IMPROVING CLASS IX.2 STUDENTS’ NATURAL SCIENCE LEARNING OUTCOMES THROUGH EVERYONE IS A TEACHER HERE (ETH) STRATEGY AT SMPN 1 KAMPAR

Dewi Sari

Abstract


This paper analyzes Grade IX.2 studentslow natural science learning outcomes at SMPN 1 Kampar, which aims to determine whether the use of the Everyone Is A Teacher Here (ETH) strategy can improve natural science learning outcomes at class IX.2 of SMPN 1 Kampar or not. The type of research is classroom action research (CAR) with the application of the Everyone Is A Teacher Here (ETH) strategy. The research subjects involved 25 students of Class IX.2 at SMPN 1 Kampar. The research is classroom action research, which was conducted in two cycles. Each cycle was conducted in two meetings, which consisted of planning, implementation, observation, and reflection. Based on the results of the analysis and discussion, it can be concluded that learning through the implementation of the Everyone Is A Teacher Here (ETH) strategy can improve students’ learning outcomes in Class IX.2 at SMPN 1 Kampar. The student’s absorption of the subject matter average score is high. In the first cycle, there were 21 students who got high scores and two students achieved very high scores. And it increased in the second cycle with 9 students who got very high scores. Classically, students’ learning completeness is declared complete with a percentage of 96.0%.


Keywords


everyone is a teacher here (ETH) strategy, students’ learning outcomes, natural science learning (IPA)

Full Text:

PDF (ENGLISH)

References


Aprilia, W, & Ansori, Y.Z. (2020). Penggunaan Model Everyone is A Teacher Here dalam

Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Seminar Nasional Pendidikan, FKIP UNMA. 1(1). 270-277.

Arikunto, S. (2016). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineksa Cipta.

Hazmiwati, H. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad Untuk

Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas Ii Sekolah Dasar. Primary: Jurnal Pendidikan

Guru Sekolah Dasar, 7(1), 178. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v7i1.5359

Ichsan, I. Z., Dewi, A. K., Hermawati, F. M., & Iriani, E. (2018). Pembelajaran IPA dan

Lingkungan: Analisis Kebutuhan Media Pembelajaran pada SD, SMP, SMA di Tambun

Selatan, Bekasi. JIPVA (Jurnal Pendidikan IPA Veteran), 2(2), 131.

https://doi.org/10.31331/jipva.v2i2.682

Imaniar, R. D. S. H. (2019). Peningkatan Keterampilan Menulis Ringkasan

Melalui Strategi Everyone Is Teacher Here Siswa Kelas V SD. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(7), 3731–3740.

Juleha, S., Khuzaemah, E., & Cahyani, D. (2014). Penerapan Strategi Belajar Murder untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Siswa pada Pembelajaran Biologi Kelas VIII MTs Al-Ikhlas Setupatok Cirebon. Science Educatia. 3(2). 95–109

Juniati, N. W., & Widiana, I. W. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Untuk

Meningkatkan Hasil Belajar IPA. Journal of Education Action Research, 1(2), 122.

https://doi.org/10.23887/jear.v1i2.12045

Khanifah, M. N. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Aktif Tipe Everyone is a Teacher

Here Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Sosiologi Di Kelas

XI IPS 1 SMA Negeri 1 Pejagoan Tahun Pelajaran 2013/2014. SOSIALITAS; Jurnal

Ilmiah Pend. Sos Ant, 7(1). 21-35

Kusuma, F. W., & Aisyah, M. N. (2012). Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe think pair share untuk meningkatkan aktivitas belajar akuntansi siswa kelas XI IPS 1 SMA Negeri 2 Wonosari tahun ajaran 2011/2012. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 10(2)

Muzakar. (2014). Kinerja Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Lulusan pada

Madrasah Tsanawiyah Negeri Meureubo. Jurnal Ilmiah Islam Futura. 4(1). 110–133

Nurhasanah, S., & Sobandi, A. (2016). Minat Belajar Sebagai Determinan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 1(1), 128. https://doi.org/10.17509/jpm.v1i1.3264

Pamungkas, A., Subali, B., & Linuwih, S. (2017). Implementasi model pembelajaran IPA berbasis kearifan lokal untuk meningkatkan kreativitas dan hasil belajar siswa. Jurnal

Inovasi Pendidikan IPA, 3(2), 118. https://doi.org/10.21831/jipi.v3i2.14562

Prananda, G. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Dalam Pembelajaran IPA Siswa Kelas V SD. Pedagogik: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran Fakultas Tarbiyah Universitas Muhammadiyah Aceh, 6(2), 122–130.

Prananda, G., & Hadiyanto. (2019). Korelasi Antara Motivasi Belajar Dengan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran IPA Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 3(3), 524–532.

Prananda, G., Saputra, R., & Ricky, Z. (2020). Meningkatkan Hasil Belajar

Menggunakan Media Lagu Anak Dalam Pembelajaran Ipa Sekolah

Dasar. Jurnal IKA PGSD (Ikatan Alumni PGSD) UNARS, 8(2), 304–314.

Puger., I., G., N. (2015). Model Pembelajaran Deduktif-Induktif Menganut Paradigma Inovatif-Progresif. Journal unipas, 1(1). 1-18

Purwandari, N. (2015). Peningkatan Keterampilan Proses dan Hasil Belajar IPA melalui Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Proyek pada Siswa Kelas IV SD N 2 Srandakan. Jurnal Pendidikan Gutu Sekolah Dasar. 15(4). 1–10.

Said., et al. (2015). Penerapan Pembelajaran Aktif Tipe Everyone Is A Teacher Here (ETH) Untuk Meningkatkan Hasil belajar Fisika Peserta Didik Kelas XA SMA Al Bayan Makassar. In Prosiding Seminar Nasional Fisika (E-Journal) 4(1), pp. SNF2015-I).

Sardiman. (2014). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada

Shoimin, A. 2014. 68 Model Pembelajaran Inovatif Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media

Sudjana, N. 2012. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT. Ramaja Rosdakarya

Yuliana, Rina, Cahyani, Isah. & Sastromiharjo, Andoyo. (2015). Penerapan Strategi Partisipatif Melalui Media Gambar Denah Dan Kartu Pancing Foto Dalam Pembelajaran Pemahaman Konsep Dan Berbicara Siswa Sekolah Dasar. JPSD, 1 (2). 98-108.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v7i2.9217

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : pajar@ejournal.unri.ac.id