THE EFFECT OF GADGET USE INTENSITY DURING THE COVID-19 PANDEMIC ON EMOTIONAL INTELLIGENCE OF EARLY CHILDHOOD

Ayu Nurjanah, Daviq Chairilsyah, Yeni Solfiah

Abstract


The rapid development of today's era makes children no stranger to gadgets, the sophistication of gadgets causes children to always want to use them, so it can cause an addiction effect. The covid-19 pandemic has resulted in children tending to spend time with gadgets. This study aims to determine the effect of the intensity of using gadgets during the covid-19 pandemic on the emotional intelligence of early childhood. This research is a quantitative correlation research with statistical test using Chi Square test. The results of this study indicate that the intensity of gadget use in TK Tembilahan District is in the high category, with a high percentage of 41%, medium 36% and low 23%, and children's emotional intelligence is in the medium category with an empirical score of 19.10 this shows that there is a significant correlation. Significant intensity of gadget use during the covid-19 pandemic on the emotional intelligence of children aged 5-6 years in Tembilahan District Kindergarten


Keywords


Intensity, Gadget, Emotional Intelligence

Full Text:

PDF (ENGLISH)

References


Abdulatif, S., & Triana L. (2021). Pengaruh Gadget Terhadap perkembangan Sosial Anak di Masa Pandemi. Jurnal Pendidikan Tambusai. 5 (1):1490-1493. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/1125.

Ardari, Cicillia Sendy Setya. 2016. “Pengaruh Kepercayaan Diri Terhadap Intensitas Penggunaan Media Sosial pada Remaja Awal”. Skripsi, Fakultas Psikologi Universitas Sanata Dharma, Yogyakarta.

Arikunto, S. (2014). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta

Ferliana, J. M. (2016). Meningkatkan Kemampuan Berkomunikasi Aktif pada Anak Usia Dini. PT. Luxima Metro Media.

Hartanti, I.P. (2019). Pengaruh Intensitas Penggunaan Gadget Terhadap Perilaku Prososial Pada Anak Usia 5-6 Tahun Di TK Labor FKIP UNRI Kota Pekanbaru. Skripsi, Program Studi Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini Universitas Riau Pekanbaru.

Istiqomah, M., Daviq, C., & Febrialismanto. (2017). Hubungan Kecerdasan Emosional dengan Kompetensi Profesional Guru TK Kecamatan Tanah Putih Kabupaten Rokan Hilir”. Jurnal Online Mahasiswa. 4 (2):1-3. https://jom.unri.ac.id/index.php/JOMFKIP/article/view/15733/0.

Khaidri, E. (2015). Hubungan Antara Kecerdasan Emosional dengan Prestasi Belajar Siswi Madrasah Aliyah (MA) Yayasan Diniyah Puteri Pekanbaru. Junal Marwah. 14 (1): 1-2.

Nahak,L.M., Pius A.L, Elfrida, D.N, & Maria F. (2019). Hubungan Antara Penggunaan Gadget dengan Kecerdasan (Intelektual, Emosional, Spiritual, dan Sosial) Anak Usia Sekolah di SDK ST Theresia Atambua II. Jurnal 1 (10): 22-24. https://jurnal.unimor.ac.id/JSK/article/view/248.

Novianti, R., & Garzia, M. (2020). “Penggunaan Gadget pada Anak; Tantangan Baru Orang Tua Milenial”. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4, no 2, 1000. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i2.490.

Novianti, R., Hukmi., & Ilga, M. (2019). The Role of Parents in Assting the Use of Gadget in Alpha Generation. Proceeding of the SS9 & 3nd URICES. FKIP Universtas Riau. Pekanbaru.

Oktavia, A. (2018). Pengaruh Pergaulan Teman Sebaya dengan Kecerdasan Emosi Anak Usia 5-6 Tahun di TK Cendana Rumbai Pesisir. Skripsi. Program Studi Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini Universitas Riau Pekanbaru.

Rahmasari, L. (2012). Pengaruh Kecerdasan Intelektual, Kecerdasan Emosi, dan Kecerdasan Spiritual, Terhadap Kinerja Karyawan. Jurnal Majalah Informatika. 3 (1): 1-2. https://scholar.google.co.id/citations?view_op=view_citation&hl=id&user=IZ3IPEgAAAAJ&citation_for_view=IZ3IPEgAAAAJ:YsMSGLbcyi4C.

Ramadhani,I.R., Irfai F.M & Arsyad F.(2020). Efek Penggunaan Smartphone Berkelanjutan pada Masa Pandemi Covid-19 Terhadap Perilaku Anak. Jurnal Amal Pendidikan. 1, (2): 96-105. http://ojs.uho.ac.id/index.php/japend/article/view/13293.

Sari, T. P., & Mitsalia, A. A. (2016). Pengaruh Penggunaan Gadget Terhadap Personal Sosial Anak Usia Pra Sekolah Di Tkit Al Mukmin. Jurnal Profesi. 7 (2): 72–78. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.26576/profesi.124

Siregar, Syofian. 2014. Metode Penelitian Kuantitatif. Jakarta: Kencana.

Sugiyono. (2010). Statistik Untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Yuniar, G.S.,& Desi, N. (2013). Hubungan antara Intensitas Penggunaan Situs Jejaring Facebook dengan Pengungkapan Diri (Self Disclosure) Pada Siswa-siswi Kelas VII SMP Negeri 26 Surabaya. Journal Character. 2 (1): 79-81. https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/character/article/view/4588.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v7i1.8464

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : pajar@ejournal.unri.ac.id