THE EFFECTIVENESS OF USING WORD WALL-BASED LEARNING MEDIA IN INCREASING STUDENTS’ LEARNING ACTIVITIES ON ECONOMY LEARNING SUBJECTS AT SMA PGRI PEKANBARU

Vanessa Marensi, Suarman Suarman, Almasdi Syahza

Abstract


This paper analyzes students’ learning activities using word wall-based learning media. The research was conducted at SMA PGRI Pekanbaru in class X of Social Science. The research used an experimental approach with the One Group Pretest Posttest Design model. Data collection techniques used questionnaires and observation sheets. Students’ learning activity data were obtained through questionnaires. Meanwhile, based on the use of word wall learning media, data were obtained through observation. Data analysis techniques used t-test and Normality Gain (N-gain). The results indicate that the use of word wall learning media was effective in increasing students’ learning activities. It can be seen from the improvement of students’ learning activities from medium to high. Thus, it is expected for teachers, in order to achieve better results in students’ learning activities, this learning media can be used, especially in Economy learning subjects in Senior High School. In addition, further researchers can conduct the same study based on different learning subjects. Because, in addition to increasing students’ learning activities, word wall learning media can improve students’ learning outcomes and motivation.


Keywords


learning activities, learning media, word wall, economy learning subject

Full Text:

PDF (ENGLISH)

References


Aidah, N., & Nurafni, N. (2022). Analisis Penggunaan Aplikasi Wordwall Pada Pembelajaran Ipa Kelas Iv Di Sdn Ciracas 05 Pagi. Pionir: Jurnal Pendidikan, 11(2).

Chandra, A., Nasir, M., & Fakhruddin, Z. (2021). Pengembangan Video Pembelajaran Fisika Berbasis Powtoon pada Materi Gerak

Lurus untuk SMA Kelas X. Jurnal Geliga Sains: Jurnal Pendidikan Fisika, 9(1)

Fikriansyah, M & Idzi’Layyinnati. (2021). “Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Website (Wordwall) Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Fiqih Kelas VII Di Sekolah Menengah Pertama Muhammadiyah 07 Paciran”. Jurnal Mahasiswa Pendidikan, 1(1)

Hapsari, A. E. (2017). “Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together Berbantuan Media Interaktif Untuk Meningkatkan Aktivitas dan Prestasi Belajar Siswa”. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 7(1)

Hatari, I., Gimin, G., & Haryana, G. (2016). “Penggunaan Media Gambar Melalui Multimedia Spectra Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Pada Pelajaran IPS Di SMK Negeri 3 Tanah Putih Tahun Pelajaran 2015/2016”. Jurnal Online Mahasiswa Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Riau, 3(2)

Irianti, M., Syahza, A., Suarman. (2021). Is it true that educator certification guarantees professional teachers. Ilkogretim Online, 20 (1)

Kristin, F., & Rahayu, D. (2016). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar IPS Pada Siswa Kelas 4 SD. Scholaria : Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 6(1).

Lianisari, D., Syahza, A., & Sumardi, S. (2022). Supervisi Akademik Kepala Sekolah Dalam Upaya Menanamkan Nilai Sikap Nasionalisme Melalui Pembelajaran PPKN di SMA Darma Yudha. Jurnal Manajemen Pendidikan Penelitian Kualitatif, 6(2).

Malistuti, E., Syahza, A., & Suarman, S. (2022). Faktor Penentu Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ekonomi di SMA Negeri Kecamatan Tambang. JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 6(2).

Minarta, S., M & Pamungkas, H., P. (2022). ”Efektivitas Media Wordwall untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ekonomi Siswa MAN

Lamongan”. Oikos: Jurnal Kajian Pendidikan Ekonomi dan Ilmu Ekonomi, 6(2).

Ningtyas, E. S., & Wuryani, E. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif (Cooperative Learning) Tipe Make-A Match Berbantuan Media Komik Interaktif Untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Dan Hasil Belajar IPS. Jurnal Pendidikan Surya Edukasi, 1(3).

Nurfadhillah, S., Tantular, L. D., Syafitri, H. A., Fauzan, M. I., & Haq, A. S. (2021). “Analisis Pengembangan Media Interaktif Berbasis Power Point Pada Pembelajaran”. Pensa : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(2).

Purnamasari, S., Rahmanita, F., Soffiatun, S., Kurniawan, W., & Afriliani, F. (2022). Bermain Bersama Pengetahuan Peserta Didik Melalui Media Pembelajaran Berbasis Game Online Word Wall. Abdi Laksana: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, no. 1: 70-77.

Ramdani, P. (2021). Media Pembelajaran Animasi (Studi tentang Analisis Dampak terhadap Prestasi dan Motivasi Belajar.

Bandung : Farha Pustaka. Google Play.

Rois, J., Sumarno, Gimin. (2016). Faktor Penyebab Kesulitan Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Ekonomi di SMA Negeri 11 Pekanbaru." Jurnal Online Mahasiswa Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Riau, 3(1).

Rosmawati. (2017). Bimbingan Konseling Belajar. Pekanbaru : UR Press.

Safitri, M., & Rasyid, M. N. (2022). “Penerapan Media Web Wordwall untuk Meningkatkan Hasil Belajar PAI Siswa di SMP Negeri 2 Langsa”. Al-fIkhtibar: Jurnal Ilmu Pendidikan, 9(1).

Sanjaya, H. (2020). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana.

Sardiman. (2013). Interaksi dan Motivasi Belajar mengajar. Jakarta : PT Raja Grafindo Persada.

Sari, P. M., & Yarza, H. N. (2021). “Pelatihan Penggunaan Aplikasi Quizizz dan Wordwall pada pembelajaran IPA bagi guru-Ggru Sdit Al-kahfi”. Selaparang Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan FKIP Uhamka, 4(2).

Sari, W. I. Y. (2021). Wordwall sebagai Media Belajar Interaktif Daring dalam Meningkatkan Aktifitas dan Hasil Belajar Mahasiswa Geografi Pada Mata Kuliah Geografi Desa Kota di Masa Pandemi. Akademika, 10(1).

Savira, A., & Gunawan, R. (2022). “Pengaruh Media Aplikasi Wordwall dalam Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran IPA di Sekolah Dasar”. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4).

Simanjuntak, S. F., Suarman., Indrawati, H. (2019). Development of Interactive Multimedia Towards Economic Problems on Economic Subjects for Social Science Class X Students At Darma Yudha High School. International Journal of Educational Best Practices, 3(2).

Surjono, H, D. (2017). Multimedia Pembelajaran Interaktif , Konsep dan Pengembangan.Yogyakarta :UNY Press. Google Play.

Syahza, A. (2021). Metodologi Penelitian. Pekanbaru : UR Press.

Wibawanto, W. (2017). Desain dan Program Multimedia Pembelajaran Interaktif. Jember: Cerdas Ulet Kreatif.

Zelfiani,W, O., Indrawati, H., Haryana, G. (2016). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Power Point dan Audiovisual terhadap Hasil Belajar Ipsekonomi Siswa Kelas VII SMPN 6 Siak Hulu Kabupaten Kampar. Jurnal Online Mahasiswa Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Riau, 3(2).




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v7i2.9165

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : pajar@ejournal.unri.ac.id