The Effect of Student Team Achievement (STAD) Cooperative Learning Model on the Fourth-Grade Students’ Learning Outcomes at Assisi Medan Elementary School

Saskia Kristina, Bogor Lumbanraja, Patri Janson Silaban, Rumiris Lumban Gaol, Juliana Juliana

Abstract


This paper discusses the effect of applying the Student Team Achievement Division (STAD) cooperative learning model on student learning outcomes on the theme of the area where I live in class IV of SD Assisi Medan in the academic year 2022/2023. The research uses quantitative methods. The research population involves 180 fourth-grade students at SD Assisi Medan. The sampling used simple random sampling and the sample used was 44 fourth-grade students. The research results indicate that students’ learning outcomes using the Student Team Achievement Division (STAD) cooperative learning model are in the very good category with an average score of 83.48. The correlation test result is 0.958, which means rcount (0.958) ≥ rtable (0.297), so that Ha is accepted. Thus, there is a significant effect between the use of the Student Team Achievement Division (STAD) cooperative learning model on students’ learning outcomes on the theme of the area where I live in class IV of SD Assisi Medan. It can be seen from the results of the T-test research where tcount 21,720 ≥ ttable 2,015 so it can be stated that Ha is accepted. It indicates that there is a significant positive effect from the use of the Student Team Achievement Division (STAD) cooperative learning model on students’ learning outcomes on the theme of the area where I live in class IV of SD Assisi Medan in the academic year 2022/2023.


Keywords


students’ learning outcomes, cooperative learning model, STAD

Full Text:

PDF (ENGLISH)

References


Annurrahman. (2014). Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Arikunto, S. (2016). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Arikunto, S. (2019). Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.

Asmedy. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Inara Journal (Jurnal Penelitian dan PKM Bidang Ilmu Pendidikan, 2(2), hal 108-113.

Depari, dkk (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V Sd. JURNAL PAJAR (Pendidikan Dan Pengajaran), 6(4), 1106. https://doi.org/ 10.33578/ pjr.v6i4.8461

Daryanto. (2014). Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Dimyati & Mudjiono. (2018). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Esminarto. (2016). Implementasi Model STAD dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. BRILIANT: Jurnal Riset Dan Konseptual,1 (November), 16-23.

Farida & Musyarofah, A. (2021). Validitas dan Reliabilitas dalam Analisis Butir Soal. Al-Mu'Arrib: Journal of Arabic Education, 1(1), 33-44.

Fatmawati, dkk. (2022). Pembelajaran Tematik. Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.

Hamalik, O. (2013). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Hamdani. (2018). Stategi Belajar Mengajar. Bandung: Pustaka Setia.

Huda, M. (2015). Model-model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Istirani & Pulungan, I. (2017). Ensiklopedia Pendidikan. Medan: Media Persada.

Khairani, M. (2017). Psikologi Belajar. Yogyakarta: Aswaja Pressindo.

Kurniasih & Berlin. (2016). Ragam Pengembangan Model Pembelajaran Untuk Peningkatkan Profesionalitas Guru. Ed. Adi Jay. Jakarta: Kata Pena.

Kurniasih & Sani.(2015). Ragam Pengembangan Model Pembelajaran untuk Peningkatan Profesionalitas Guru. Jakarta: Kata Pena.

Kusumawati, N. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Dengan Snowball Throwing Terhadap Hasil Belajar IPA Pada Siswa Kelas IV SDN Bondrang Kecamatan Sawo Kabupaten Ponogoro. Jurnal Kependidikan Dasar Islam Berbasis Sains, 2(1), 1-12. Https://Doi. Org/10.21154/Ibriez. V2i1.19

Laa, dkk. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Teams Achievement Division terhadap Minat Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran Vol.2 No.2 Hal.139-148. http://ejournal.upi.edu/index.php/jpmanper/article/view/236/208.

Lubis, M. ., & Azizan, N. (2020). Pembelajaran Tematik SD/MI. Kencana.

Merheni, dkk. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Terhadap Sikap Sosial dan Hasil Belajar IPA. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan universitas Pendidikan Genesha. Vol.4 (3). https://doi.org/10.23887/jppp.v4i3.27414.

Silaban, P. J. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas VI SD Negeri 066050 Medan Tahun Pembelajaran 2018/2019. Jurnal Ilmiah Aquinas, 2(1), 107-126.

Silaban, P. J. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas VI SD Negeri 066050 Medan Tahun Pembelajaran 2018/2019. Jurnal Ilmiah Aquinas, 2(1), 107-126.

Silaban, P. J. (2015). Meningkatkan Motivasi dan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Tgt Berbantuan Alat Peraga Pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas VI SD Methodist-12 Medan Tahun Ajaran 2014 (Doctoral dissertation, UNIMED).

Silaban, P. J., & Hasibuan, A. (2021). Hubungan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Cat Terhadap Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa. Jurnal Ilmiah Aquinas, 4(1), 48-59.

Silaban, P. J. (2019). Efektivitas Pembelajaran Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Tgt Berbantuan Alat Peraga Di Kelas Vi Sd Methodist-12 Medan Pada Kompetensi Dasar Luas Bangun Datar Sederhana. Jurnal Ilmiah Aquinas, 2(2), 175-199.

Silaban, P. J. (2017). Meningkatkan Motivasi Dan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa melalui Alat Peraga Montessori Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas IV SD ASSisi Medan. ELEMENTARY SCHOOL JOURNAL PGSD FIP UNIMED, 7(4), 502-511.

Slavin, R. E. (2015). Cooperative Learning Teori, Riset, dan Praktik. Bandung: Nusa Media.

Subekti, A. (2017). Daerah Tempat Tinggalku Buku Tematik Terpadu Kurikulum 2013. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Sugiantari, dkk. (2013). Pengaruh Model Pembelajaran Konseptual Terhadap Hail Belajar IPA Kelas V SDN di kelurahan Kaliuntu. Articles MIMBAR PGSD. Volume 1.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian. Bandung: Alfabet.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif. Bandung: Alfabeta.

Suprijono Agus. (2015). Cooperative Learning Teori & Aplikasi PAIKEM. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Susanto, A. (2017). Teori Belajar dan Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenada Media Group.

Syaputri, T. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran STAD terhadap Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran Bahasa Indonesia di Kelas V MIN Glugur Darat II Kecamatan Medan Timur T.A 2017/2018. Skripsi Online.

Tanjung, D. S. (2016). Meningkatkan Hasil Belajar IPS Dengan Menerapkan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Games Tournament (TGT) Di Kelas V SDN 200111 Padang Sidimpuan. Pendidikan Guru Sekolah Dasar, IV(1), 68-79.

Tritanto. (2013). Model Pembelajaran Terpadu: Konsep, Strategi, dan Implementasinya dalam Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). (cetakan ke-5). Jakarta: Bumi Aksara.

Virgiana, A. (2015). Efektivitas Model Pembelajaran Student Teams Achivement Divitions (STAD) dipadu Numbered Heads Together (NHT) Terhadap Sikap Sosial dan Hasil Belajar Matematika. Jurnal Paradigma, 11(1), 11-14.

Wahyuni, dkk. (2018). Pengaruh STAD Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V SD. Jurnal Pendidikan Dasar. Vol.6(6).

Wulandari, I. (2022). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD (Student Teams Achievement Division) dalam Pembelajaran MI. Jurnal Papeda, Vol 4.

Yusron, N. (2015). Cooperative Learning Teori, Riset Dan Praktik. ed. Zubaedi. Bandung: Nusa Media.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v7i5.9470

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : pajar@ejournal.unri.ac.id