IMPLEMENTING CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING APPROACH TO IMPROVE STUDENTS’ CONCEPTUAL UNDERSTANDING ON MATHEMATICS

Kasmiati Kasmiati

Abstract


This research was motivated by the students' low understanding on the concepts and the students’ difficulty in linking the knowledge to their daily life. Implementing contextual teaching and learning approach was expected to improve students' conceptual understanding. This research was a classroom action research conducted to third grade students at SDN Negeri 002 Sungai Salak, Kecamatan Tempuling. The research was conducted in the even semester of the academic year 2018-2019. The instrument was a concept understanding test. The results showed that the average score of students' conceptual understanding in cycle I was 68.43 with sufficient category. Then, the classical completeness was 56.25%. In cycle II, the average score of the students' conceptual understanding was 72.81 with classical completeness reaching 93.75%. Based on the research results, it was concluded that contextual teaching and learning approach improved the students’ conceptual understanding at grade III SD Negeri 002 Sungai Salak, Kecamatan Tempuling.


Keywords


contextual teaching and learning, conceptual understanding, mathematics

References


Adirakasiwi, A, G., Warmi, A., dan Imami, A, I. (2018). Penerapan Pendekatan Kontekstual Terhadap Penguasaan Konsep Dasar Materi Volume Benda Putar. JPPM (Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Matematika), 11 (1), 1-10.

Akmil, A, R., Armiati., dan Rizal, Y. (2012). Implementasi CTL dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika, 1 (1), 24-29.

Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.

Atika. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Kontekstual untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika pada Pokok Bahasan Bangun Ruang pada Siswa SMA Negeri 7 Kota Bengkulu. Jurnal Bioeduscientific PPs UNMUH Bengkulu, 2 (1), 83-92.

Boulet, G. (2007). How Does Language Impact the Learning of Mathematics? Let Me Count the Ways”. Journal of Teaching and Learning, 5 (1), 1-12.

Cahyono, A, N. (2012). Virtualmatriks: A Conceptual Mathematization Process in Virtual Learning Environtment. The Online Journal of Science and Technology, 2 (3), 71-76.

Effendi, K, N. (2017). Pemahaman Konsep Siswa Kelas VIII pada Materi Kubus dan Balok. Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education, 2 (2), 87-94.

Febriani, P., Widada, W., dan Herawaty, D. (2019). Pengaruh Pembelajaran Matematika Realistik Berbasis Etnomatematika Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Siswa SMA Kota Bengkulu. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 4 (2), 120-135.

Johnson, E, B. (2007). Contextual Teaching & Learning Menjadikan Kegiatan Belajar Mengajar Mengasyikkan dan Bermakna. Bandung: Penerbit MLC.

Juniati, W., dan Hazizah, N. (2020). Permainan Sorting Color dalam Meningkatkan Kemampuan Klasifikasi Pra-Matematika di Taman Kanak-kanak Islam Budi Mulia Padang. Jurnal Golden Age, Universitas Hamzanwadi, 4 (1), 143-151.

Latipah, E, D, P., dan Afriansyah, E, A. (2018). Analisis Kemampuan Koneksi Matematis Siswa Menggunakan Pendekatan Pembelajaran CTL dan RME. Jurnal Matematika, 17 (1), 1-12.

Maryati, I., dan Priatna, N. (2017). Integrasi Nilai-nilai Karakter Matematika Melalui Pembelajaran Kontekstual. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 6 (3), 333-344.

Mei, M, F., Seto, S, B., dan Wondo, M, T, S. (2020). Pembelajaran Kontekstual Melalui Permainan Kelereng pada Siswa Kelas III SD untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Perkalian. JUPIKA: Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Flores, 3 (2), 61-70.

Mulyani, H, R, A. (2013). Pengaruh Penerapan Pembelajaran Kontekstual Terhadap Peningkatan Penguasaan Konsep Bahan Kimia dalam Kehidupan Sehari-hari dan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Kelas VIII SMP Negeri 4 Metro. Jurnal Bioedukasi, 4 (2), 114-121.

Muna, D, N., dan Afiansyah, E, A. (2016). Peningkatan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Melalui Pembelajaran Kooperatif Teknik Kancing Gemerincing dan Number Head Together. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 5 (2), 169-176.

Pujiati., Kanzunnudin, M., dan Wanabuliandari, S. (2018). Penerapan Contextual Teaching and Learning Berbantu Blok Pecahan untuk Peningkatan Pemahaman Konsep Siswa. ANARGYA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 1 (1), 122-129.

Rafika. (2016). Upaya Meningkatkan Pemahaman Konsep Gaya dengan Menggunakan Metode Eksperimen Siswa Kelas IV SDN 1 Siwalempu. Jurnal Kreatif Tadulako Online, 4 (2), 10-24.

Rasid, S., Hairun, Y., dan Afandi, A. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Team Assisted Individuallization (TAI) Ditinjau dari Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa pada Materi Trigonometri. Delta-Pi: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 5 (1), 1-23.

Sari, P. (2017). Pemahaman Konsep Matematika Siswa pada Materi Besar Sudut Melalui Pendekatan PMRI. Jurnal Gantang, 2 (1), 41-50.

Sipayung, A. (2018). Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika tentang Sifat-sifat Bangun Ruang Sederhana Melalui Contextual Teaching and Learning. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 7 (3), 401-412.

Sopiany, H, N., Hijjah, I, S. (2016). Penggunaan Strategi TTW (Think-Talk-Write) dengan Pendekatan Kontekstual dalam Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah dan Disposisi Matematis Siswa MTsN Rawamerta Karawang. JPPM (Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Matematika), 9 (2), 268-276.

Ulandari, V., Saparahayuningsih, S., dan Yulidesni. (2018). Meningkatkan Kemampuan Klasifikasi Melalui Bermain Konstruktif Sifat Padat. Jurnal Ilmiah Potensia, 3 (1), 72-77.

Yuiani, E, N., Zulfah., dan Zulhendri. (2018). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Kelas VIII SMPN 1 Kuok Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 2 (2), 91-100.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v5i4.8432

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : pajar@ejournal.unri.ac.id