EFFORTS TO IMPROVE STUDENTS COMMUNICATION SKILLS THROUGH THE APLICATION OF THE TEAM QUIZ LEARNING METHOD

Fulkanis Fulkanis

Abstract


This research is motivated the low  learning activity carried out by  students  which still passive so that the lack of student skills, one of which is communication skills. As an effort to improve students communication skills is  the aplication of a team quiz. Team quiz can be interpreted as a learning activity carried out in groups to discuss a material that is being studied. This research was conducted in class V SDN 016 Sako, Pangean District, totaling 75 students. The instrument used was the observation of students' communication skills. The results showed that the skills of students in the first cycle were 71.44 which was a good category, in the second cycle it increased to 83.23 in the very good category. Based on the research results, it can be concluded that the application of the team quiz method can improve students' communication skills. Students are able to ask questions and explain answers fluently and use language that is easy to understandably. 


Keywords


communication skills, team quiz

References


Adnyana, M, E., Ristiati, N, P., dan Setiawan, I, G, A, N. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Teams Games Tournament Universitas Pendidikan Ganesha Singaraja Indonesia. e-Journal Program Pascasarjana Universitas Ganesha, 4 (2).

Agip, Z, dkk. (2009). Penelitian Tindakan Kelas untuk Guru SD, SLB, dan TK. Bandung: Yrama Widya, 41

Arikunto, S. (2006). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.

Fadhila. (2016). Peranan Strategi Pembelajaran Aktif Tipe Tim Quiz (Quiz Team) Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa pada Pembelajaran Siswa Kelas XI IPA MAN Pol-Man Kabupaten Polewali Mandar. Jurnal Saintifik, 2 (2), 105-114.

Junaidi., & Taufik. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Active Learning Team Quiz untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematissiswa SMP. Jurnal Sosial Humaniora Sigli, 3 (1), 13-18.

Lenggogeni, P., Neolaka, A., dan Saleh, R. (2013). Perbedaan Metode Pembelajaran Aktif Tipe Quiz Team dengan Metode Konvensional Plus Terhadap Hasil Belajar Ilmu Konstruksi Bangunan (Eksperimen Pada Siswa Kelas X TGB SMKN 1 Jakarta). Jurnal Pensil Jurusan Teknik Sipil Ft Unj, 2 (2), 94-110.

Lovenidiana, R, A., dan Rahaju, E, B. (2014). Kemampuan Komunikasi Matematika Siswa Pada Penerapan Pembelajaran Aktif Strategi Team Quiz Materi Statistika. MATHEdunesa: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 3 (3), 202-207.

Mahendra, G. (2015). Optimalisasi Penggunaan Metode Quiz Team dalam Model Pembelajaran Kuantum untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Pkn Siswa. DAIWI WIDYA: Jurnal Pendidikan, 2 (2), 1-13.

Maisyarah. (2017). Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Peserta Didik Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD di Kelas XII IPS. EDU-MAT Jurnal Pendidikan Matematika, 5 (1), 76-85.

Marcella, A., Wulanata, I, A., dan Listiani, T. (2018). Penerapan Team Quiz untuk meningkatkan Kemampuan Kerja Sama Antar Siswa Kelas VIII-B pada Mata Pelajaran Matematika. JOHME: Journal of Holistic Mathematics Education, 1(2), 124.

Marfuah. (2017). Meningkatkan Keterampilan Komunikasi Peserta Didik Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 26 (2), 148-160.

Panagiotis, K., dan Saariluoma, P. E. B. (2011). Fostering Creative Thinking. Journal, Hellenic, (1), 46–64.

Purnama, I, L., dan Afriansyah, E, A. (2016). Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Ditinjau Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Complete Sentence dan Team Quiz. Jurnal Pendidikan Matematika, 10 (1), 26-42.

Rachmantika, A, S., dan Wardono. (2019). Peran Kemampuan Berpikir Kritis Siswa pada Pembelajaran Matematika dengan Pemecahan Masalah. PRISMA: Prosiding Seminar Nasional Matematika, (2) 439-443.

Royani , M., B. M. (2014). Keterampilan Bertanya Siswa SMP Melalui Strategi Pembelajaran Aktif Tipe Team Quiz pada Materi Segi Empat. EDU-MAT Jurnal Pendidikan Matematika, 2 (1), 22–28.

Sulistyowati, A. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Quiz Team Untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Materi Pemerintah Kabupaten dan Kota Pada Siswa Kelas IV SD 4 Kaliwungu. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 1 (2), 144-151.

Tampubolon, R, J. (2013). Pengaruh Penggunaan Metode Quiz Team Terhadap Kemampuan Menentukan Unsur Instrinsik Cerpen Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Saipar Dolok Hole Tahun Pembelajaran 2013/2014. Asas: Jurnal Sastra, 2 (2).

Tsai, K. C. (2012). Dance with Critical Thinking and Creative Thinking in the Classroom. Journal of Sociological Research, 3 (2), 312–324.

Tulsahidah, R. (2018). Penerapan Metode Pembelajaran Team Quiz dalam Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Kognitif Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Fiqih Materi Makanan dan Minuman Halal dan Haram. Atthulab: Islamic Religion Teaching And Learning Journal, 3 (1), 22-42.

Wahyudi, M, A. (2018). Pengaruh Strategi Team Quiz dalam Meningkatkan Pemahaman Teks Bahasa Inggris pada Semester Lima Jurusan Bahasa Inggris di STKIP PGRI Bangkalan. Wacana Didaktika: Jurnal Pemikiran, Penelitian Pendidikan dan Sains, 6 (2), 164-170.

Zainuddi. (2015). Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Quiz Berbantuan Macromedia Flash Terhadap Hasil Belajar Siswa Materi Kubus dan Balok Kelas VIII. DELTA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 3 (2), 65-73.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v4i5.8143

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : pajar@ejournal.unri.ac.id