IMPROVING TEACHERS’ ABILITY IN CLASS MANAGEMENT THROUGH DEMONSTRATION METHODS AT SLB PELITA HATI PEKANBARU

Yasni Yasni

Abstract


This paper is based on the low teacher's ability to manage classes at SLB Pelita Hati Pekanbaru. It is seen from 1) there are some teachers who cannot manage student seats properly, 2) there are a number of classrooms that do not have study schedules, class plans, and so on, and 3) there are some classes whose atmosphere is less orderly, which can be seen from the classes whose are not orderly and noisy during the learning process. Based on the formulation of the problem, the purpose of the research is, therefore, for knowing teachers’ ability in managing classes and to be improved through the demonstration method at SLB Pelita Hati Pekanbaru. The research uses the School Action Research design of the Kurt Lewin model. The main concept of PTS according to Kurt Lewin consists of four components, planning, action, observation, and reflection. Based on the description of data processing and discussion, it can be concluded that the teacher's ability in class management was obtained in the first cycle at 56% in the good category and in the second cycle it increased to 87% in the good category. It means that the application of the demonstration method for increasing teachers’ ability to manage classes at SLB Pelita Hati Pekanbaru works.


Keywords


teachers’ ability, demonstration method, management class

Full Text:

PDF (ENGLISH)

References


Adawiyah., N. (2019). Strategi Belajar Mengajar Dengan Menerapkan Metode Demonstrasi Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Ipa Materi Pertumbuhan dan Perkembangan Makhluk Hidup Pada Siswa Kelas VIII SMPN 1 Pugaan Tahun Pelajaran 2015/2016. Sagacious Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Sosial, 5(2), 19-26

Ananda., R, F. (2017). Evaluasi Pembelajaran Ips Berbasis Taksonomi Bloom Dua Dimensi Di Sekolah Dasar. Basicedu, 1(2), 13.

Arikunto, S. (2002). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineksa Cipta.

Danim S., & Khairil. (2011). Profesi Kependidikan. Bandung: Alfabeta.

Juleha, S., Khuzaemah, E., & Cahyani, D. (2014). Penerapan Strategi Belajar Murder untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Siswa pada Pembelajaran Biologi Kelas VIII MTs Al-Ikhlas Setupatok Cirebon. Science Educatia. 3(2). 95–109

Kunandar. (2007). Guru Profesional Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (Ktsp) Dan Persiapan Menghadapi Sertifikasi Guru. Jakarta : PT. Raja Grafindo Persada.

Kusuma, F. W., & Aisyah, M. N. (2012). Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share Untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Akuntansi Siswa Kelas Xi Ips 1 Sma Negeri 2 Wonosari Tahun Ajaran 2011/2012. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 10(2).

Kurniasih, I. (2017). Kompetensi Pedagogik, Teori Dan Praktik Untuk Peningkatan Kinerja Dan Kualitas Guru. Jakarta: Kata Pena.

Mardhiah, A., Yusrizal, & Usman., N. (2014). Peningkatan Profesionalitas Guru Melalui Supervisi Akademik Di Smp Negeri 3 Peusangan Kabupaten Bireuen. Jurnal Administrasi Pendidikan. 4(2), 1-11.

Marhayani, D. A., & Wulandari, F. (2020). Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make-A Match Dalam Meningkatkan Kompetensi Sikap Siswa Dan Kompetensi Pengetahuan Siswa Pada Pelajaran Ips. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 4(1), 80. Https://Doi.Org/10.23887/Jisd.V4i1.24047

Masnah, M. (2018). Upaya Meningkatkan Kemampuan Guru Dalam Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Melalui Bimbingan Berkelanjutan Di SMP Negeri 4 Kapuas Barat Satu Atap Semester II Tahun Pelajaran 2014/2015. Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial (JPIPS),10(02), 116-130.

Mukhtar. (2015). Strategi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Pada SMP Negeri Di Kecamatan Masjid Raya Kabupaten Aceh Besar. Jurnal Magister Administrasi Pendidikan, 3(3), 103-117

Ngalim, P. (2014). Administrasi Dan Supervisi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Oktarina, M., & Rahmi, A. (2019). Kompetensi Manajerial Kepala Sekolah Dalam

Meningkatkan Profesional Guru. Serambi Tarbawi, 7(1), 1-20

Roestiyah. (2001). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Roestiyah. (2012). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Rosyada, D. (2016). Peran Kepala Sekolah Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan. Jakarta: Prenada Media.

Shabir U, M. (2015). Kedudukan Guru Sebagai Pendidik : (Tugas Dan Tanggung Jawab, Hak Dan Kewajiban, Dan Kompetensi Guru). Auladuna, 2(2), 221–232.

Suhardiman, B. (2012). Studi Pengembangan Kepala Sekolah: Konsep dan Aplikasi. Jakarta: Rineka Cipta.

Sudijono,. A. (2004). Pengantar Statistik. Jakarta. Rineka Cipta.

Supraptono, E. (2015). Penerapan Metode Pembelajaran Drill Berbantuan Multimedia Interaktif Dalam Materi Microsoft Excel 2007. Jurnal Penelitian Tindakan Kelas. 16(4).

Utami, Y. S. (2013). Peran Guru Dalam Menciptakan Pembelajaran Yang Efektif Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Kelas V Di Sekolah Dasar Negeri Kranggan 2 Kota Mojokerto (Doctoral Dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim).

Wijiasih, A. T. (2017). Hubungan Aktivitas Belajar Dan Disiplin Siswa Dengan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ips Kelas V Sd Gugus Werkudara Petanahan Kabupaten Kebumen (Doctoral Dissertation, Universitas Negeri Semarang)




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v7i2.9166

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : pajar@ejournal.unri.ac.id