah

Abstract


This study aims to produce  Islamic integrated science module teaching materials  suitable for use in class III SDIT. This research is a development research that uses  the ADDIE pattern (Analyze, Design, Development, Implementation, Evaluation). Determination of the sample using purposive sampling technique. Data collection techniques by observation, interviews, validation, documentation, and learning outcomes tests. The data analysis technique used descriptive and inferential analysis. The trials were carried out in 8 SDITs in Pekanbaru city, namely SD Islam Plus YLPI Pekanbaru, SDIT Bunayya Pekanbaru, SDIT Az-Zuhra Islamic School Pekanbaru, SDIT AL-Azhar Syifa Budi Pekanbaru, SDIT Al-Rasyid Pekanbaru, SDIT Insan Utama Pekanbaru, SDIT An- Namiroh Pekanbaru, and SDIT Al-Madinah Pekanbaru class III for the 2019/2020 academic year with 80 subjects. The results showed that the developed module met the very valid category based on the validity criteria according to the assessment of the learning validator, material expert, design expert, Islamic religious education expert and teacher. Student response to the teaching materials developed was very good. Thus it can be concluded that the integrated Islamic IPA module product on the Characteristics and Needs of Living Things for Class III SDIT has very good quality in terms of validity, effectiveness and attractiveness so that it is suitable for use in the learning process

Keywords


pengembangan, modul pembelajaran, IPA, integrasi islam – sains.

References


Amril, M (2016). Epistimologi Interaktif-Interkonektif Agama Dan Sains. Jakarta: Rajawali Pers.

Andayani, A. M., & Dian, 2004, Pendidikan Agama Islam Berbasis Kompetensi. Bandung: Remaja Rosda Karya.

Arifin, S. (2017). Standar Buku Ajar dan Modul Ajar, Kementerian Riset Teknologi Dan Pendidikan Tinggi Direktorat Jenderal Pembelajaran Dan Kemahasiswaan Direktorat Pembelajaran.

Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Belawati, J. (2003). Pengembangan Bahan Ajar. Jakarta: Pusat Penerbitan Universitas Terbuka.

Gunawan, H. (2014). Pendidikan Islam Kajian Teoritis Dan Pemikiran Tokoh. Bandung: Remaja Rosda Karya.

JSIT. (2017). Standar Mutu Kekhasan Sekolah Islam Terpadu, Jakarta.

Kemendikbud. (2014). Kurikulum 2013: Rasional, Kerangka Dasar, Struktur, Implementasi Dan Evaluasi Kurikulum. Jakarta: Kemendikbud.

Kuntowijoyo. (2005). Islam Sebagai Ilmu. Jakarta: Teraju.

Mudlofir, A. (2011). Aplikasi Pengembangan Kurikulum Satuan Pendidikan Dan Bahan Ajar Dalam Pendidikan Agama Islam. Jakarta: Rajawali Pers.

Nata, A. (2008). Metodologi Studi Islam. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Peraturan Menteri Pendidikan Nasional No 22 Tahun 2006.

Sukmadinata, NS & Erliana. (2012). Kurikulum Dan Pembelajaran Kompetensi. Bandung: Refika Aditama.

Winarni, E.W. (2018). Teori Dan Praktik Penelitian Kuantitatif Kualitatif Penelitian Tindakan Kelas (PTK) Research and Development (R&D). Jakarta: Bumi Aksara.

Yusuf, K. (2015). Tafsir Tarbawi: Pesan-Pesan Al-Qur’an Tentang Pendidikan. Jakarta: Amzah.

Latifah, S. (2015). ‘Pengembangan Modul IPA Terpadu Terintegrasi Ayat-Ayat Al-Qur’an Pada Materi Air Sebagai Sumber Kehidupan’, Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 4(2), hh. 89.

Mustami, M.K., Suyuti, M & Maryam. (2017). ‘Validitas, Kepraktisan Dan Efektifitas Perangkat Pembelajaran Biologi Terintegrasi Spiritual Islam’, Al-Qalam, 23(1).

Nina, A & Gusmania, Y. (2017). ‘Praktikalitas Dan Keefektifitan Modul Geometri Analitik Ruang Berbasis Konstruktivisme. 6(3).

Rosidi, I ‘Pengembangan Perangkat Pembelajaran IPA Terpadu Integrated Untuk Mengetahui Ketuntasan Belajar IPA Siswa SMP Pada Topik Pengelolaan Lingkungan’, Pena Sains, 2(1).

Suyatno. (2013). ‘Sekolah Islam Terpadu; Filsafat, Ideologi, Dan Tren Baru Pendidikan Islam Di Indonesia’, Jurnal Pendidikan Islam, v 2, hh -22.

Yuliawati, F., Rokhimawan, & Suprihatiningrum, J. (2013). Pengembangan Modul Pembelajaran Sains Berbasis Integrasi Islam-Sains Untuk Peserta Didik Difabel Netra MI/SdD Kelas 5 Semester 2 Materi Pokok Bumi Dan Alam Semesta’, Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 2(2), https://doi.org/10.15294/jpii.v2i2.2719.

Aty, M Rayandra, A Upik, Y & Syarial. (2019). Integrasi Ilmu Pengetahuan Alam Dan Nilai-nilai Islam Untuk Pembangunan Karakter Peserta Didik Di Madrasah Aliyah, Journal Of Education in Mathematics, Science, and Technology, dilihat 26 Februari 2019, n.d. http://jemst.ftk.uinjambi.ac.id/.

Pranata, B Mahanal, S & Lestari, U. Pengembangan Modul Pembelajaran Biologi Berbasis Discovery Inquiry Pada Materi Sistem Reproduksi Untuk Siswa Kelas XI SMA FMIPA, Universitas Negeri Malang.

Prastowo, A (2012). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif, Journal of Chemical Information and Modeling, no. 9, hh. 53, dilihat 25 Februari 2019, https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v4i5.8141

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : pajar@ejournal.unri.ac.id