RELATIONSHIP BETWEEN NANNY’S ATTACHMENT AND EMOTIONAL INTELLIGENCE OF EARLY CHILDHOOD

Febrianel Andira

Abstract


The attachment of a child to a nanny has been found to have both positive and negative effects. A positive effect on the caregiver's complete attachment to safe and sound care and good parenting will result in good emotional development as well as in improving the child's academic abilities. The negative effect is that more children are handed over to others, so over time it can affect the emotional intelligence that early ages have. Attachment that occurs between a child and a nurse can affect both the emotional development and the molding of the child's personality. The study aims to know how attachment attachment between career-attachment attachment to emotional intelligence of a young child. The study is a quantitative research correlation with a statistical test using Pearson product moment. According to the research attachment of career-keepers at are high in category, with a high percentage of 38%, at 26%, 24% low and 12%, and a child's emotional intelligence is high with a 31.04 employee score, it shows a significant correlation of attachment to a nanny's 4-6 years emotional intelligence ats sub-distric Pangkalan Kerinci distric Pelalawan.


 


Keywords


Keywords: Attachment, Nanny, Emotional Intelligence

References


Amin, Mujiwat., Dian Kristiana, M. Fadhillah. 2021. “Pengaruh Kelekatan Aman Anak Pada Ibu Terhadap Kemandirian Anak”. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, vol.5 no. 1: 127-134.

Aunillah, Nurla Isna. 2012. Mencetak Karakter Anak Sejak Janin. Yogyakarta: Diva Press.

Arikunto, Suharsimi. (2014). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Dahlia, Iis. 2019. “Hubungan Kelekatan Aman (Secure Attachment) Anak pada OrangTua dengan Kecerdasan Moral Anak”. Skripsi, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Riau.

Fadhilah, Nurul. Ria Novianti. dan Hukmi. 2020. ”Hubungan Kecerdasan Emosi dengan Perilaku Moral Anak Usia 5-6 Tahun di TK Harapan Bunda Kecamatan Cerenti Kabupaten Kuantan Singingi”. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran. 3, no. 1: 115-116.

Giranitika. 2018. ”Hubungan antara Kecerdasan Emosional dengan Perilaku Prososial Pada Mahasiswa Angkatan 2017 Fakultas Psikologi Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang”. Skripsi, Fakultas Psikologi Universitas Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.

Hardiyanti, Dwi., 2017. “Proses Pembentukan Kelekatan Pada Bayi”. Jurnal Ilmiah Pawiyatan, vol.24 no.2: 1-10.

Istiqomah, Maulidatul. Daviq Chairilsyah. dan Febrialismanto. 2017. “Hubungan Kecerdasan Emosional dengan Kompetensi Profesional Guru TK Kecamatan Tanah Putih Kabupaten Rokan Hilir”. Jurnal Online Mahasiswa. 4, no. 2: 3.

Magdalena, Maria., Setyaningsih, Purwandhani, Eli Lea Widhia. 2018. “Faktor-Faktor Predisposisi Yang Mempengaruhi Pembentukan Tempramen Bayi”.

Mustaqim. 2008. Psikologi Pendidikan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar Offset

Narbuko, Cholid dan Abu Achmadi. 2008. Metodologi Penelitian. Jakarta: Bumi Aksara.

Journal of nursing care and Biomolecular, vol.3 no.1: 34-41

Puspita, Heni. 2019. “Kelekatan Anak Dengan Pengasuh Tempat Penitipan Anak”. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Anak Usia Dini, vol.6 no.1: 49-55.

Putri, Sri Yuliani., Jumaini, dan Erna Marni. 2019. “Hubungan Perilaku Kekerasan Ayah Terhadap Tempramen Remaja”. Jurnal Ilmiah Keperawatan, vol.3 no.1: 42-56

Sari, Suci Lia., Rika Devianti, Nur’aini Safitri. 2018.”Kelekatan Orang Tua Untuk Pembentukan Karakter Anak”. Journal Educational Guidance And Counseling Development, vol.1 no.1: 17-31.

Siregar, Syofian. 2014. Metode Penelitian Kuantitatif. Jakarta: Kencana.

Said, Akhdan Nur. 2018. ”Pengaruh Kecerdasan Intelektual, Kecerdasan Emosional dan Kecerdasan Spiritual Terhadap Sikap Etis Mahasiswa Akuntansi (Studi Empiris Pada Mahasiswa Prodi Akuntansi Univeristas Negeri Yogyakarta)”. Jurnal Nominal. 7, no. 1: 23.

Sugiyono. 2016. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Wijirahayu, Ani., Dian Krisnatuti, dan Istiqlaliyah Mufklihati. 2016. “ Kelekatan Ibu-Anak, dan Perkembangan Sosial Emosi Anak Usia Prasekolah”. Jurnal Ilmu Keluarga Dan Konsumen, vol.9 no.1: 171-182

Wuryantari, Tina. 2015. “Hubungan Antara Attachment Objek Pengganti dengan Tempramen Anak”. Skripsi, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Semarang.

Widiyani, Tri. 2012. “Pengembangan Modul Layanan Bimbingan Pribadi Tentang Kecerdasan Emosional untuk Siswa Kelas IX SMPN 5 WATES”. Skripsi, Program Studi Bimbingan dan Konseling Universitas Negeri Yogyakarta.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v6i3.8788

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : pajar@ejournal.unri.ac.id