UTILIZING PICTURE – BASED STAD COOPERATIVE LEARNING MODEL TO IMPROVE STUDENTS’ LEARNING OUTCOMES

Ainun Jariyah, Veronika P. Sinta Mbia Wae

Abstract


This study aimed to determine (1) the use of the picture-based STAD cooperative learning model for grade VIII students at SMP Negeri 2 Ende Selatan; (2) the students’ learning outcomes at grade VIII at SMP Negeri 2 Ende Selatan after using STAD type cooperative learning model. This research was a classroom action research (PTK) based on Kemmis & Mc Taggrat and utilized a qualitative approach. To collect the data, the researchers used (1) observation, (2) tests, (3) interviews, and (4) documentation. The data were analyzed with a descriptive qualitative method. The results of the study showed that (1) learning through picture – based STAD cooperative learning model increased the students’ active roles at grade VIII of SMP Negeri 2 Ende Selatan, (2) the use of picture – based STAD cooperative learning model also improved the students’ learning outcomes at grade VIII of SMP Negeri 2 Ende Selatan. This was showed from the mean score of the final test which increased from 54.40 to 77.95 in cycle II.


Keywords


cooperative learning, stad, picture media, learning outcomes

References


Amin, M. (2011). Panduan Praktis Penelitian Tindakan Kelas Untuk Penilaian Angka kredit Guru. Yogyakarta: Inspirasi.

Arikunto. (2010). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta

Danim, S. (2010). Perkembangan Peserta Didik. Bandung: Alfabeta

Daryanto, dkk. (2012). Model Pembelajaran Inovatif. Yogyakarta: Gava Media

Desmita. (2012). Psikologi Perkembangan Peserta Didik. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya

Ekawarna. (2013). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Referensi GP Press Group

Esminarto, S., Suryowati & Anam. (2016). Implementasi Model STAD Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. BRILIANT: Jurnal Riset dan Konseptual, 1(1): 16-23

Hamid. (2014). Pembelajaran Sejarah. Bandung: Ombak

Mahbub, Z., Kirana., & Poedjiastoeti. (2016). Development Of STAD Cooperative Based Learning Set Assisted With Animation media To Enhance Students’ Learning Outcome In MTS. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia (JPII), 5(2): 247-255. DOI: 10.15294/jpii.v5i2.6004

Muhlisin, A. (2012). Pengembangan Perangkat Pembelajaran IPA Terpadu Berbasis Contextual teaching And Learning (CTL) Dengan Model pembelajaran Kooperatif Tipe Student Teams Achievement Division (STAD) Tema Polusi Udara. Journal of Education Research and Evaluation, 1(2): 139-145

Muldayanti, N. D. (2013). Pembelajaran Biologi Model STAD dan TGT Ditinjau Dari Keingintahuan dan Minat Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia (JPII), 2(1): 12-17

Nafsir, M. (2018). Model Kooperatif STAD Untuk meningkatkan Hasil Belajar IPS Di kelas V SDN 008 Sumber Jaya Kecamatan Singingi Hilir Kabupaten Kuantan Singingi. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2(5): 765-775. ISSN 2614-1337

Sudana, I Putu Ari & Wesnawa, I Gede Astra. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 1(1): 1-8

Taufiq, A., dkk. (2014). Pendidikan Anak di SD. Jakarta: Universitas Terbuka

Trianto. (2009). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif. Jakarta: Kencana Prenada Media Group

Trianto. (2010). Model Pembelajaran Terpadu Konsep Strategi dan Implementasinya dalam KTSP. Jakarta: Bumi Aksara

Utami, S. (2015). Peningkatan Hasil Belajar Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Pada pembelajaran Dasar Sinyal Video. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, 22(4): 424-431

Wahyudi, Y., & Putra. (2012). Upaya Mengembangkan Learning Community Siswa kelas X SMA Melalui Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Berbasis CTL Pada Pembelajaran Fisika. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia (JPII), 1(1): 57-62

Warsita. (2008). Teknologi Pembelajaran Landasan dan Aplikasinya. Jakarta: Rineka Cipta

Yulianti, M. (2018). Pelaksanaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD untuk Meningkatkan Hasil Belajar PPKn Siswa SMP Negeri 3 Teluk Kuantan. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2(5): 789-794. ISSN 2614-1337




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v5i3.8300

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : pajar@ejournal.unri.ac.id