ASSISTING TEACHERS IN DESIGNING SOMATIC AUDITORY VISUAL INTELLECTUAL (SAVI) LEARNING MODEL

Arbis Arbis

Abstract


This research was motivated by the finding that the learning process between teachers and students occurred in one way directions. It was also initiated by the lack of learning that build students' abilities, skills, and creativity. By assisting the teachers, it was hoped that they would be able to design effective learning in order to make students active in the learning process, one of which was somatic, auditory, visual, and intellectual (SAVI) learning. This research was a school action research involving stages of planning, implementing, observing, and reflecting. This research was conducted to 6 teachers of SDN 009 Teluk Kiambang. The instrument used was the observation sheet. The results showed that in the first cycle the teacher's ability was 65.83 with Sufficient category while in the second cycle, it increased to 79.16, which was in Good category. Based on the results of the study, it was concluded that the ability of teachers at SDN 009 Teluk Kiambang to develop SAVI learning model increased after getting the assistance from the principal as a researcher.


Keywords


SAVI learning model, assistance

References


Febrianti, Y. Djahir, Y., dan Fatimah, S. (2016). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Peserta Didik dengan Memanfaatkan Lingkungan pada Mata Pelajaran Ekonomi di SMA Negeri 6 Palembang. Jurnal Profit, 3 (1), 121-127.

Gultom, D. (2019). Penerapan Metode Demonstrasi Dalam Upaya Meningkatkan Minat dan Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan di Kelas VIII-1 SMP Negeri 1 Patumbak. Journal of Education and Teaching Learning, 1 (1), 18-23.

Gunansyah, G., dan Kusumawati, S, W. (2013). Penerapan Model Pembelajaran SAVI untuk Meningkatkan Keterampilan Pemecahan Masalah di Sekolah Dasar. Jurnal PGSD, 1 (2), 1-10.

Hasbi, A. (2019). Peningkatan Mutu Guru dalam Proses Pembelajaran Melalui Penerapan Supervisi Klinis Kepala Sekolah di SMK Negeri 2 Selong Tahun Pelajaran 2018/2019. Journal Ilmiah Rinjani, 7 (2), 113-126.

Irawati, W. R., 2010, Alternatif Pembelajaran dengan Pendekatan SAVI untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa SD/MI terhadap Materi Membandingkan Pecahan Sederhana, Jurnal Pendidikan Dasar, 14(1), 36 40.

Jamaluddin. (2019). Upaya Peningkatan Kompetensi Guru dalam Pendampingan Kegiatan Ekstrakurikuler di SD Teladan Mikro. TAPIS: Jurnal Penelitian Ilmiah, 3 (2), 136-158.

Jenny. (2016). Peningkatan Hasil Belajar IPA Siswa Melalui Model Pembelajaran CTL (Contextual Teaching and Learning) di Kelas V A SDN 021 Tanjung Palas. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5 (3), 240-246.

Kusumawati, S, W., dan Gunansyah, G. (2013). Penerapan Model Pembelajaran SAVI untuk Meningkatkan Keterampilan Pemecahan Masalah di Sekolah Dasar. Jurnal PGSD, 1 (2), 1-10.

Meier, D. (2002). The Accelerated Learning Handbook (diterjemahkan oleh: Rahman Astuti). Bandung: Kaifa.

Rahayu A., Nuryani, P., dan Riyadi, A, R. (2019). Penerapan Model Pembelajaran SAVI untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4 (2), 102-111

Summiati, M., Pananrangi, A, R., dan Bahruddin. (2018). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah, dan Motivasi Kerja Terhadap Prestasi Guru di Madrasah Ibtidaiyah Swasta (MIS) Se-Kecamatan Polombangkeng Utara Kabupaten Takalar. YUME: Journal of Management, 1 (2), 60-61.

Sungkem. (2016). Penerapan Strategi Inkuiri Biologi untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas III SD Negeri 010 Silikuan Hulu Kecamatan Ukui Kabupaten Pelalawan. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5 (2), 249-258.

Sutarna, N. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran SAVI (Somatic Auditory Visual Intellectualy) Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Profesi Pendidikan Dasar, 5 (2), 119-126.

Wardani, F, P. (2017). Penerapan Model Pembelajaran SAVI untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal PANCAR, 1 (2), 5-8.

Yuliastiono, D, R., dan Sedyawati, S, M, R. (2013). Pembelajaran Somatik Auditori Visual Intelektual (SAVI) dengan Media Compact Disc Interaktif. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 7 (2), 1167-1176.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v5i1.8282

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : pajar@ejournal.unri.ac.id