THE EFFECT OF NUMERICAL LITERACY LEARNING MODEL ON THE FIFTH-GRADE STUDENTS’ MATHEMATICS LEARNING OUTCOMES AT SD NEGERI 156320 SIMPANG TIGA 2

Reno Francius Simanullang, Patri Janson Silaban, Dyan Wulan Sari H.S, Darinda Sofia Tanjung, Juliana Juliana

Abstract


This paper describes the effect of applying the numerical literacy learning model on students’ mathematics learning outcomes in the material of collecting and presenting data in class V at SD Negeri 156320 Simpang Tiga 2 in the academic year 2022/2023. The research uses a quantitative research method. The research population is 30 fifth-grade students of SD Negeri 156320 Simpang Tiga 2, which consist of 16 male and 14 female students. The sampling technique uses a purposive sample, which distributes in class V with the number of 30 students. The research results indicate that students’ learning outcomes using the numerical literacy model are considered in the good category with an average score of 77.96 and a correlation test result of 0.983, which means rcount (0.983) ≥ rtable (0.361), hence Ha is accepted. Thus, there is a very strong influence between the use of the numerical literacy learning model on students’ mathematics learning outcomes in the material of collecting and presenting data in class V at SD Negeri 156320 Simpang Tiga 2. It can be seen from the results of the T-test research where tcount 28.266 ≥ ttable 1.697 so that it can be stated that Ha is accepted. It shows that there is a significant positive effect from the use of the numerical literacy learning model on students' mathematics learning outcomes in the material of collecting and presenting data in class V at SD Negeri 156320 Simpang Tiga 2 in the academic year 2022/2023.


Keywords


students’ learning outcomes, numerical literacy, learning model, mathematics

Full Text:

PDF (ENGLISH)

References


Abidin, Y. (2015). Pembelajaran Multiliterasi Sebuah Jawaban Atas Tantangan Pendidikan Abad Ke-21 Dalam Konteks Keindonesiaan. Pt Refika Aditama.

Aqib, Z. (2020). Profesionalisme Guru Dalam Pembelajaran. Penerbit Yrama Widya.

Aqib, Z., & Amrullah, A. (2018). Ptk Penelitian Tindakan Kelas Teori Dan Aplikasi. Andi Offset.

Arikunto, S., Suhardjono, & Supardi. (2017). Penelitian Tindakan Kelas. Pt Bumi Aksara.

Barbosa, A., Vale, I., & Palhares, P. (2012). Pattern Tasks: Thinking Processes Used By 6th Grade Students. Revista Latinoamericana De Investigacion En Matematica Educativa, 15(3), 273–293.

Dimyati, & Mudjono. (2021). Belajar Dan Pembelajaran. Pt Rineka Cipta.

Hariyanto, A. (2019). Model Pembelajaran Teams Games Tournament (Tgt) Dan Jigsaw Melalui Pendekatan Saintifik. Cv Budi Utama.

Istarani, & Pulungan, I. (2016). Ensiklopedi Pendidikan. Larispa.

Jayanti. (2022). Strategi Implementasi Merdeka Literasi. Andi Offset.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2017). Gerakan Literasi Nasional. (Online), (https://kemdikbud.go.id).

Mahmud, M. R., & Pratiwi, I. M. (2019). Literasi Numerasi Siswa Dalam Pemecahan Masalah Tidak Terstruktur. Kalamatika Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 69–88. Https://Doi.Org/10.22236/Kalamatika.Vol4no1.2019pp69-88

Mailani, E., Simanihuruk, A., & Irwansyah. (2019). Media Pembelajaran

Matematika. Cv. Azizah Publishing.

Milfayetty, S., Rahmayani, Yus, A., Hutasuhut, E., & Nur`Aini. (2018). Psikologi Pendidikan. Pps Unimed.

Meilina, Agnes. (2021). Tips Mengajar Literasi Numerasi (Matematika) Agar Mudah Dipahami Siswa. Alfabet

Patta, R., & Muin, A. (2021). Jika Pgsd : Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan Kemampuan Literasi Numerasi Ditinjau Dari Gaya Kognitif Reflektif-Impulsif. Jika Pgsd: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 212–217.

Perdana, R., & Suswandari, M. (2021). Literasi Numerasi Dalam Pembelajaran Tematik Siswa Kelas Atas Sekolah Dasar. Absis: Mathematics Education Journal, 3(1), 9. Https://Doi.Org/10.32585/Absis.V3i1.1385

Rumiyah, R. (2021). Pengembangan Perangkat Model Pembelajaran Discovery

Learning Berbasis Literasi Numerasi Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika. Jurnal Lingkar Mutu Pendidikan, 18(1), 91–98. Https://Doi.Org/10.54124/Jlmp.V18i1.19

Siagian, H., Pangaribuan, J. J., Silaban, P. J., Studi, P., Guru, P., Dasar, S., Katolik, U., Thomas, S., Studi, P., Inggris, B., Katolik, U., & Thomas, S. (2021). Jurnal Basicedu. 4(4), 1363–1368.

Silaban, P. J. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas VI SD Negeri 066050 Medan Tahun Pembelajaran 2018/2019. Jurnal Ilmiah Aquinas, 2(1), 107-126.

Silaban, P. J. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas VI SD Negeri 066050 Medan Tahun Pembelajaran 2018/2019. Jurnal Ilmiah Aquinas, 2(1), 107-126.

Silaban, P. J. (2015). Meningkatkan Motivasi dan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Tgt Berbantuan Alat Peraga Pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas VI SD Methodist-12 Medan Tahun Ajaran 2014 (Doctoral dissertation, UNIMED).

Silaban, P. J., & Hasibuan, A. (2021). Hubungan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Cat Terhadap Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa. Jurnal Ilmiah Aquinas, 4(1), 48-59.

Silaban, P. J. (2019). Efektivitas Pembelajaran Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Tgt Berbantuan Alat Peraga Di Kelas Vi Sd Methodist-12 Medan Pada Kompetensi Dasar Luas Bangun Datar Sederhana. Jurnal Ilmiah Aquinas, 2(2), 175-199.

Silaban, P. J. (2017). Meningkatkan Motivasi Dan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa melalui Alat Peraga Montessori Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas IV SD ASSisi Medan. Elementary school journal pgsd fip unimed7(4), 502-511.

Silaban, P. J. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika Di Kelas Vi Sd Negeri 066050 Medan Tahun Pembelajaran 2018/2019. Jurnal Ilmiah Aquinas, 2(1), 107–126. Https://Doi.Org/10.54367/Aquinas.V2i1.364

Sugiyono. (2019a). Metode Penelitian Pendidikan. Alfabeta.

Sugiyono. (2019b). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D). (Ke-12). Alfabeta, Cv.

Sulasih, S., Mufidatik, M., & Fauziyah, N. (2022). Literasi Dan Numerasi Pembelajaran Matematika Berbasis Masalah Untuk Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kritis Dan Kreatif Siswa. Sigma, 7(2), 151. Https://Doi.Org/10.36513/Sigma.V7i2.1396

Susanto, A. (2016). Teori Belajar & Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Kencana.

Suyono, & Hariyanto. (2015). Belajar Dan Pembelajaran Teori Dan Konsep Dasar. Pt Remaja Rosdakarya.

Tampubolon, S. (2014). Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Pendidik Dan Keilmuan. Erlangga.

Trianto. (2013). Desain Pengembangan Pembelajaran Tematik Bagi Anak Usia Dini Tk/Ra & Anak Usia Kelas Awal Sd/Mi. Prenada Media Group.

Widoyok, E. P. (2014). Penilaian Hasil Pembelajaran Di Sekolah. Pustaka Pelajar.

Wulan, D., & Marianus, S. M. (2022). Pengaruh Pendekatan Pembelajaran Scientific Approach Dan Keterampilan Proses Sains Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V Sdn 067954 Medan. Bina Gogik, 9(2), 39–48.

Yana, S. C. (2022). Cendekia : Media Jurnal Ilmiah Pendidikan Penerapan Literasi Numerasi Dengan Model Pembelajaran Homeschooling. 13(1), 135–143. Http://Iocscience.Org/Ejournal/Index.Php/Cendikia/Article/View/2956,

Yusuf, M. (2015). Asesmen Dan Evaluasi Pendidikan Pilar Penyedia Informasi Dan Kegiatan Pengendalian Mutu Pendidikan. Prenada Media Group




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v7i4.9471

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : pajar@ejournal.unri.ac.id