IMPLEMENTATION OF THE STORYTELLING METHOD USING THE BIG BOOK AS AN ATTEMPT TO INCREASE KINDERGARTEN TEACHERS’ STORYTELLING SKILLS AT BUKIT RAYA PEKANBARU

Rospanizar Rospanizar

Abstract


This paper is based on the Kindergarten teachers’ skill lack of storytelling at Bukit Raya Pekanbaru. It can be seen from the initial survey that the researchers conducted indicate that most of the teachers are evidently not skilled at storytelling yet properly. Of the 18 teachers who test their storytelling skills, only 53.3% were skilled at storytelling well. Conversely, 46.7% are not skilled at storytelling yet properly. The purpose of this paper is to find out the increase in teachers’ storytelling skills after applying the storytelling method using the big book, which was conducted at a kindergarten in Bukit Raya Pekanbaru. The type of research uses School Action Research. Based on the results of the data presentation and discussion, it can be concluded that the implementation of the storytelling method using the big book can improve kindergarten teachers’ storytelling skills in Bukit Raya Pekanbaru. It is indicated from the research findings that in the pre-cycle the average score of teachers’ storytelling skills was only 53.3%. After applying the storytelling method in cycle I, teachers’ storytelling skills increased to 73.3%. After conducting reflection and improvement in cycle II, the average score increased to 88.9%. Thus, the hypothesis in the research was accepted, which indicates that "there is an increase in Kindergarten teachers’ storytelling skills through the storytelling method using big books in Bukit Raya Pekanbaru".


Keywords


storytelling, big book, kindergarten teachers’ storytelling skills

Full Text:

PDF (ENGLISH)

References


Arikunto, S. (2010). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta : PT. Bumi Aksara.

Fauziah, I. (2020). Penggunaan media buku bercerita bergambar untuk mengembangkan kemampuan berbicara pada anak usia dini di raudhatul athfal perwanda tamansari kecamatan karanglewas kabupaten banyumas. 1-8.

Felicia L., & Panji F. R. (2020). Perancangan buku cerita bergambar bagi anak usia dini. Jurnal Wacadesain 2(1). 91–98.

Hajrah. (2018).Pengembangan metode bercerita pada anak usia dini. Administrasi pendidikan kekhususan PAUD, 1(4), 1-20..

Harahap, R. A. S. (2019). Membangun kecerdasan anak melalui dongeng. Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(1), 59-70.

Gunawan, I. G. D., & Pranata, M. (2019). Cerita dongeng sebagai media pendidikan karakter anak usia dini. Tampung Penyang. 73–87.

Juwairiah. (2017). Membentuk karakter anak usia dini dengan mengenalkan cerita rakyat dari aceh. Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak, 3(1), 1–18.

Mulyati. (2020). Analisis kreativitas anak usia dini 5-6 tahun melalui kegiatan bercerita menggunakan buku cerita bergambar. Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(1), 20-70.

Mutia, A., & Fakhriah, D. F. (2016). Penggunaan buku cerita bergambar dalam pengembangan bahasa anak pada tk a di banda aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 53–59.

Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Misykat, 3 (1), 171-187.

Novita, E., Indarto, W., & Risma, D. (2016). Pengaruh metode bercerita buku bergambar terhadap kemampuan berbicara anak usia 5-6 tahun di tk tadika puri pekanbaru. Jurnal Edukasi, 4(1), 1–9

Rahayu, E, F. (2015). Manajemen Pembelajaran Dalam Rangka Pengembangan Kecerdasan Majemuk Peserta Didik, Jurnal Manajemen Pendidikan, 24 (5), 357-366.

Rahayu, A, Y. (2013). Menumbuhkan Kepercayaan Diri Melalui Kegiatan Bercerita. Jakarta. PT. Indeks.

Syaodi, E. (2007). Pengembangan Model Pembelajaran Kooperatif Untuk Meningkatkan Keterampilan Sosial. Jurnal Educare, 7 (2), 1-25.

Triutami, N. ( 2022). Penerapan metode bercerita dengan media big book kalender untuk meningkatkan perkembangan anak. Jurnal Pendidikan Anak, 11 (2), 163-170.

Widyatmojo, G . (2017). Pengem bangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Berbentuk Game Untuk Menstimulasi Aspek Kognitif Dan Bahasa Anak Tk, Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 4 (1), 38-49.

Widayati, S., & N. D. Simatupang. (2019). Kegiatan bercerita dengan menggunakan buku cerita sederhana untuk meningkatkan kemampuan menyimak anak. Preschool (Jurnal Perkembangan dan Pendidikan Anak Usia Dini), 1(1), 53–59.

Wulandari, R. (2021). Pemanfaatan media buku cerita bergambar dalam mengembangkan bahasa anak usia 5-6 tahun di kober harapan jaya kecamatan gedung meneng tulang

Yus, A. (2012).Penilaian Perkembangan Belajar Anak TK. Kharisma putra utama.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v7i1.9101

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : pajar@ejournal.unri.ac.id