THE ROLE OF “BELAJAR DARI RUMAH” EDUCATION PROGRAM BROADCASTED BY TVRI TO FOSTER STUDENTS’ LEARNING INTEREST AT GRADE VI SDN 02 NGETUK

Meila Noor Santi, Fina Fakhriyah, Lintang Kironoratri

Abstract


This study aimed to determine the role of “Belajar dari Rumah” education program broadcasted by TVRI as well as the students’ motivation towards the program to foster students’ learning interest at grade VI SDN 02 Ngetuk. Learning interest refers to a high interest and tendency towards the process of seeking knowledge and honing skills through teaching, training, and experience. Education television is a television program that specifically broadcasts educational programs with the aim to provide students the learning resources in order to assist students in obtaining knowledge and moral contents. This study utilized descriptive qualitative method. The subjects of this study were 10 grade VI students at SDN 02 Ngetuk. Data were collected through interviews and questionnaires and the data were analyzed through the process of data reduction, data presentation, and verification or drawing conclusions. The results showed that “Belajar dari Rumah” education program had three roles in learning, namely as a source of learning, a source of information, and a source of entertainment. Among the 10 informants, it was obtained that that 30% of students used this program as a learning resource and showed a high learning interest, 20% of them used this program as a source of information and showed a moderate learning interest, and 50% of the students used this program as a source of entertainment and showed low learning interest. This indicated that the program did not significantly increase students’ learning interest.


Keywords


education program, home learning, learning interest

References


Arviani, H., Santara, M. V., & Dewi, S. B. (2020). Respon Khalayak dan Fungsi TVRI Sebagai TV Publik (Studi Kasus Program" Belajar Dari Rumah"). Global and Policy Journal of International Relations, 8(02).

Azmi, N. (2014). “Dampak Media Televisi terhadap Prilaku Sosial Anak”. Scientiae Educatia: Jurnal Pendidikan Sains, 3(2), 11-28.

Elpira, N., & Ghufron, A. (2015).“Pengaruh Penggunaan Media Powerpoint terhadap Minat dan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV SD”.Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 2(1), 94-104.

Golu, Siti Fajaria. 2016. “Penggunaan Media Video untuk Meningkatkan Minat Belajar IPA Kelas IV SD Negeri Bakalan”. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7 (5), 692-702.

Hadi, S. (2017, May). “Efektivitas Penggunaan Video Sebagai Media Pembelajaran Untuk Siswa Sekolah Dasar”. In Seminar Nasional Teknologi Pembelajaran Dan Pendidikan Dasar 2017 (pp. 96-102).

Haryati, D. (2016). Efektivitas Pemanfaatan Lingkungan Sekolah Sebagai Sumber Belajar Terhadap Hasil Belajar IPA Peserta Didik Kelas IV SD Inpres BTN IKIP I Makassar. AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 3(2), 80-96.

Kemendikbud. 2020. Panduan Penyelenggaraan Pembelajaran Pada Tahun Ajaran dan Tahun Akademik 2020/2021 di Masa Pandemi Corona Virus Disease (COVID-19). Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia.

Kurniawan, M. R., & Gafur, A. (2014).“Peranan Siaran Televisi Edukasi dalam Mendukung Terciptanya Sumber Dan Motivasi Belajar Bagi Siswa SMP di Yogyakarta”.Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 1(1), 98-108.

Kurniawan, T. D., & Trisharsiwi, T. (2016). Pengaruh Penggunaan Media Video Pembelajaran terhadap Prestasi Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial Siswa Kelas V SD Se-kecamatan Gedangsari Gunungkidul Tahunajaran2015/2016. “Trihayu”, 3(1), 259116.

Kustandi, Cecep & Sutjipto, Bambang. 2011. Media Pembelajaran Manual dan Digital. Bogor: Penerbit Ghalia.

Lutfiyah, L. (2020). Ketuntasan Belajar Matematika Masa Pandemi Covid-19 Program Televisi Edukasi Belajar dari Rumah. Laplace: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 142-150.

Muliawan, Jasa Ungguh. 2014. Metodologi Penelitian Pendidikan. Yogyakarta: Gava Media.

Onibala, T. C. (2015). Tanggapan Masyarakat Dengan Hadirnya Channel TV Edukasi Di Indonesia (Studi Pada Masyarakat Jaga IV Desa Kalasey I Kecamatan Mandolang Kabupaten Minahasa). ACTA DIURNA KOMUNIKASI, 4(1).

Pratama, L. D., Lestari, W., & Astutik, I. (2020). Efektifitas Penggunaan Media Edutainment Di Tengah Pandemi Covid-19. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(2), 413-423.

Slameto. 2010. Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Suardi, Moh. 2018. Belajar & Pembelajaran. Yogyakarta: Penerbit Dee Publish.

Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta.

Susanto, Ahmad. 2016. Teori Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Kencana.

Thaib, E. N. (2013). Hubungan Antara prestasi belajar dengan kecerdasan emosional. JURNAL ILMIAH DIDAKTIKA: Media Ilmiah Pendidikan dan Pengajaran, 13(2).

Wijoyo, H. (2020). Analisis Minat Belajar Mahasiswa STMIK Dharmapala Riau Dimasa Pandemi Coronavirus Disease (Covid-19). JURNAL PENDIDIKAN: RISET DAN KONSEPTUAL, 4(3), 396-404.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v5i4.8307

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : pajar@ejournal.unri.ac.id