Comparison of Writing Drama Text Skills Between Eleventh-Grade Science 1 Students and Eleventh-Grade Social Students at SMA Negeri 1 Bandar Sei Kijang

Mhd. Virzha Nafandri Utama, Isah Cahyani, Khaerudin Kurniawan

Abstract


This paperdiscusses the use of technological media and the students’writing drama text skillsbetween Class XI IPA 1 and XI IPS at SMA N 1 Bandar Sei Kijang. The research method used is the descriptive qualitative method. The research instrument is an interview questionnaire guideline that will be administered to Indonesian teachers. The research was conducted at SMA N 1 Bandar Sei Kijang with 23 students of class XI IPA 1 and 21 students of class XI IPS 1. The data collection technique in the study was to use interview guidelines, which contain questions about students’ learning conditions, students’ learning achievements, and students’ learning outcomes by applying different media and methods. The results indicate that technology media with the question and answer method was more effective to use than print media with the lecture method. It was proven based on the interviews. The students who used technology media with the question and answer method obtained results that tended to be high with a value of 83.52. The use of technology in learning can ease students and teachers to carry out learning.


Keywords


writing skills, drama text, senior high school students

Full Text:

PDF (ENGLISH)

References


Abidin, A.M. (2017). Kreativitas Guru Menggunakan Model Pembelajaran dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Didaktika : Jurnal Kependidikan, 11(3), 225-238.

Abidin, Y. (2012). Pembelajaran Bahasa Berbasis Pendidikan Karakter. Reflika Aditama.

Arianti. (2017). Urgensi Lingkungan Belajar yang Kondusif dalam Mendorong Siswa Belajar Aktif. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 11(1), 41-62.

Arsyad, A. (2011). Media Pembelajaran. Raja Grafindo Persada.

Djaelani, A.R., Pratikto, H.H., & Setiawan, T. (2019). Implementasi Kurikulum 2013 dan Permasalahannya (Studi Kasus Di Smk Ganesa Kabupaten Demak). Pawiyatan, 26(1), 1-9.

Ependi, S. (2018). Penerapan Metode Tanya Jawab untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas VI SD Negeri 012 Pangkalan Baru Kecamatan Siak Hulu. Primary : Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Keguruan dan Ilmu

Pendidikan Universitas Riau, 7(2), 256-264.

Febrina, N., & Kartolo, R. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Internet Tehadap Hasil Pembelajaran Menulis Karangan Siswa Sekolah Menengah Atas. JRTI (Jurnal Riset Tindakan Indonesia), 7(2), 113-119.

Handayani, F., Fitria., & Al-Fatih, M. (2022). Pengaruh Metode Ceramah dan Tanya Jawab Terhadap Minat Belajar IPS Murid SDN 1 SKPE SP1 Panjaitan. PEMA: Jurnal Pendidikan dan Pengabdian kepada Masyarakat, 2(3), 230-240.

Hasanuddin. (2009). Drama Karya dalam Dua Dimens. Angkasa.

Husnul, A. (2011). Menulis Naskah Drama. Wadah Ilmu.

Jamila., Ahdar., & Natsir, E. (2021). Problematika Guru dan Siswa dalam Proses Pembelajaran Daring pada Masa Pandemi Covid-19 di UPTD SMP Negeri 1 Parepare. AL MA' ARIEF: Jurnal Pendidikan Sosial dan Budaya. 3(2), 101-110.

Jayantika, I.G., & Namur, G. (2022). Peran Teknologi Pembelajaran dalam Meningkatkan Literasi Digital Matematika. Indonesian Journal of Educational Development, 3(2), 284-291.

Jumaeri., Muhaemin., & Taqwa. (2021). Implementasi Kurikulum 2013 Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Agama Islam IAIN Palopo, 4(1), 71-90.

Lillihata, L., Karesina, D.M., Alfons, A., & Pulung, R. (2020). Pemanfataan Media Pembelajaran Berbasis IT dalam Meningkatkan Kemandirian Belajar siswa di Era Digital. Jurnal Pendidikan DIDAXEI, 3(2), 377-393.

Manongga, A. (2021). Pentingnya Teknologi Informasi dalam Mendukung Proses Belajar di Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Nasional : Merdeka Belajar dalam Menyambut Era Masyarakat 5.0, Gorontalo.

Marini., Sulha., & Hartati, M. (2021). Keterampilan Menulis Naskah Drama pada Siswa Kelas XI IPA SMA Negeri 2 Sungai Kakap. EduIndo: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 2(1).

Masri., Djamudi, N. L., Iye, R., & Nasrifa. (2023). Efektifitas Pembelajaran Menulis dalam Meningkatkan Keterampilan Berbahasa Tulis Siswa SMP Negeri 6 Baubau. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(1), 2883-2890.

Mawadah, A. H. (2011). Panduan Pendidik Strategi Belajar Mengajar Bahasa dan Sastra Indonesia. Multazam Media Utama.

Misnawati., Syofii,I., & Darlius. (2019). Perbandingan Metode Pembelajaran Interaktif Setting Kooperatif dan Metode Ceramah pada Prestasi Belajar Siswa di SMK YP Gajah Mada. Jurnal Pendidikan Teknik Mesin, 6(2), 171-179.

Nahriyah, S. (2018). Tumbuh Kembang Anak di Era Digital. Risalah : Jurnal Pendidikan dan Studi Islam, 4(1), 65-7

Nurgiyantoro, B. (2001). Penilaian dalam Pengajaran Bahasa dan Sastra. BPFE-Yogyakarta.

Patimah., & Suprihadi, D. (2021). Teknologi Pendidikan untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran. JTEP-Jurnal Teknologi

Pendidikan dan Pembelajaran, 6(2), 1167-1175.

Prijanto, J.H., & Kock, F. (2021). Peran Guru dalam Upaya Meningkatkan Keaktifan Siswa dengan Menerapkan Metode Tanya Jawab pada Pembelajaran Online. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 11(3), 238-251.

Salsabila, U.A., Insani, A.P., Mustofa, H., Kalma, M.E., & Wibisono, M.I. (2023). Teknologi Pendidikan: Pemanfaatan Teknologi dalam Pendidikan Pasca Pandemi. Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran, 11(1), 79-88.

Safira, D.Y. (2022). Penerapan Pertanyaan Pra Pembelajaran pada Penguasaan Materi Kelas V Sekolah Dasar. Seminar Nasional : Kolaborasi Pendidikan dan Dunia Industri, Bojonegoro.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Methods). CV Alfabeta.

Suhana, C. (2014). Konsep Strategi Pembelajaran. Reflika Aditama.

Sukardi. (2003). Metodologi Penelitian Pendidikan. Bumi Aksara.

Surayya, E. (2012). Pengaruh Media dalam Proses Pembelajaran. Jurnal Atta’lim, 3.

Sutarna, N. (2016). Penerapan Metode Penugasan untuk Meningkatkan Kemampuan Memahami Peta pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal

Pendidikan Geografi, 16(1), 24-33.

Tarigan, H. G. (2008). Menulis sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Angkasa.

Triyanto, T. (2014). Pengantar Pendidikan. PT. Bumi Aksara.

Widiastuty, N.E. (2022). Analisis Persepsi Siswa Terhadap Pembelajaran Daring Bahasa Indonesia Kelas IX SMP Negeri 1 Bintan. Jermal : Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 3(1), 255-263.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v7i5.9593

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : pajar@ejournal.unri.ac.id