THE EFFECTIVENESS OF USING WHATSAPP AS A MEDIA IN ONLINE LEARNING AT GRADE 5 SD N 1 KARANGNONGKO JEPARA
Abstract
Online learning has been carried out at SD N 1 Karangnongko Jepara due to the corona virus outbreak. As a result, learning at elementary schools was transferred online with the help of WhatsApp media. This study aimed to analyze the effectiveness of online learning through WhatsApp media. This study used a phenomenological qualitative research approach. The results showed that online learning using WhatsApp media tended to be less effective. This was influenced by several factors such as the difficulty of the internet signal and the ability of students who were not able to fully master WhatsApp application. Thus, an evaluation with related parties was required in order to create effective online learning.
Keywords
Full Text:
PDF (BAHASA INDONESIA)References
Afifah, N., Ningrum, P., Pramonojati, T. A., Sos, S., & Ds, M. (2019). Pengaruh Penggunaan Aplikasi Whatsapp Terhadap Efektivitas Komunikasi Organisasi Di Lingkungan Pegawai Dinas Pariwisata Diy The Effect Of Whatsapp Use For The Effectiveness Of Organizational Communication In Yogyakarta Special Region Tourism Authority Sta. 6(1), 1680–1690.
Afnibar, A., & Fajhriani, D. N. (2020). Pemanfaatan WhatsAPP sebagai Media Komunikasi Kegiatan Belajar ( Studi terhadap Mahasiswa UIN Imam Bonjol Padang ). Al-Munir: Jurnal Komunikasi Dan Penyiaran Islam, 11, 70–83. https://ejournal.uinib.ac.id/jurnal/index.php/almunir/article/download/1501/1122
Anugrahana, A. (2020). Hambatan, Solusi dan Harapan: Pembelajaran Daring Selama Masa Pandemi Covid-19 Oleh Guru Sekolah Dasar. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 10(3), 282–289. https://doi.org/10.24246/j.js.2020.v10.i3.p282-289
Ariza Rusni & Elysa Evawani Lubis. (2017). Penggunaan Media Online WhatsApp dalam Aktivitas Komunitas One Day Onr Juz (ODOJ) dalam Meningkatkan Minat Tilawah Odojer di Kota Pekanbaru. 2, 1–15.
Astini, Sari, N. K. (2020). Pemanfaatan Teknologi Informasi dalam Pembelajaran Tingkat Sekolah Dasar pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Lembaga Penjaminan Mutu STKIP Agama Hindu Amlapura, 11(2), 13–25.
Atsani, K. L. G. M. Z. (2020). Transformasi Media Pembelajaran Pada Masa Pandemi Covid-19. Al-Hikmah: Jurnal Studi Islam, 1, 82–93.
Creswell, J. W. (2015). Penelitian Kualitatif & Desain Riset (Memilih Diantara Lima Pendekatan) (Ke-3). Pustaka Belajar.
Daheri, M., Juliana, J., Deriwanto, D., & Amda, A. D. (2020). Efektifitas WhatsApp sebagai Media Belajar Daring. Jurnal Basicedu, 4(4), 775–783. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i4.445
Dewi, W. A. F. (2020). Dampak COVID-19 terhadap Implementasi Pembelajaran Daring di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 55–61. https://doi.org/10.31004/edukatif.v2i1.89
Hamzah, A. (2020). Metode Penelitian Fenomenologi (ke-1). CV.Literasi Nusantara Abadi.
Handarini, O.I., Wulandari, S. S. (2020). Pembelajaran Daring Sebagai Upaya Study From Home (SFH) Selama Pandemi Covid 19. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 8, 496–503.
Herliandry, L. D., Nurhasanah, N., Suban, M. E., & Kuswanto, H. (2020). Pembelajaran Pada Masa Pandemi Covid-19. JTP - Jurnal Teknologi Pendidikan, 22(1), 65–70. https://doi.org/10.21009/jtp.v22i1.15286
Jumiatmoko, M. (2016). Whatsapp Messenger Dalam Tinjauan Manfaat Dan Adab. Wahana Akademika: Jurnal Studi Islam Dan Sosial, 3(1), 51. https://doi.org/10.21580/wa.v3i1.872
Kartika, M., Ismaya, E. A., & Ahsin, M. N. (2021). Analisis Pembelajaran Daring di SD 2 Tenggeles Mejobo Kudus pada Masa Pandemi Covid-19. Lectura: Jurnal Pendidikan, 12, 41–56.
Khusniyah, N. L., & Hakim, L. (2019). Efektivitas Pembelajaran Berbasis Daring: Sebuah Bukti Pada Pembelajaran Bahasa Inggris. Jurnal Tatsqif, 17(1), 19–33. https://doi.org/10.20414/jtq.v17i1.667
Prajana, A. (2017). Pemanfaatan Aplikasi Whatsapp Untuk Media Pembelajaran Dalam Lingkungan Uin Ar-Raniry Banda Aceh. Cyberspace: Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi, 1(2), 122. https://doi.org/10.22373/cs.v1i2.1980
Pustikayasa, I. M. (2019). Grup WhatsApp Sebagai Media Pembelajaran. Widya Genitri : Jurnal Ilmiah Pendidikan, Agama Dan Kebudayaan Hindu, 10(2), 53–62. https://doi.org/10.36417/widyagenitri.v10i2.281
Putria, H., Maula, L. H., & Uswatun, D. A. (2020). Analisis Proses Pembelajaran dalam Jaringan (DARING) Masa Pandemi Covid- 19 Pada Guru Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 861–870. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i4.460
Sofyana, L., & Rozaq, A. (2019). Pembelajaran Daring Kombinasi Berbasis Whatsapp Pada Kelas Karyawan Prodi Teknik Informatika Universitas Pgri Madiun. Jurnal Nasional Pendidikan Teknik Informatika (JANAPATI), 8(1), 81. https://doi.org/10.23887/janapati.v8i1.17204
Susanto, A. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Prenada Media Group.
Syarifudin, A. S. (2020). Implementasi Pembelajaran Daring untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan sebagai Dampak Diterapkannya Social Distancing. Metalingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 5.
Yanti, M. T., Kuntarto, E., & Kurniawan, A. R. (2020). Pemanfaatan Portal Rumah Belajar Kemendikbud Sebagai Model Pembelajaran Daring Di Sekolah Dasar. Adi Widya Jurnal Pendidikan Dasar, 10(1), 61–68.
DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v5i5.8439
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)
Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : pajar@ejournal.unri.ac.id